serieus

Dagelijks leven

15 augustus 2019 door Patrick Simons

Nieuwe documentaire over geloof en homoseksualiteit: "Je wordt niet meer serieus genomen als christen"

Het blijkt behoorlijk lastig te zijn om een evenwichtig beeld neer te zetten van homoseksualiteit in combinatie met het christendom. In de documentaire OMG laat Vera Verzijl echter zien wat er allemaal gebeurt in de wereld van homoseksuele christenen. Daarbij komen homoseksuele christenen aan het woord.

Zo wordt er uitgebreid gepraat met Keesjan, die als homoseksuele man bewust getrouwd is met een vrouw en drie kinderen heeft. "Zij was ervan op de hoogte dat ik eigenlijk mijn hele leven homoseksuele gevoelens heb gehad. Wat ik mooi vind, is dat zij mij vanaf het begin heeft benaderd als een leuke heteroman." Keesjan vertelt vervolgens dat hij zichzelf bewust moet aanleren om zijn vrouw complimenten te geven als ze er mooi uitziet. "Ik ben mezelf er van bewust dat ik op dat vlak tekortschiet naar haar toe."

Ook een ouder stel komt aan het woord. Linda Jansen kwam op latere leeftijd uit de kast en valt op vrouwen. Toch bleef ze bij haar man en kinderen. Een open gesprek volgt. "Als wij vreeën dan was er voor mij niet zo heel veel. Ik lag heel veel met mijn ogen dicht. Alsof ik er niet was. Aan de ene kant weet je, ik ben zijn vrouw en dat hoort erbij en dat moet ik hem geven. Aan de andere kant denk je: ik voel hier niets bij en ik voel niks bij jou in seksueel opzicht. Ik was er, maar daar was alles mee gezegd."

Arjanne en Mariëlle kozen er juist wél weer voor om een relatie aan te gaan. "Wij denken dat we van elkaar mogen houden omdat liefde het hoogste doel is van een mensenleven. Zolang je met alle mensen rekening houdt, is er niets mis mee. Als het gaat om de intimiteit die wij samen beleven, komt denk ik het breekpunt", vertelt Arjanne. "Mensen denken dat je de foute weg in bent geslagen en naar de hel gaat. Aan het begin had ik het idee dat ik ergens binnenkwam als zondaar. Daarom had ik het idee ook dat ik mijn kerk niet moest opzoeken want dan krijg ik eigenlijk het gevoel dat ik een zondaar ben", vult Marielle aan.

Arjanne: "Je valt eigenlijk van een soort voetstuk af als christen. Je wordt niet meer serieus genomen als christen. Het is ook moeilijker om dingen uit de Bijbel te vertellen omdat je denkt: ze vinden tóch dat ik in zonde leef."

Bekijk een fragment en klik hier om de volledige documentaire terug te kijken:


Homoseksualiteit
- 5 redenen waarom christenen homoseksualiteit zouden moeten accepteren
- John was een gewilde spreker in christelijk Nederland; totdat hij homo bleek te zijn
- Voormalig homo Keesjan is nu gelukkig getrouwd met een vrouw: “God heeft mijn identiteit vernieuwd”
- 7 redenen waarom christenen homoseksualiteit zouden moeten afwijzen
- Christen en homo: het leidde bij Johan tot een posttraumatische stressstoornis
Meer over Homoseksualiteit »

Reacties

A
Gods Woord is eeuwig, levend, krachtig en onveranderlijk. En zo zijn ook Zijn wetten. Vanuit Mat. 22:36-40 "Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.", heb ik alle mensen lief. Dit is dus geen oproep tot discriminatie of haat o.i.d., maar een oproep terug te keren naar de goddelijke norm!
REAGEER
A
Velen schaden anderen zonder dat ze het weten. Omdat ze los staan van de goddelijke normen en waarden uit de Bijbel en hun definitie van een ander schade toebrengen, ongetwijfeld anders is dan die van God omdat hun maatstaf anders is. Ik ben ervan overtuigd dat we dagelijks met onze zintuigen blootgesteld worden aan vele schadelijke zaken. Omdat de maatschappelijke moraal gedemoniseerd is - oa onder het mom van andere tijden, tolerantie en humaniteit - verschuiven persoonlijke opvattingen, acceptaties publieke opinie en zelfs wetten.
REAGEER
Wat een verwarring toch over dit thema. De Bijbel is toch duidelijk?! God schiep Adam and Eve, en niet Adam and Steve. Mensen die zich aangetrokken voelen tot iemand van hetzelfde geslacht worden door God uiteraard niet verworpen, en mogen ook niet door mensen verworpen of gediscrimineerd worden. Maar God houdt zo veel van deze mensen dat ze verlost mogen worden van wat niet bij hen hoort. God gaf daarvoor Zijn Zoon en de Heilige Geest.
REAGEER
Toon meer reacties (3)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify