eenheid

God

09 juli 2019 door Patrick Simons

Kritiek op eenheidsverklaring protestantse kerken: "Verraad aan het evangelie om eenheid met vrijzinnigheid na te streven"

De constatering van Nederlands-gereformeerde dominee Dick Westerkamp dat de in een verklaring vastgelegde verbondenheid van protestantse kerken weinig voor stelt, wekt ergernis op bij Jan van der Graaf, oud-secretaris van de Gereformeerde Bond. Dat meldt het Nederlands Dagblad. De verbondenheid werd eind mei tijdens 400 jaar Dordse synode vastgelegd.

Westerkamp stelde in een column in het kerkelijk magazine Onderweg zijn vraagtekens bij de ondertekenaars. "Er waren ook vrijzinnige kerken vertegenwoordigd. Christenen die geen boodschap hebben aan Christus als waarachtig God en mens en zijn verzoenend sterven afwijzen. Het is verluierend om te doen alsof je als orthodoxe christenen daarmee één bent. Vrijzinnigheid legt niet slechts andere accenten, het is een andere religie."

Van der Graaf, die de verklaring ondertekende, noemt Westerkamp vervolgens een spelbreker. "Er is geen vrijzinnig woord gevallen", aldus de hervormde oud-secretaris. Dat maakt volgens Westerkamp echter niet eens uit. "Het is verraad van het evangelie om eenheid na te streven met vrijzinnigheid, of een kerk die daaraan gelijke rechten geeft."

Lees ook: Ds. Gerrit de Fijter strijdt tegen kerkelijke verdeeldheid: "Christenen leven te veel in een bubbel".


Eenheid
- Ds. Gerrit de Fijter strijdt tegen kerkelijke verdeeldheid: "Christenen leven te veel in een bubbel"
- Uit een evangelische gemeente gezet
- Theoloog voelt zich niet één met andere christenen: "Jezus zal het vast begrijpen"
- Verlang je naar christelijke eenheid? De sleutel ben jijzelf!
- Eenheid onder christenen: Drie uitspraken van Herman Selderhuis
Meer over eenheid »

Reacties

r
Als Jezus en het kruis niet centraal staan in een kerk ,dan kunnen het nog zulke aardige mensen zijn maar zijn het toch geen broeders en zusters in Christus. Verschil van mening is prima en normaal maar de positie van Christus is niet een daarvan.

Heilige Schrift is daar toch wel duidelijk over.

REAGEER
R
Eenheid nastreven betekent niet dat je het 'met elkaar eens bent'. Er is al zolang als de kerk bestaat onenigheid over allerlei zaken. We zullen het op deze wereld als kerk nooit helemaal met elkaar eens worden. Maar dat is ook niet wat God van ons vraagt.

Natuurlijk is het apart om eenheid te vormen met mensen die zover weg van je staan in hun visie op Christus, maar dat is ieders eigen verantwoordelijkheid naar God toe. daar gaan wij niet over, maar moeten we aan God overlaten. Wij hebben meer dan genoeg aan ons zelf en aan elkaar dienen
REAGEER
S
"Maar dat is ook niet wat God van ons vraagt. "



Is deze stelling gebaseerd op de bijbel?



Overigens vind ik dat je binnen een land, net zoals op het werk, wel moet kunnen samenleven/samenwerken met mensen met compleet andere ideologische/religieuze overtuigingen.
REAGEER

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify