Arie van der Veer

God

15 juli 2019 door Arie van der Veer

Arie van der Veer over het bruiloftsmaal van God: iedereen die wil, mag komen

‘Gelukkig zijn zij die voor het bruiloftsmaal van het lam zijn uitgenodigd’ - Openbaring 19:9.

De laatste hoofdstukken van het boek Openbaring vertellen van visioenen die Johannes kreeg over het einde van deze wereld en de komst van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.

Deze wereld wordt de stad Babylon genoemd.
De nieuwe hemel en de nieuwe aarde: het nieuwe Jeruzalem.

Het blijft moeilijk om mee te juichen.
Toch hebben we ook aan het einde van de Tweede Wereldoorlog gejuicht.

De beelden die Johannes te zien kreeg, zijn allerverschrikkelijkst. Het gaat immers niet alleen over gebouwen, maar over de samenleving, over de mensheid.
In de Eerste en Tweede Wereldoorlog zijn er veldslagen en belegeringen geweest die miljoenen slachtoffers eisten. Dit is zoiets in het kwadraat.

Het is afgrijselijk.
De aarde huilt, de hemel juicht.

Best moeilijk te verteren.
Omdat bij die mensheid in theorie jouw familie, jouw vrienden kunnen zijn.
Beschreven wordt hoe Jezus de strijd voltooid. Het gaat nog steeds over een strijd waarbij hemel en aarde betrokken is. Vergeet dat nooit.

Jezus wordt gezien als een krijger. Hij is de ruiter op het witte paard. Zijn kleding is doordrenkt van bloed. Om bang van te worden. Maar ‘Trouw en betrouwbaar’ is zijn bijnaam. Hij is trouw aan zijn beloften. Hij is en blijft dezelfde. Wat Hij doet is rechtvaardig.

Zeven keer werd er alarm geblazen. En God stuurde een laatste profeet. Dus Jezus velt een rechtvaardig vonnis.

Het blijft moeilijk om mee te juichen.
Toch hebben we ook aan het einde van de Tweede Wereldoorlog gejuicht. Ondanks dat ook miljoenen Duitser het leven lieten.

Jezus bood vrede aan. Hij stuurde getuigen van zijn vrede, denk aan Openbaring 11. Hoe geduldig was Jezus met zijn oordeel. Zegel voor zegel werd de boekrol losgemaakt. Zeven keer werd er alarm geblazen. En God stuurde een laatste profeet. Dus Jezus velt een rechtvaardig vonnis. Hij voert een rechtvaardige strijd. Tegen hen die ondanks alles Zijn liefde afwezen.

Gelukkig dat naast de beelden van deze ondergang in de laatste hoofdstukken andere visioenen komen. Het begint al in dit hoofdstuk. Johannes mag ook een blik slaan in de hemel waar Gods gemeente (een ontelbare schare) feest gaat vieren. Het feest van de overwinning. In het visioen weergegeven door het vieren van een immense bruiloft.

Het bruiloftsmaal zal gevierd worden nadat Gods uitnodiging over heel de aarde is verspreid.

Je weet vast wel, dat de Here Jezus heel vaak in de gelijkenissen de komst van Gods koninkrijk heeft vergeleken met een feest en heel in het bijzonder met een bruiloft. Tien meisjes waren op weg naar een bruiloft. Vijf kwamen te laat. Heel passend bij Openbaring 19 is de gelijkenis van de koning die een bruiloftsfeest gaf voor zijn zoon. De officiële gasten lieten het afweten. Op het laatst geeft de koning opdracht om overal op straat de mensen uit te nodigen en mee te nemen.
Iedereen die wil, mag komen.

Als je verdrietig bent om die verschrikkelijke beelden over de ondergang van de wereld –en dat is heel goed te begrijpen- als je vragen hebt hoe je kunt juichen om de eeuwige ondergang van een ander- leg dan deze gelijkenis er naast. Het bruiloftsmaal zal gevierd worden nadat Gods uitnodiging over heel de aarde is verspreid.

Maar velen hebben niet gewild.

Deze overdenking verscheen eerder op de Facebookpagina van ds. Arie van der Veer.

Foto: Facebook/Arie van der Veer

Reacties

Uit de Bijbel is duidelijk dat God niet zit met een dode meer of minder, sterker nog: iedereen moet sterven. Theologen ontwijken de beantwoording van de vraag waarom op de zonder de dood MOET volgen (Ik heb wel van de reformatorische filosoof Dooyeweerd een poging tot verheldering gelezen). De hemel en de Aarde moeten van zonde en dus zondaars gereinigd worden voordat er een Aards Koninkrijk van God kan worden gevestigd. Wie niet eeuwig wil leven, moet dan eeuwig dood zijn.
N
Zonden is onrecht en God is allergisch voor onrecht,dus is er geen plaats voor onrecht in Gods koninkijk,dus ook niet voor de onbekeerde onrechtpleger

Jona zegt in 4;2 over God :"U ben een milde God en vol medelijden,geduldig en vol liefde,altijd bereid de straf in te trekken"

De bal ligt dus bij jezelf!

Dus hoe kom je er nou bij ,Kees,om te zeggen dat God niet met een dode meer of minder zit?

Toon meer antwoorden (4)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify