'Consumentisme in de kerk begon met eenzijdige focus op de preek'
Tal van analyses hebben inmiddels blootgelegd dat consumentisme de westerse samenlevingen domineert. Ad de Bruijne merkt in een column voor Nederlands Dagblad op dat dit de kerken niet voorbijgaat. ‘Voorzien jouw voorganger of gemeente niet voldoende in jouw behoefte, dan verliezen ze je klandizie. Je blijft weg, gaat een deurtje verder of richt ene eigen spiritueel filiaal op, met een aantrekkelijker assortiment.’
De Bruijne stelt dat ook in de kerk de klant inmiddels koning is, maar dat begon volgens hem niet met liturgische verschuivingen: ‘Juist onze eenzijdige focus op de preek had ons geleerd om vooral naar de kerk te gaan om daar iets te halen. Je zat er zomaar als consument bij. Onbedoeld gaf dat ingang voor marktmechanisme. Wij richtten zelf onze voorgangers af om hun klanten tevreden te houden.’
‘Maar je bent pas echt mens als je God centraal stelt. En de menselijke activiteiten waarin je dat bij uitstek doet en inoefent, zijn gebed en lofprijzing. Daarin zie je af van jezelf en geef je jezelf met Christus mee als offer aan God. Op God gerichte lofprijzing maakt je los van de afgoden van geestelijke behoeftebevrediging en spiritueel marktmechanisme.’
Praatmee