Peter Schalk

God

19 juni 2019 door Patrick Simons

RMU bestaat 35 jaar: "We proberen in wat we doen gewoon dicht bij de Bijbel te blijven"

Wat ooit begon als kleine vakorganisatie met mensen die vanuit hun christelijke principes niet mee wilden staken met vakbonden waar ze daarvoor lid van waren, is inmiddels uitgegroeid tot een grote vakorganisatie voor heel reformatorisch Nederland. De Reformatorisch Maatschappelijke Unie (RMU) bestaat inmiddels dan ook 35 jaar en een groot gedeelte van die periode is Peter Schalk de raad van bestuur. Hij staat inmiddels al langer dan 25 jaar aan het roer van RMU. In gesprek met CIP.nl vertelt hij over de meest bijzondere momenten en komen ook heikele onderwerpen zoals zondagsrust aan de orde. 

De RMU is een actieve, professionele organisatie die werkt vanuit een bijbelse visie en opkomt voor uw belangen. Een vakorganisatie met eigen specialisten op alle terreinen van werk en arbeidsrecht.

“Het meest bijzondere uit de periode waarin ik hier werkzaam ben? Dat is wel een hele ruime vraag”, lacht Schalk. “Er zijn eigenlijk meerdere mijlpalen. Ik vind bijvoorbeeld wat we bereikt hebben rondom zondagsrust heel mooi. Ik weet nog dat er een periode was waarin de 24-uurs economie maar door draafde. Vroeger was het zo dat je alleen op zondag hoefde te werken als de aard van de arbeid daarom vroeg. Simpel voorbeeldje: in de gezondheidszorg ben je natuurlijk ook op zondag nodig. Dit wordt dan ook van tevoren bedongen en het staat in de cao. Daarna werd echter bedacht dat je ook op zondag zou moeten werken wanneer de bedrijfsomstandigheden daarom vragen. En dat is natuurlijk nogal wat. 'Bedrijfsomstandigheden' is namelijk een boterzacht begrip waarmee je alle kanten op kunt. Dat kan bijvoorbeeld zijn: dit gebouw moet deze week af omdat er een boeteclausule in het contract zit. Daarom willen we dat je zondag komt werken. Eigenlijk kun je dan vrijwel altijd opgeroepen worden. Daar hebben wij toentertijd met heel veel kracht tegen gelobbyd en toen is er in de wet opgenomen dat er in het geval van bedrijfsomstandigheden allereerst afstemming nodig is met de ondernemingsraad, maar dat ook de individuele werknemer zelf moet instemmen. Deze mag dan ook altijd weigeren, dat hoeft niet eens per se vanwege gewetensbezwaar te zijn. Je mag ook weigeren omdat je bij tante Jo op bezoek gaat of wil gaan voetballen.”

Schalk kan zich echter nog wel meer mooie en bijzondere momenten voor de geest halen. “We hebben eens een stil protest rondom de euthanasiewet georganiseerd. Dat was heel indrukwekkend en er waren tienduizend mensen op het plein in Den Haag. Het was zelfs zo waardig dat we tijdens de bijeenkomst zelf van de burgemeester toestemming kregen om over het Binnenhof te lopen.” Hoewel niet iedereen de link tussen protest tussen de euthanasiewet en de RMU legt, is dat volgens Schalk niet al te ingewikkeld. “De RMU is een maatschappelijke unie, wij doen alles wat te maken heeft met arbeid en beroep. Als er euthanasiewetgeving komt, worden mijn leden daarmee geconfronteerd. Want die verpleegkundige en arts die bij ons lid zijn, kunnen door de nieuwe wetgeving in de problemen komen. Dat geldt bijvoorbeeld ook bij gewetensbezwaarde ambtenaren rondom het homohuwelijk. Dat zijn mijn leden die ineens eruit gewerkt worden omdat er ene nieuwe wet komt. Het mooie van de RMU is natuurlijk dat je jezelf eigenlijk overal mee uit bemoeien omdat er simpelweg overal mensen werken. Dat is direct ook de kracht van de RMU.”

Ook binnen christelijk Nederland en in het geval van RMU speciaal de reformatorische zuil zijn er natuurlijk nog de nodige meningsverschillen. Zo lijkt het erop dat veel christenen zwart werken wel prima vinden of het zelfs actief doen. Schalk is hier behoorlijk uitgesproken over: “Dat mag niet. Punt. Het is natuurlijk een heel gevoelig thema, maar het mag simpelweg niet. Dat betekent echter wel dat je het als vakorganisatie uit moet leggen. Je hoort bijvoorbeeld vaak dat mensen dan gaan zeggen: ‘Ja, er mag zoveel niet’. Ik vond het echter van belang om het een keer duidelijk te stellen. Dat heb ik in het boekje ‘Arbeid en beroep’ gedaan dat we met RMU hebben uitgegeven. Als je in dit land werkt moet je bepaalde dingen gewoon doen of juist niet doen. Ik weet natuurlijk ook wel dat er een heel diffuus gebied is en dat hulp binnen de familie weer iets anders is. Maar als je ’s middags om 4 uur in het busje van de baas vertrekt en ergens anders keihard gaat verdienen, is dat gewoon zwart werken. Daarvan moet je als christen durven zeggen: dat mag niet en dat hoor je niet te doen.”

De vraag is natuurlijk of RMU dat ook actief probeert over te brengen aan de leden. Schalk bevestigt dat. “Laatst heb ik het ook nog in ons blad geschreven. Dan wordt er eigenlijk ook niemand boos. Overigens moet je zelf ook gewoon oppassen hoor. Wanneer ik geld krijg voor een spreekbeurt, lever ik dat meestal hier in omdat ik in een auto van RMU rijd. Maar als ik dat geld zelf houd, moet ik het natuurlijk wel opgeven aan de belasting. Daar moet je heel precies in zijn. Ik had bijvoorbeeld ook eens een keer een goede elektriciën geregeld. Die kwam langs en toen ik vroeg wanneer hij het werk kon doen, wilde hij op zaterdagochtend komen. Ik zei: wacht even, ik wil wel een factuur. Maar dan kon niet, want hij was niet eens ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Toen heb ik gezegd dat het helaas niet door ging.”

Overigens merkt Schalk ook dat veel christenen het lastig te vinden om ook op de werkvloer christen te zijn. “Heel veel mensen komen met dit soort vragen naar ons toe. Stel, je staat op de bouw en je collega’s vloeken. Wat doe je dan? Óf ze werken zwart óf de baas geeft opdracht om wat minder beton te gebruiken zodat er kosten bespaard kunnen worden. Ook daarin staan we christenen bij en adviseren we ze. Wij helpen mensen en adviseren hoe ze dit het beste op kunnen lossen. Daarnaast geven we uiteraard ook juridische ondersteuning wanneer dat in dergelijke gevallen nodig is. Je zou maar een autoverkoper zijn en een klant vindt een auto die je aan hem verkoopt zo ontzettend mooi dat hij ervan gaat vloeken. Je zegt er wat van en de klant loopt weg. En vervolgens vraagt je baas waarom die klant nu eigenlijk weg liep. Ga er maar aan staan. Dit gebeurt echt met grote regelmaat. Wanneer ik ergens een lezing geef en met deze voorbeelden kom, zeggen mensen altijd: dat herken ik, dat is ook mijn probleem. Er zijn natuurlijk nog tal van andere voorbeelden. Het werk wat we als RMU doen wordt hierdoor behoorlijk complex omdat we met mensen werken. Maar we proberen in wat we doen gewoon dicht bij de Bijbel te blijven.”

Lees hier meer over het werk van RMU

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify