Lachende Afrikanen

God

08 mei 2019 door Trans World Radio

Deze Afrikanen leven in angst en horen via de radio over vrijheid in Christus

Leven in voortdurende angst is een zware last om te dragen. Nog triester is het dat sommige mensen er zelfs geen idee meer van hebben hoe het is om niet bang te zijn. Ze zijn er aan gewend geraakt.
Zoals de Kalenjin-bevolkingsgroep in Kenia. Angst domineert hun dagelijks leven en dat van de mensen om hen heen, zoals dat ook al gebeurde bij hun voorouders. Hoe zullen ze daar ooit uitkomen?

De ongeveer vijf miljoen Kalenjin leven vooral in de Rift Vallei in het westen van Kenia. Ze bestaan weer uit verschillende groepen die elk hun eigen dialect spreken en verschillende gewoonten hebben. Maar hun angsten hebben ze gemeenschappelijk. De Okiek-groep bijvoorbeeld gelooft in een weldoende god, maar vreest ook de vooroudergeesten die ongeluk kunnen brengen. Als iemand de voorouders vergeet of een misstap begaat, geloven ze dat geesten van hun overleden voorouders hen kwaad zullen doen.

Trans World Radio Nederland laat het Evangelie horen in meer dan 230 talen via de radio en andere media. De christelijke radioprogramma's van TWR zijn voor velen de enige manier om het Evangelie te horen.

Een andere groep, de Pokot, leeft in grote vrees voor ziekte en dood. Zij denken dat de dood het einde is van alle leven en geloven niet in een hiernamaals. Daarom zijn zij heel druk met religieuze rituelen om ziekten af te weren of ervan te genezen.
In naam zijn de Kalenjin deels christelijk, maar stammen als de Okiek, de Pokot en de Marakwet houden zich vooral bezig met voorouderverering en natuurgodsdienst. Dat er een God is die hen liefheeft en bevrijden wil van hun angsten is hen onbekend.

Vrij
TWR wil deze mensen graag vertellen dat Christus hen vrij kan maken en hoop geeft in plaats van angst. De Kalenjin zijn – zoals veel Afrikaanse bevolkingsgroepen – gewend om hun verhalen en liederen mondeling door te geven van generatie op generatie. De meesten van hen kunnen niet lezen of schrijven; daarom is een radioserie ook zo’n geschikte manier om hen te bereiken. TWR-Kenia heeft een nieuwe serie ontwikkeld ‘Knowing God’ die de luisteraars vertelt wat het betekent om de levende God te kennen. De programma’s leren hen dat mensen zich tot God kunnen keren en niet in angst voor de natuur of de dood hoeven te leven. Ze worden uitgezonden via lokale FM-stations in de drie talen van de Kalenjin groepen: Pokot, Marakwet en Okiek.

Gevaarlijk gebied
Op een heel andere manier hebben mensen in buurland Somalië met angst te maken. Er zijn maar weinig christenen in dit land, slechts enkele honderden van de vijftien miljoen inwoners. Hun leven loopt voortdurend gevaar, omdat het streng verboden is een andere godsdienst dan de islam aan te hangen. Uit angst voor vervolging houden de meeste christenen hun geloof geheim. Want als mensen zelfs maar vermoeden dat iemand christen is, kan dat al grote gevolgen hebben: mishandeling, uithuwelijken, verstoting uit de gemeenschap en zelfs de dood. Ondanks de angst voor wat er kan gebeuren, leven deze mensen met vrede en vrijheid in hun hart door het geloof in Jezus Christus.

De inwoners van dit gesloten land zijn bijna onbereikbaar voor het Evangelie. En toch geeft de Heere ook in dit land kansen om te getuigen van hem. Enkele Somalische christenvrouwen maken in het diepste geheim op een relatief veilige plek radioprogramma’s voor de vrouwen in Somalië. Zij vertellen over de liefde van Christus en brengen hoop aan vrouwen die het vaak moeilijk hebben. Deze vrouwen hebben de moed om gevoelige onderwerpen aan te snijden en die vanuit de Bijbel te bespreken. Huwelijk en opvoeding bijvoorbeeld. Maar ook thema’s als vrouwenbesnijdenis en uithuwelijking zijn problemen waar veel Somalische vrouwen mee te maken hebben. Omdat de programmamakers zelf moslim geweest zijn, begrijpen zij van binnenuit waar deze vrouwen mee worstelen.

Het programma wordt elke zaterdagavond uitgezonden. En al is christelijke radio uiteraard verboden in Somalië, de boodschap komt toch binnen, zowel via de radio als internet. En reacties zijn er ook, vaak schrijnende verhalen. Zoals het verhaal van C (vanwege haar veiligheid kunnen we haar naam niet noemen). Zij laat weten dat ze het programma over redding heel leerzaam vond. Zelf is ze vals beschuldigd door Al-Shabaab en veroordeeld tot vijftien jaar gevangenisstraf. Gedurende de eerste twee jaar is ze vreselijk geslagen en mishandeld. Na vijf jaar cel is ze vorig jaar vrijgelaten, omdat de regionale president afgetreden is. Zelf zegt ze: ‘God heeft me hierdoorheen geholpen. Nu vraag ik jullie zusters om mij te helpen de Bijbel te bestuderen, want daar heb ik een grote behoefte aan.’
Wat een voorrecht om via radio deze vrouw en anderen geestelijk voedsel te mogen doorgeven. Menselijkerwijs zijn ze bijna onbereikbaar, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

TWR laat wereldwijd het Evangelie van Jezus Christus horen via media, waaronder radio, internet, mobiele telefoon en audiospelers. Overal komen de programma’s binnen: bij mensen die het Evangelie nog nooit gehoord hebben, in gesloten landen en in oorlogsgebieden. Er zijn uitzendingen in ruim 230 talen. Waar mogelijk werkt TWR samen met lokale kerken in de productie en nazorg van de programma’s.

Lees hier meer over het werk van Trans World Radio!

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher