tattoo

Dagelijks leven

26 juli 2019 door Patrick Goede

CIP's adviesrubriek: "Mag een christen tatoeages hebben?"

In deze rubriek kunnen christenen met een prangende vraag of situatie voor advies terecht bij andere christenen. Zoals u.

Deze week was er de volgende vraag van Tiny Noordijk:

"Mag een christen wel tatoeages hebben? En als die tatoeage nou een christelijke afbeelding is? Mag een afbeelding van de Here Jezus? Op het strand zag ik een jongen met een megagrote tattoo. Op zijn rug en achterkant van de armen. Spreidde hij zijn armen, dan zag je de Heer aan het kruis hangen... Leuke discussievraag: zou God dat wel okee vinden?"

Het is inderdaad een echte discussievraag gebleken gezien de 219 opmerkingen die de adviesrubriek genereerde op Facebook. Ook via het formulier en de mail kwamen de inzichten en adviezen binnenstromen. Hier volgt een overzicht:

Weerzinwekkend
Ik denk dat het motief waarom men het doet, een rol speelt. En ook wat de afbeelding zelf voorstelt, is van belang, bijv. een kruisje of de naam van een geliefde. Een hele arm of been met allerlei nauwelijks te herkennen 'schetsjes' vind ik wanstaltig en soms weerzinwekkend. Zelf zou ik nooit een tatoeage laten aanbrengen, mede vanwege mogelijke infecties.
-
Piet Guijt, 76

Verrimpeling
Dat moet iedereen zelf weten. En het ligt er ook aan waarom die tatoeages zijn aangebracht. Oftewel: is het een boodschap voor jezelf of eigenlijk voor anderen? En bij dat laatste: is daar het lichaam voor? Persoonlijk vindt ik het een verminking van het lichaam. En ik zou die tatoeages wel eens willen zien als men op leeftijd is gekomen en waarbij de verrimpeling heeft toegeslagen.
-
Ad de Gans, 53

Randvoorwaarde
Op grond van de Bijbel is er één directe tekst die wat zegt over het zetten van tattoos, te weten Leviticus 19: 28: ‘Als er iemand gestorven is, mogen jullie jezelf niet in je lichaam snijden als teken van verdriet. Ook mogen jullie dan geen tatoeages in je huid laten maken. Ik ben de Heer.’ Let daarbij vooral op het eerste deel van de eerste zin. Deze geeft een randvoorwaarde aan: ‘Als er iemand gestorven is’. Kortom, de bijbel keurt het zetten van tattoos niet af.
-
Robin van der Reest, 35

Passief
Mijn advies is dat je als christen geen tattoo behoort te laten zetten óók niet een met een bijbelse boodschap. Waarom niet? Wanneer we het zelf mooi vinden om op ons lichaam iets te tatoeëren zien wij ons lichaam dus niet als volmaakt gemaakt door God. Er moet dan iets op gekleurd worden wat volgens mijn mening iets van de wereld is. Een modeverschijnsel.

Willen we een tattoo om een statement te maken of onszelf te herinneren aan een waarde of levensovertuiging? Kijk dan eens eerlijk naar jezelf, vraagt dit dan niet meer toewijding, overgave en vertrouwen op God? Zijn hand in ons leven en onze keuze voor Hem elke dag zou genoeg moeten zijn. Doen we het voor de ander? Om een gesprek te kunnen open bijvoorbeeld?

Laat jezelf dan uitdagen en vraag God of Hij je laat zien op welke andere creatieve en liefdevolle manieren je contact kan maken met onze naasten. Een tattoo is passief. Uit onze handel en wandel is te zien of wij kinderen van God en volgers van Jezus zijn. En zijn er een wandelende getuigenis. Een lastigere keus maar wel de opdracht van ons leven. In de wereld en niet van de wereld.
-
Chantal, 33

Tempel
Een tatoeage is iets heel persoonlijks en het belangrijkste is dat je met God overlegt. Het ligt ook aan wat je motieven erachter zijn om er één te nemen en welke afbeelding het is. Ik geloof dat een christen prima een tatoeage kan hebben, alleen dat je jezelf wel de vraag kan stellen: hoe eer ik God hiermee? Je lichaam is immers een tempel, dus ik zou er wel zorgvuldig mee omgaan.
-Emma Douma, 18

Paul Washer
Ook hierin kun je zien dat wetticisme hoogtij viert in christelijk Nederland. Als ik dit doe of dat nalaat dan ben ik beter dan de ander, of slechter, of vindt God dat oké of juist heel gaaf? Het is van onderaf de hemeltrap beklimmen om aangenaam te willen worden voor God. Maar het is Hem een gruwel. Dit komt voor in de volle breedte van de kerk van zwaar tot blij. Maar het blijft steken in de modder van de eigengerechtigheid en is in feite afgoderij.

