Nieuws

29 augustus 2019 door NBG

Bijbelgenootschap biedt hoop aan Venezolanen

"Honger en wanhoop hebben mijn volk getroffen", verzucht Javier Chacon, directeur van het Bijbelgenootschap van Venezuela. Hij en zijn team proberen door te gaan met hun werk, want "de mensen hebben niet alleen brood nodig, ook hoop". Dat vertelde hij eerder in een interview met het NBG.

Chacon woont en werkt in de Venezolaanse hoofdstad Caracas. Zijn vrouw en dochter verblijven in Mexico, voor studie maar ook vanwege de kritieke toestand waarin Venezuela verkeert. Voedsel en medicijnen zijn schrikbarend duur geworden en de geheime politie luistert telefoons af. Chacon en zijn medewerkers kunnen hun werk alleen blijven doen dankzij voedselbonnen en materiële steun van United Bible Societies (UBS). Van dit samenwerkingsverband van de 140 bijbelgenootschappen is ook het Nederlands Bijbelgenootschap lid.

Brood en Bijbels
"Ons grootste probleem is het verspreiden van de Bijbel", zegt Chacon. "Door de gierende inflatie en de instorting van de economie is een Bijbel voor veel mensen te duur. En omdat benzine amper meer te krijgen is, is het transporteren van Bijbels bijna onmogelijk."Van de 31 miljoen Venezolanen is zo’n 95% katholiek en circa 2% protestants. Hebben die niet eerder brood nodig dan de Bijbel? "Beide", zegt Chacon beslist. "We zouden de mensen niet helpen als we alléén brood geven en niet het evangelie. De Venezolanen hebben hoop nodig. Ze weten niet meer wat en wie ze kunnen geloven. Eerst geloofden ze Hugo Chavez en daarna zijn opvolger Maduro. Maar ze voelen zich bedrogen en weten niet meer wie ze kunnen vertrouwen." Zelf heeft Chacon houvast aan Jesaja 55:10 en 11: ‘God belooft dat zijn woord niet vruchteloos blijft. Net zoals regen of sneeuw neerdaalt uit de hemel en daarheen niet terugkeert zonder eerst de aarde vruchtbaar te maken.’

Licht
Chacon roept Nederlandse christenen op, ervoor te bidden dat hun Venezolaanse medegelovigen "licht laten schijnen in deze donkere tijd". Ook benadrukt hij dat er kinderbijbels nodig zijn: "Een meisje vertelde me dat ze graag wilde leren bidden en in de Bijbel lezen, maar dat ze geen Bijbel heeft. Vaak is in gezinnen alleen een ouderwetse Spaanse Bijbel aanwezig. Maar die is te moeilijk voor kinderen." Later dit jaar komt het NBG met een campagne voor Venezuela.

Lees hier meer over het werk van NBG

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify