zwarte gat

God

23 april 2019 door Patrick Simons

Man achter foto van het zwarte gat: "God is het begin en het einde"

De eerste foto van en zwart gaat was recent wereldnieuws. Grote man achter deze bijzondere foto is sterrenkundige Heino Falcke. In NRC vertelt hij over zijn geloof in combinatie met wetenschap.

“Als je in een zwart gat verdwijnt, ben je weg, dood. Geloof is voor mij dat er altijd hoop is. De grenzen van onze kennis, zijn niet de grenzen van alles”, vertelt  Falcke desgevraagd. “De basisvraag is: waar komt alles vandaan? En wat is er aan het einde van de kosmos, en van ons leven? De wetenschap heeft ons de afgelopen honderd jaar niet dichter bij een antwoord gebracht. Je komt altijd bij een punt waarop je moet kiezen: hier moet ik ophouden, of hier kom ik met een geloofsuitspraak. Voor mij is God het begin en het einde. Velen zullen dat flauwekul noemen. Dat mag. Maar ik vind het hoopgevend, troostend en ook verstandig.”

“Wat God precies inhoudt zullen we nooit begrijpen”, vervolgt de sterrenkundige. “Maar ik kan het wel ervaren. Voor veel wetenschappers zal dit vreselijk klinken. Maar ik denk dat de beste onderzoekers niet alleen hun verstand gebruiken, maar ook hun Intuïtie. En ze kunnen een beetje profetisch denken.”

Lees hier het hele interview met Heino Falcke

Reacties

Mooi geschreven en goed over nagedacht. Ik werd getroffen door het woord "Verstandig". We mogen God liefhebben met hart , ziel en verstand en dat sluit elkaar niet uit. Romeinen 1:18-23.

De heidenen vereren van nature iets wat zij niet kennen, maar ons heeft God het kenbaar gemaakt door de Geest. En zonder de Geest van God kunnen we het überhaupt niet begrijpen. Hoe overweldigend in positieve zin is dit alles.
REAGEER
W
Waarom moet ik abonnee van NRC worden om het te kunnen lezen? Wat een onzin!
REAGEER
S
Deze Heino Falcke niet te serieus nemen, hij gelooft nog in de maanlandingen van 1969. Het begin van hemel en aarde, een gesloten systeem in een koepel/firmament komt van onze Schepper. Zon, maan en sterren ook, niet de planeten.

Hij heeft de aarde bewegingsloos gegrondvest, kijk op YouTube naar de nieuwe infrarood beelden van JTolan Media1 en ontdek dat onze aarde gewoon over duizenden kilometers vlak is. Precies zoals onze Heer dit aangaf in Zijn woord.
Toon meer antwoorden (1)