Red een Kind roept Maand van het Gezin

Nieuws

16 mei 2019 door Sjoukje Dijkstra

Red een Kind roept Maand van het Gezin uit: "Een sterk gezin is belangrijk voor de toekomst van het land"

Het gezin staat onder druk. Dat is voor Red een Kind mede reden om vanaf vandaag de Maand van het Gezin uit te roepen. “In onze Westerse samenleving gaat het vaak om stress en drukte. In de landen, waar wij werken is het meestal armoede, waardoor een gezin niet tot bloei kan komen”, aldus Marga Baaijens van Red een Kind.

Red een Kind geeft kwetsbare kinderen, jongeren en gezinnen in Azië en Afrika kansen voor de toekomst. Dat doen wij vanuit de overtuiging dat elk kind een uniek geschenk van God is en er bij het opgroeien niet allen voor hoor te staan.

Red een Kind heeft zich de laatste jaren langzamerhand ontwikkeld van een organisatie met focus op individuele kinderen tot organisatie met focus op kinderen binnen hun community. Baaijens wil dat graag toelichten: “Door het werk heen hebben we gezien dat de rol van een gezin heel belangrijk is. Je kunt dan het kind helpen, maar als gezin niet in staat is voor kind te zorgen, mis je een heel belangrijk aspect. Als je ouders sterker maakt – en dat kan op allerlei vlakken zijn (inkomen, minder geweld), bereik je meer. We zetten daarom nu veel meer in op de bestaande natuurlijke systemen om een kind heen. Dat heeft een duurzaam effect."

Natuurlijk kun je volgens Baaijens ook op andere niveaus werken, maar zo benadrukt zij: “Sla je het gezin over, dan mis je een hele belangrijke factor. Vandaar dat we daar aandacht voor vragen.” Zo heeft de organisatie een ouderschapstraining ontwikkeld om in gemengde groepen vaders en moeders te helpen. “Ze komen bij elkaar en praten met elkaar. Dat is heel basaal, maar we zien dat het werkt. Doordat ouders het met elkaar hebben over wat ze tegen komen in de opvoeding, brengen ze elkaar onderling ook op ideeën. Bijvoorbeeld, na het praten over voeding, op het idee komen om een tuintje op te zetten, waar gezonde voeding gekweekt kan worden.”

Inkomensverbetering
Naast de training zet Red een Kind zich daarnaast in voor inkomensverbetering van de ouders. “Ik kom net terug uit Congo”, vertelt Baaijens. “Mensen hebben daar niet genoeg om door de dag te komen. Als je elke dag bezig bent met: hoe krijg ik vanavond eten op tafel? Dan ben je aan het overleven en is er geen ruimte voor andere dingen. Armoede bepaalt je dag. In veel gevallen moeten kinderen dan hard meewerken of is er niet genoeg aandacht voor de kinderen.” Gelukkig ziet ze daarin ook arme gezinnen waar het wel goed gaat. “Het is echt niet in alle gevallen zo. Maar het is een grote factor, waardoor kinderen ondervoed kunnen raken. Armoede is en blijft een groot probleem. Vaak komt een gezin daardoor in een vicieuze cirkel, kunnen kinderen minder vaak naar school en worden ze uitgesloten. We proberen mensen daarom uit die armoede te krijgen door het inkomen te vergroten en deze vicieuze cirkel te doorbreken.”

“Sla je het gezin over, dan mis je een hele belangrijke factor”

Gezin onder druk
Baaijens denkt dat het goed is dat met de campagne van Red een Kind aandacht is voor het gezin. Niet alleen in landen, waar Red een Kind werkt, maar ook in Nederland. “Je ziet dat ook hier het gezin onder druk staat. Vaak door stress. Dan zie je problemen ontstaan, zoals een burn-out en psychische problemen. Dat nemen kinderen later allemaal mee de maatschappij in. Een sterk gezin is belangrijk voor de toekomst van het land. Dat wordt wel onderschat. Politiek zou er daarom echt meer aandacht voor mogen zijn.”

Ze ondervindt het ook op die manier in de landen waar ze op bezoek gaat. “Als moeders goed in hun vel zitten en weten: ‘Ik kan het aan’. Als er voldoende inkomen is, daar floreert het kind bij. Als ik zie in projecten, bijvoorbeeld waar wij ook de ouderschapstraining toepassen, dat ouders zich sterker voelen; als vaders minder drinken na afloop van een training, dan raakt mij dat wel. Dit komt echt het kind ter goede op de lange termijn. De ouders of verzorgers staan het dichtst bij het gezin. Zij zien hun kinderen elke dag. Als vader elke dag drinkt, is de impact enorm. Dat is echt de moeite waard om mij voor in te zetten.”

Training
Het ouderschapsprogramma met bijbehorende training werd ontwikkeld in samenwerking met de Hogeschool Utrecht. “Hiervoor is een pilot geweest in Malawi en Uganda. Daar is ook een onderzoek aan gekoppeld door de Universiteit van Utrecht”, vertelt Baaijens. “De resultaten hieruit zijn erg goed, en we zijn er ook in de andere landen nu mee bezig. In Malawi heeft de overheid belangstelling getoond, en werken we nu samen. We zien echt dat het aanslaat en mogelijkheden geeft. Dat komt omdat je gebruik maakt van bestaande ideeën binnen een community. Wat we doen, is mensen bij elkaar brengen, die elkaar op hun beurt versterken. Dat doen we zonder als Red een Kind te willen sturen. Uiteindelijk weten ouders het beste wat goed is voor hun kinderen.”

“Je komt allemaal uit een gezin. Dat heeft levenslang invloed op je”

Bewustzijn
Het doel van de campagne van Red een Kind is bewustzijn creëren. Mensen kunnen meedoen op diverse manieren. “Ze kunnen de campagne steunen, zodat er meer geld beschikbaar komt. Er is een social media challenge, waarbij mensen voor 50 cent worden uitgedaagd om een maaltijd te bereiden. Er zijn een aantal media uitingen en we collecteren. Verder is er een quiz, waaraan mensen kunnen meedoen. Daarmee ontstaat er weer een stukje bewustwording, ook hier in Nederland”, meent Baaijens.

“Het thema ‘gezin’ is hier natuurlijk net zo belangrijk als in de landen waar wij werken. Als je vroeg begint met een jong kind, kun je veel problemen op latere leeftijd voorkomen. Dat zie je ook in een maatschappij. Op het moment dat je als overheid inzet op gezinnen, en het gaat daar goed, dan gaat het later ook goed in de maatschappij. Je komt allemaal uit een gezin. Dat heeft levenslang invloed op je. Laten we daar voldoende aandacht ervoor houden. Hoe het gezin er ook uit ziet. Ook alleenstaande ouders. Hoe kun je zorgen dat ze het samen redden? Dat moet onze focus zijn.”

Klik hier voor meer informatie over de campagne van Red een Kind

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher