Leo van Wijngaarden over welvaartsevangelie en manipulatie: "Dwangmatig proces dat geschetst wordt, is geen standaard binnen de kerk"
Deze week werd er met toestemming van De Correspondent een artikel op CIP.nl gepubliceerd over het welvaartsevangelie en manipulatie met betrekking tot het geven van tienden. Daarin kwamen meerdere mensen aan het woord die zeiden door hun voorganger of in hun kerk gemanipuleerd te zijn om onder andere geld te geven. Leo van Wijngaarden van De Donk Ministries kon zich niet vinden in het artikel en schreef een reactie.
'Wanneer we kijken naar de traditionele kerkvormen in het land kunnen wel zeggen dat de 10%-regel voor giften een soort van gemeengoed is geworden. Persoonlijk vind ik het een discutabel systeem waarbij het nog maar zeer de vraag is of dit wel een door God bedacht systeem is om toe te passen binnen de institutionele kerk. De 10%-regel was namelijk onderdeel van een wet-systeem voor (een deel van) het joodse volk. Maar daarin blijft staan dat we daarover in gesprek kunnen blijven en met elkaar kunnen zoeken naar wijsheid en waar we God recht mee doen.'
'In het artikel wordt weergegeven dat sommige sprekers/bedieningen de koppeling maken naar financieel succes en geluk waarmee de 10%-regel wordt gemotiveerd. Ik denk dat dit een verkeerde motivatie is om iemand uit te dagen om 10% van zijn inkomen af te staan, zeker wanneer de boodschapper afhankelijk is in zijn inkomen van de giften. Je gaat dan voorspoed koppelen aan een wettisch systeem terwijl God ons buiten die wet om voorspoed wil geven omdat we Zijn erfgenaam zijn. Er valt theologisch nog veel meer over te vertellen maar dat laat ik liever aan mensen als Willem Ouweneel over die hier al meerdere epistels aan gewijd heeft.'
'Er wordt in het artikel gebruikgemaakt van enkele ‘insiders’ die de dupe zijn geworden van machtsmisbruikende voorgangers. Hun leerschool is een dure geweest en is, zoals ik lees, ten koste gegaan van hun persoonlijk geloof en leven. Laat ik duidelijk zijn: dit kan natuurlijk echt niet. Die situaties zijn onwenselijk en moeten worden aangepakt. Maar het beeld dat geschetst wordt is absoluut geen correct beeld van hoe het er aan toegaat binnen de pinksterkerk of welke kerk dan ook. Het dwangmatige proces dat hier geschetst wordt is geen standaard binnen de kerk en meer uitzondering dan regel. De gebruikte ‘insiders’ hebben ook een beïnvloed beeld waar misschien de werkelijkheid ook weer genuanceerder is.'
'Er zijn ook veel gelovigen die wel zegen ervaren in het geven van hun tienden. Dat is voor hen een belangrijke houvast in wat ze willen geven uit vrije wil. Het is namelijk een grote zegen om te kunnen delen in je rijkdom en als je voor jezelf hanteert dat 10% een goede balans geeft dan moet je dat doen. Dat is namelijk waar geloof ook voor staat: Het goede doen voor je naaste, geven, delen en leven van de zegen van God. Ik denk namelijk dat God het behaagt als je vrijgevig bent. Maar als dat geven een obsessie wordt zal Hij liever zien dat je het beter leert te gebruiken.'
Praatmee