Karins dochter was bang voor haar toekomst: "We voelden ons als ouders soms machteloos"
In het leven van Karin Broere's dochter ging alles voorspoedig. Totdat ze in Havo 4 zat en ineens een bepaalde angst kreeg voor haar toekomst. "Ze vroeg zich af: wat wil ik nu eigenlijk?" Uiteindelijk koos ze voor het EH-Basisjaar, een tussenjaar aan de Evangelische Hogeschool in Amersfoort. Ze vertelt in dit artikel waarom de keuze voor de EH zo goed is uitgevallen, voor zowel haar dochter als voor haarzelf.
"We bezochten Open Dagen van diverse opleidingen en kregen daar veel informatie. We moesten dat allemaal doorstaan. We voelden ons als ouder weleens machteloos, want onze dochter had na haar havo-diploma nog steeds geen keuze gemaakt. Uiteindelijk besloot ze een tussenjaar te nemen en te gaan werken. Totdat de EH om de hoek kwam kijken."
"Die Open Dag was het helemaal! Ik zag een blijde dochter thuiskomen met hele verhalen, terwijl wij als ouders dachten: 'ja, ja'. Maar daar werden we van teruggefloten. Nadat mijn man en ik zelf naar een open dag waren geweest, was het voor ons een bevestiging van de keuze die onze dochter had gemaakt. Het voelde als een warm bad hoe we werden ontvangen. De informatie die we kregen was helder en duidelijk. Dan kan je alleen maar dankbaar zijn."
Welke rol heb je als ouder hierin?
"De rol die je dan als ouder hebt, is dat je het alleen maar toe kan juichen dat je kind zelf deze keuze heeft gemaakt. Daarom adviseer ik elke ouder van wie het kind niet weet wat het wil; bezoek eens de EH. Je mag als ouder ook wel iets aandragen wat misschien kan bijdragen aan die keuze. Want je kind komt op op de EH op een school waar ze aan zichzelf mag gaan werken en tot vele ontdekkingen mag komen."
"Daarbij mag je als ouders ook nog veel leren. Het is eigenlijk een tocht met ups en downs. Als ouders kun je dan alleen maar luisteren - en voor hen zijn als ze thuis komen. En interesse tonen. Maar je merkt dat ze sterk worden en hun eigen keuzes gaan maken. Keuzes over geloofsvragen, vrije tijd, werken en de invulling van hun eigen leven."
Welke rol kan de EH in dit proces spelen?
"Daar speelt de EH een belangrijke rol in. De kracht van de EH is dat de begeleiding en de samenwerking met mede-studiegenoten een schakel vormen in dit mooie proces. Als ik zie welke opdrachten mijn dochter moet maken, dan heb ik daar respect voor gekregen. Mijn dochter wist niet wat ze wilde en ze had echt een strijd met zichzelf. Nu is het iemand die weet wat ze wil. Ze is sterk geworden in haar keuzes en heeft een bonk zelfvertrouwen. Dan ben je als ouder alleen maar dankbaar en ben ik jaloers dat ik dat zelf niet heb gedaan. We hebben er een blije dochter door gekregen. Ik roep nu tegen iedereen: "Ook al weet je wél wat je wilt met je studie, ga een Basisjaar doen op de EH. Je komt er sterker uit en je hebt een jaar die je je hele leven niet zal vergeten."
Waaraan zie je dat bij je dochter?
"Mijn dochter ziet er nu tegenop om de EH straks te verlaten. Zo goed heeft ze het naar haar zin. Mijn dochter gaat met vol goede moed en vertrouwen haar vervolgstudie volgen haar keuze is gemaakt. En ik roep een ieder op met jongeren: ga gewoon kijken. Wat is nu 1 jaar op de EH? Werken kunnen we ons hele leven. Je maakt de mooiste start als je weet wat je wil gaan doen. "
Wat is daarvan merkbaar in je gezin?
"Ik vergeet nooit de opmerking van die Open Dag van de EH: je hebt honderd potjes jam en je moet kiezen, dat valt niet mee. Uiteindelijk hou je er vijf over en als je aan het einde bent nog maar één. Hiermee bedoelen ze natuurlijk de opleidingen en het klopt! De EH draagt een enorme bijdrage mee in deze beslissing! En nu is er een rust gekomen in het gezin. Hoewel, we hebben nog twee dochters! Maar de keuze ligt bij hen."
Praatmee