geloofstwijfel

Dagelijks leven

02 september 2019 door Patrick Goede

CIP's adviesrubriek: "Hoe ga ik om met geloofstwijfel?"

De vraag was deze keer: "Hoe ga ik om met geloofstwijfel?"

In deze rubriek kunnen christenen met een prangende vraag of situatie voor advies terecht bij andere christenen. Zoals u.

We ontvingen hierop de onderstaande reacties.

Actie
1. Voel je niet schuldig, mensen als Abraham, Mozes en Johannes de Doper twijfelden ook. 2. Spreek je twijfel uit naar mensen en God. Twijfel niet alleen, maar ga het gesprek aan. 3. God neemt je twijfel serieus en komt ons vaak tegemoet. 4. Richt je op de beloften die God je gegeven heeft in plaats van naar je tijdelijke omstandigheden te kijken. 5. God is bij je en blijft dezelfde, los van jouw Godsbeeld of hoe die verandert. 6. Kom/blijf in actie ondanks je twijfel.
-Arno van Oeveren, 38

Verplicht
Ik heb hele discussies met m'n ouders gehad maar het is vreselijk moeilijk. Ik moet ze gehoorzamen en verplicht naar kerkdiensten gaan en thuis de bijbel lezen. Wat het er niet makkelijker op maakt. 's Avonds in bed praat ik met de Heer.
-Keesje, 25

MercyMe
Over twijfel gaat het in het verhaal van Johannes de Doper, als hij gevangen genomen is door Herodes. Jezus geeft als antwoord aan Johannes zijn discipelen: 'Vertel welke wonderen Ik heb gedaan. Dat geldt ook voor mij, ik mocht al zo vaak meemaken hoe God werkte door alles heen. Soms gebeurt het dat je veel later pas ziet hoe God in je leven dingen geleid heeft. Natuurlijk gebeurde niet altijd waar ik om vroeg, soms liepen dingen anders, zeker, er waren moeilijke tijden. Maar toch, ik heb nooit aan Gods trouw en liefde getwijfeld. Ik ben sinds 38 jaar een volgeling van Jezus en ik heb nooit spijt van mijn keuze gehad. Het lied “Even if" van MercyMe zegt het zo mooi: 'ondanks dat niet altijd gebeurt wat de Bijbel zegt, ondanks dat, geloof ik dat God het kan doen'. Ik zou nooit de vrede kwijt willen raken die God aan Zijn kinderen geeft.
-
Johanna van Asselt, 71

Wortel
Bij twijfel is het een kwestie van kiezen denk ik. Wij kunnen niet alles zeker weten, soms is het kiezen om te accepteren. Ik ben dan wel benieuwd wat geloofstwijfel is, gaat het over theologische standpunten, gaat het over zekerheid van redding en genade, etc. Uiteindelijk zal de twijfel ergens in geworteld zijn, zaak is om die wortel op te zoeken en onderzoeken.
-
Jan-Kees de Feijter

Deze week gaat onze adviesrubriek over het kringgebed: "Is een kringgebed constructief of destructief voor je geloofsleven?"

Wat vindt u? Laat uw advies bij ons achter met behulp van dit formulier.

Heeft u zelf een prangende vraag of situatie waar u het advies van onze lezers over wilt horen? Mail dit dan naar patrick@cip.nl.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify