doop

Dagelijks leven

21 augustus 2019 door Patrick Simons

Predikant Gereformeerde Bond: "Doop volgt op rijke verkondiging Evangelie"

Zoals de geloofsbesnijdenis dé Bijbelse besnijdenis en de huisbesnijdenis dé Bijbelse afgeleide daarvan is, zo is de geloofsdoop dé Bijbelse doop en de huisdoop dé Bijbelse afgeleide daarvan. Dat zei Ds. A. J. Mensink dinsdag volgens het Reformatorisch Dagblad tegen theologiestudenten tijdens een studieweek van de Gereformeerde Bond.

Het meest expliciete voorbeeld van de doop op geloofsbelijdenis vindt ds. Mensink de kamerling uit Morenland. "Op zijn vraag wat hem verhinderd gedoopt te worden, antwoordt Filippus dat het geoorloofd is als hij van harte gelooft. Ook Cornelius, Lydia en de cipier van Filippi worden gedoopt nádat zij het Evangelie van Christus ontvangen hebben.”

De predikant uit Elburg noemde Romeinen 6 hét beslissende getuigenis van het Nieuwe Testament over de betekenis van de doop. "Paulus’ spreken over de doop in dit hoofdstuk volgt ook op de rijke verkondiging van het Evangelie. Het Nieuwe Testament zet bij het spreken over de doop niet in bij het verbond, de besnijdenis of het huisgezin, maar bij de betekenis van kruis en opstanding van Christus voor degenen die in Hem geloven.”

Zelf hanteert de hervormde predikant uit Elburg de kinderdoop. Hij geeft toe dat die in het Nieuwe Testament niet expliciet wordt genoemd. Desondanks vindt hij wél argumenten die voor de kinderdoop pleiten. "Bij de doop van een huis kan niet gedacht worden aan de doop van individuele, tot geloof gekomen gezinsleden, maar aan de doop van alles wat tot het huisgezin behoorde." Mensink voegt toe dat Jezus kinderen zegende en kinderen als onderdeel van de gemeente worden aangesproken.

Zie ook: Kinderdoop of volwassendoop: wat is de Bijbelse doop?


Doop
- Onrust op Urk: leerkracht mag niet meer voor de klas nadat hij als evangelist bekeerling doopt in IJsselmeer
- Kinderdoop of volwassendoop: wat is de Bijbelse doop?
- "Doopwater mag christenen niet scheiden"
- Een paar druppels water
- "De Bijbel zegt niks over overdopen"
Meer over doop »

Reacties

P
Gaat het geweten niet spreken met de kinderdoop te bedienen als er geen Bijbelse gronden zijn. De doop door Filippus aan de kamerling moet voldoende zijn om lering uit te trekken. Jezus heeft de kinderen gezegend met de beloften als zij gaan geloven dat ze opgenomen worden in Zijn verbond, een kind kan dat nog niet.
REAGEER
P
Wat een flauwe reacties tot nu toe. Kunnen de reacties mogelijk wat inhoudelijker worden? We hebben inmiddels vijf eeuwen kinderdoop in protestantse kring achter de rug, tegelijk met de opkomst van de wederdopers. Verdiep u aub eerst in de motieven van anderen alvorens te oordelen! Ik raad u van harte het boek "Het doopsformulier" van ds. J.G. Woelderink aan (zoek 2de hands!), deze man heeft in zijn leven laten zien wat de christelijke kinderdoop praktisch betekent. Overigens zullen de stromingen voor en tegen het wel nooit eens worden, helaas.
G
Piet, voor deze 500 jaar kinderdoop waren er - al vanaf de tijd van de Heere Jezus- geloofsdopers! Het zou heel goed zijn wanneer mensen zich verdiepen in de geschiedenis van het baptisme. Nooit is het baptisme verdwenen, maar het heeft altijd onder vervolging te lijden gehad, vooral onder Rome. Geloofsdopers bestonden toen officieel niet, want als je niet als kind werd gedoopt was je geen staatsburger. Rome heeft vele gelovigen verdronken in het doopwater waarin de dopeling onderging.
Toon meer antwoorden (3)
Toon meer reacties (8)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!