homoseksualiteit

Nieuws

05 juli 2019 door Reformatorisch Dagblad

Dr. A. A. A. Prosman ziet homodebat in christelijk Nederland verschuiven: "De Bijbel wordt als een lastig boek beschouwd"

"Het is pijnlijk te moeten constateren dat in de meeste bijdragen de Bijbel als een lastig Boek beschouwd wordt dat door onze vindingrijke hermeneutiek nodig geüpdatet moet worden", aldus dr. A. A. A. Prosman. In het Reformatorisch Dagblad constateert hij een verschuiving in het homodebat.

"Deze verschuiving treedt duidelijk naar voren in de bundel 'Homoseksualiteit en de kerk'", vervolgt Prosman. Hij analyseert de kersverse handreiking aan kerken. "Homoseksualiteit wordt hier als gave van God gezien en niet als een probleem. In de Bijbel wordt overal in negatieve termen over homoseksualiteit gesproken en nergens gaat het over homoseksualiteit als gave 'om daarmee iets moois te doen'. Daaruit trekt prof. dr. Ad de Bruijne de conclusie dat we in de huidige homoseksualiteit met een nieuw fenomeen te maken hebben.

Als voorbeeld noemt De Bruijne kinderloosheid. Vanuit het Koninkrijk ontsluiten zich nieuwe aspecten rond het ongetrouwd zijn en is kinderloosheid niet langer een schande of een tekort of een vorm van falen. Op dezelfde manier moeten we naar homoseksualiteit kijken: dus als gave van God." Een ongelukkige vergelijking, vindt Prosman. Het is niet terug te vinden in de Bijbel en wie kinderloosheid als goede gave van God bestempelt, gaat volgens hem aan veel verdriet voorbij.

Prosman leest dat het betoog van prof. dr. Gerard den Hertog, emeritus hoogleraar aan de Theologische Universiteit Apeldoorn, eindigt "met de oproep (er is geen conclusie) om homoseksuele christenen ruimte te geven, aan te moedigen, met en voor hen te bidden en hen niet te veroordelen. Dat zijn fraaie woorden die erg vrijblijvend zijn. Ik kan me voorstellen dat homo’s en lesbiennes denken: heel fijn, maar we hadden op iets meer concreetheid gehoopt.

Als alleen 'liefde en trouw' het criterium is (zoals vooral Robert Plomp in zijn bijdrage benadrukt) waaraan relaties beoordeeld worden, dan zijn er veel relaties die aan dat criterium voldoen. Het is trouwens een open deur: welke samenleving, welke overheid wil relaties die op ontrouw gebaseerd zijn? Uiteraard gaat het om liefde en trouw, maar beslissend is de zinsnede: 'wat God heeft samengevoegd'. Dat moeten we niet weginterpreteren."

Prosman vindt het pijnlijk te moeten constateren "dat in de meeste bijdragen de Bijbel als een lastig Boek beschouwd wordt dat door onze vindingrijke hermeneutiek nodig geüpdatet moet worden. Prof. Gilles Quispel schreef ooit: 'Bijbelkritiek is een wonder van de menselijke geest, maar tegelijk is zij een destructieve macht'."

Reacties

S
Eens in de zoveel tijd breng ik het naar voren:

Vrijzinnigheid 1.0 openlijke kritiek op de bijbel, en de bijbel beschouwen als een gedichtenbundel. Leuke kerk, en homohuwelijken zijn daar de norm, maar dan kun je je zelf, en anderen, niet meer wijsmaken dat je een orthodox christen bent.

Vrijzinnigheid 2.0 is een onbijbelse levensstijl proberen te baseren op de bijbel.
REAGEER
T
Ik zeg enkel: lees: 2 Timotheus: 3, en verbaas U niet meer.
REAGEER
Ik stem van harte in met de kritiek van de heer Prosman. Het is m.i. voor theologie het eenvoudigst om homoseksualiteit te zien als een ziekte en niet als een gave. Daarmee doe je ook recht aan het verdriet van degenen die merken dat ze homo zijn. De Bijbel is m.i. in het algemeen een lastig boek omdat de evangelie-boodschap begint met het vaststellen van universele zondigheid. Homo's hebben daar bovenop verkeerd gerichte seksuele gevoelens. Dat is niet makkelijk om mee te dealen.
Toon meer antwoorden (2)
Toon meer reacties (5)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!