In dit geval zou ik Paul Washer willen citeren: "Oh young person, you want to wear the christian t-shirts and sing christian songs and hang around with christian friends, but how many of you will wear out a Bible and say: 'i must know this, else i die?'" Men is op zoek naar zelfacceptatie en relevantie voor de wereld en vergeet dat God daarom lacht. Of huilt... Wij moeten leren met Paulus te belijden dat ons ik moet worden gekruisigd en dat doet pijn. Maar daaruit volgt wel; niet meer ik, maar Christus leeft in mij. Als dat beleeft wordt, worden dergelijke vragen niet meer gesteld.
-Aart van der Velden, 38

Denkwereld
Ik denk dat we met Gods ogen naar onze naaste moeten kijken (zie eerste gebod) en dan valt het oordeel over wat mag en wat niet mag weg. Iedereen heeft een andere relatie met Zijn Schepper en als diegene aan zijn relatie met Hem toetst dat hij of zij een tatoeage wil zetten tot eer van Hem, wie ben ik dan om dat af te keuren? Daarin is de Liefde niet. God is veel groter dan ons verstand en dan onze bekrompen denkwereld over wat mag en wat niet mag. We doen Hem te kort als we Hem in onze denkwereld willen inpassen. Zo maken we het voor onszelf passend maar sluiten we de ander uit. Ik ben ervan overtuigd dat God groter is en hier ver bovenuit stijgt.
-Michelle Stam, 48

Drie maanden
Puur bijbels gezien kan je er niet veel op tegen hebben behalve dan dat het een verminking van je lichaam zou zijn, zelf vind ik een tattoo juist een sieraad voor je lichaam mits deze een betekenis voor je heeft, mocht je een tattoo overwegen denk er dan goed over na, zoek een ervaren tattoo shop, maak afspraak voor over 3 maanden dan heb je alle tijd om jezelf te bedenken. Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom je geen afbeelding van Jezus mag maken.
René de Visser, 41

Christelijke tattoo artiest
Heel bijzonder om dit op mijn tijdlijn terug te zien. Net nu ik zo bezig ben met wel of geen tattoo. Doe ik het puur voor mezelf? Of om een getuigenis weer te geven in een tattoo met wat Jezus voor mij heeft gedaan en elke dag nog doet. Ik ben er nog niet uit. Ik denk zelf dat er nergens staat in de bijbel dat het niet mag en dat God op nummer 1 hoort te staan in je leven. En dat staat Hij ook, óók zónder tattoo. Is denk geen toegevoegde waarde. Maar wel iets om over te kunnen getuigen als mensen naar je tattoo vragen... Alleen het wereldje rond de tattoo is wel dubieus en van de wereld en duivel. Dat zou mijn enige argument zijn om er vanaf te zien. Dus als er een christelijke tattoo artiest is?
- Lydia Havenaar

Christelijke tattoo artiest (2)
Hoi Lydia Havenaar..

Ik ben een tattoo artiest (in opleiding) en ben christen.
Ik werk in een tattooshop met andere artiesten... ik heb bewust de keuze gemaakt (voordat ik begon) om bepaalde tattoos niet te zetten. Ik respecteer de mening van anderen maar zelf geloof ik niet dat een tattoo iets is dat God afkeurt. Ik heb zelf behoorlijk wat (christelijke) tattoos en de gesprekken hierover met mensen zijn er gaaf.
-
Remon Steen

Nog niet aangedurfd
Wisten jullie dat God zelf ook tatoeage's heeft! Al onze namen zijn in Zijn hand gekerfd. 
Alle gekheid op een stokje, tatoeages met namen van mensen (overledenen) en afbeeldingen om die te eren is de bijbel volgens mij duidelijk over. Persoonlijk wanneer er tatoeages geplaatst worden om God te eren daar heb ik geen bezwaren tegen. Zelf denk ik daar ook al heel lang over na maar op een of andere manier heb ik het nog niet aangedurfd.
-
Richard Brainy

Echad
Nou, ik heb er een paar. Waaronder een kruis, de duif van noach. Met alleen Jezus en mijn geloof in Hem als doel. Zelf zou ik nu nog het Hebreeuwse woord "echad" willen laten tatoeëren. Dat woord staat voor de verbinding tussen man en vrouw. Zoals alleen in het Hebreeuws te vinden is. Mijn man en ik zijn 12.5 jaar getrouwd dus dat was wel een mooie tijd vonden wij.
-
Kitty Bonouvrie

Volgende keer in de adviesrubriek:

"In christelijke kring wordt enerzijds geroepen dat er in bijbelse tijden vlees werd gegeten en anderzijds heb je gelovigen die wijzen op het menu dat de mens in Genesis voorgeschoteld kreeg. Maar dan zou een mens 100% op fruit moeten leven. Daniël at ook alleen groenten en water. Is het aan te raden zijn dieet te volgen?"

Wat vindt u? Laat uw advies bij ons achter met behulp van dit formulier.

Heeft u zelf een prangende vraag of situatie waar u het advies van onze lezers over wilt horen? Mail dit dan naar patrick@cip.nl.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify