Nieuws

08 juli 2019 door PThU

Cursus over Jeruzalem verenigt studenten uit drie religies

Zo'n 20 studenten uit verschillende studieprogramma's en met uiteenlopende achtergronden, waaronder moslims, joden en christenen, namen vorig week deel aan de summerschool over ‘Jeruzalem en de drie monotheïstische godsdiensten’. Deze summerschool vindt dit jaar voor het eerst plaats aan de Protestante Theologische Universiteit PThU in Amsterdam.

Deze cursus is onderdeel van een uniek academische samenwerking tussen het Schechter Instituut voor Joodse Studies uit Jeruzalem, Israël, en PThU. De studenten wonen lezingen en seminars bij over de geschiedenis en archeologie van Jeruzalem, heilige plaatsen in Jeruzalem en de relatie tussen joden, christenen en moslims in de stad. “Wat de studenten bindt, is de fascinatie voor de stad”, zegt Dr. Lieve Teugels, lector Joodse Studies (PThU). “Jeruzalem is als heilige plaats belangrijk voor joden, christenen en moslims. Maar het is ook vaak een omstreden plaats. Iedereen heeft wel eens van Jeruzalem gehoord, toch missen de meeste mensen de kennis om de geschiedenis van Jeruzalem echt in perspectief te plaatsen. In deze zomerschool hopen we daar een bijdrage aan te leveren.”

In de summerschool komt een grote verscheidenheid aan perspectieven en aspecten van Jeruzalem aan bod. Daarnaast maken de studenten kennis met manieren van studeren die voor de meesten van hen nieuw zijn, bijvoorbeeld dor het bestuderen van bijbelse en rabbijnse teksten in kleine chavrutagroepen.

Prof. Doron Bar en Dr. Tamar Kadari van het Schechter Instituut voor Joodse Studies kwamen naar de PThU om lezingen te geven. "In mijn lezingen bespreek ik de mythes over de stad en de religieuze mythes over wat heilig is", vertelt Prof. Bar, al zijn hele leven woonachtig in Jeruzalem, historisch geograaf en gespecialiseerd in het documenteren van de ontwikkeling van de heilige plaatsen in Jeruzalem. "Mijn kennis van Jeruzalem - zowel historisch als persoonlijk - stelt mij in staat om de complexiteit van de stad te presenteren. Omdat de Israëlische realiteit zeer moeilijk te begrijpen is en in de internationale media vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt, is het belangrijk om de Nederlandse studenten een evenwichtig en kritisch geluid te laten horen over Jeruzalem, de geschiedenis en de huidige situatie. Ook kan ik de complexiteit van de staat Israël en de spanning tussen jodendom en Israëlisme uitleggen door te kijken naar de ontwikkeling van heilige plaatsen". Dr. Kadari, een expert in bijbelse exegetische literatuur, gaf een lezing over verschillende aspecten van Jeruzalem in de rabbijnse literatuur.

De studenten zijn erg enthousiast over de summerschool: "Door het lezen van teksten uit verschillende tradities en door de discussies die ontstonden, heb ik een dieper begrip gekregen", zegt Wout Koelewijn.

Geke van der Vliet reageert: “Ik houd mij intensief bezig met Israëlisch-Palestijnse conflict, maar ik had het gevoel dat ik wat achtergrondinformatie miste over waar het allemaal begon. Ik vind het dus allemaal erg interessant"

De Marokkaanse Imane Amara vertelt: "Ik heb geleerd hoe belangrijk het gebruik van taal is. En omdat ik over Jeruzalem zelf niet veel wist, was ik nieuwsgierig naar de christelijke en joodse perspectieven.”

"Ik denk dat je, om een goede dialoog te kunnen voeren, moet begrijpen waar de ander vandaan komt, dus deelname aan deze zomerschool helpt me om standpunten te zien van mensen die anders zijn dan ik. Ik hoop dat het voeren van zinvolle gesprekken uiteindelijk zal leiden tot vrede”, zegt Marije van der Poel.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify