Stefan Paas over betoog Thierry Baudet: "Een niet heel diepgravend conservatief betoog"
"Ik heb dat essay van Thierry Baudet over Houellebecq gelezen. Leuk dat een politicus tijd vindt om zoiets te doen. Zou vaker mogen wat mij betreft. Uitkomst is op zich een vrij standaard en niet heel diepgravend conservatief betoog", laat Theoloog des Vaderlands Stefan Paas weten via Twitter.
De fractievoorzitter van Forum voor Democratie in de Tweede Kamer schreef voor American Affairs een essay naar aanleiding van het boek Unfinished Critique of Liberal Modernity van de Franse schrijver Michel Houellebecq. Daarin doet Baudet een aantal uitspraken die door progessieve mensen in ons land als opmerkelijk en grensoverschrijdend worden ervaren. Lees ook: Baudet kritisch over euthanasie en abortus: "Zelfmoord wordt in Nederland gefaciliteerd".
Paas merkt op dat hij met een bekende analyse komt: "Liberalisme en socialisme richten zich beiden op bevrijding van het individu en ondermijnen zodoende de gemeenschappen die betekenis geven: gezin, natie, traditie, kerk. Baudet bespreekt dan via Houellebecq twee mogelijkheden om de 'territoriale, sociale en historische verbinding met degenen om ons heen te herstellen.' Maar helaas: we kunnen niet terug achter de seksuele revolutie en de secularisatie.
De ontstane leegte wordt vervolgens weer gevuld met surrogaatreligie: libertinisme, naïef humanisme en 'one-worldism'. Zeg maar links Amsterdam: seks, immigratie en klimaat." Paas constateert daarnaast nog pleidooi voor sterke staat, die immigratie stopzet en nationale eigenheid bewaakt. "Nog best lastig te combineren met zo'n pleidooi voor het traditionele gezin. Wat als de sterke staat en het sterke gezin botsen? Ook merkwaardig hoe zo'n pleidooi voor opnieuw verbinden aan gemeenschappen haast vanzelfsprekend uitloopt op een pleidooi voor een traditioneel rolpatroon, waarbij de vrouw thuis is en veel kinderen krijgt. Hoe hangen die twee samen?
Kortom, het is in feite een typisch conservatief betoog zoals beschreven door Robin, The Reactionary Mind. Je begrijpt de inconsistenties pas als je ziet dat het gaat om herstel van hiërarchie. We zijn mensen in relaties, wederzijds, en vaak afhankelijk van elkaar. Dat is het gelijk van de kritiek op moderniteit. Maar dat houdt niet automatisch in dat we terugvallen in traditionele patriarchale patronen. Maar op zich leuk dat hij de tijd neemt zo'n betoog te schrijven, al heeft het helaas niet zoveel om het lijf. Ik zou graag wat meer zulke politici zien (doch niet van dezelfde ligging, maar dat zij afdoende bekend).
Anders gezegd: Baudets pleidooi voor gemeenschap moet gelezen worden tegen achtergrond van zijn maatschappijanalyse: verval, chaos, dreiging, desertie van de elites, verraad. Het draait om herstel van orde, structuur, gezag, niet om - noem eens iets - liefde, wederzijdsheid, gedeeld bezit. Anders gezegd: zijn visie op gemeenschap is meer geïnspireerd door de jaren twintig (zie z'n artikel uit 2015) dan door Paulus' brief aan de Korintiërs of door de eerste chr gemeente in Handelingen 2."
Praatmee