David de Vos roept op om conflicten aan te gaan in je leven: “Vluchtgedrag helpt je niet verder”
“In het leven is het onvermijdelijk dat je conflicten krijgt. Sommige mensen hebben grote conflicten in hun familie of in hun kerk. Dat kunnen hele nare dingen zijn. Je loopt weg met de stiekeme hoop dat alles in elkaar stort als jij weg loopt, zodat later toch zal blijken dat jij gelijk had”, zegt evangelist David de Vos. Hij gaat hierover spreken op het Simply Jesus-event op Tweede Paasdag in de IJsselhallen in Zwolle. Volgens hem is het cruciaal dat christenen gezond omgaan met conflicten.
“Als je in de Bijbel kijkt, zie je ook veel conflicten. Bijvoorbeeld tussen Jakob en Ezau. Jakob lichtte de boel op en nam zijn broer bij de neus. Als Ezau hier vervolgens achter komt, wordt hij razend. Jakob rent weg voor de confrontatie met Ezau. Wat je vervolgens ziet is dat hij op de vlucht blijft, zijn leven lang. Maar onderweg krijgt hij een ontmoeting met God. Voor ons een geruststellende gedachte: zelfs als je op de vlucht bent voor je zonden, dan is God daar ook.”
“Vervolgens komt Jakob bij Laban, die de ergere versie van Jakob zelf is. Een dief 2.0. Ik geloof dat God soms mensen toestaat die een ergere versie van jezelf zijn, om je een spiegel voor te houden om te veranderen. Jakob gaat door verschillende fases. De laatste fase is dat God zegt: ‘Ik wil dat je teruggaat naar Ezau.’ Soms laat God je teruggaan naar waar je voor weggelopen bent. Terug naar je pijn, je wonden of je oplichtingspraktijken. Hij had daar natuurlijk veel moed voor nodig.”
“Wat doet Jakob vervolgens? Hij gaat midden in de nacht weg, hij doet het stiekem. Jakob was, zo blijkt weer, super conflictmijdend. Hij gaat richting Ezau met veel angst. Hij stuurt knechten vooruit om te checken hoe Ezau in zijn vel zat. Vervolgens stuurt hij zijn vrouw en bezittingen vooruit, daarna komt hij zelf pas. Totdat Jakob een ontmoeting heeft met God en God hem hier een nieuwe schepping maakt. Hij ontmoet de engel des Heere en als consequentie daarvan besluit Jakob nu voorop te lopen in plaats van achterop. Hij loopt naar z’n broer en wint deze confrontatie. Huilend vallen ze elkaar in de armen, het bleek niet zo erg meer als Jakob had gedacht. Als je je hele leven op de vlucht bent, dan worden de problemen in je hoofd erger dan hoe ze in de realiteit zijn.”
“Ik daag mensen op de conferentie uit om de confrontatie aan te gaan met zaken waar ze hun hele leven al voor weglopen. Als je de moed hebt om met Jezus voorop te gaan, dan geloof ik dat Hij je genezing zal geven op de plekken waar wonden zijn geslagen. Als ik naar conflicten in de Bijbel kijk, dan kiest God bijna nooit partij. Hij kijkt vooral naar hoe we er mee omgaan. Hoe dealen we er mee? Conflicten kwamen voor bij Paulus en Barnabas, bij Jakob en Ezau, maar ook bij ons. Vluchten we weg, of gaan we vanuit onze identiteit de confrontatie aan?
Wat is de aanleiding dat je hierover gaat spreken?
“Ik zie veel vluchtgedrag bij mensen. Ondertussen zijn veel conflicten nog niet opgelost, waardoor het erger wordt. Ik wil dat aansnijden, en zeggen: ga hiermee aan de slag.”
Wat zijn de consequenties als je hier niet mee aan de slag gaat?
“Je wordt moe en je merkt dat je niet kan blijven rennen. Uiteindelijk raak je uitgeput. Stel dat je altijd doorvlucht, dan komt er nooit een plek waar het goed genoeg is voor je, of waar je kunt aarden. Sommige mensen hebben dat in relaties, anderen in gemeenten; die gaan van kerk naar kerk. Gezonde mensen daarentegen zijn gewortelde mensen die met andere mensen in verbinding kunnen staan.”
Stel dat mensen je niet zien staan of je erg gekwetst hebben, is het dan niet erg lastig om terug te keren naar deze mensen? Je zoekt als het ware de pijn weer op…
“Het is inderdaad een natuurlijke reactie om juist weg te lopen van pijn, in plaats van om het te confronteren. Maar dat is niet de oplossing. Ook in het geval van de kerk. Mijn schoonvader zei weleens: ‘Als je een perfecte kerk vindt, ga daar maar niet naartoe want zodra jij er bent is het niet meer perfect.’ Natuurlijk, als dingen in de kerk moreel of geestelijk ongezond zijn, of God je duidelijk naar een andere plek roept, dan is dat wat anders. Maar als er een patroon zit in het vluchtgedrag, dan ben je misschien op de vlucht. Mensen verdienen tweede kansen.”
Hoe ga je op gezonde manier met pijn om?
“Door het te erkennen, onder ogen te zien en het te verwerken. Huil tranen om dingen die zeer doen en accepteer dat. Dan komt er ruimte voor nieuwe ervaringen. Je moet door de pijn heen. Ik heb zelf ook veel rommel in mijn leven op moeten ruimen, zelfs onder professionele begeleiding. Als je dingen onder ogen ziet, dan komt er veel meer ruimte en begrip, ook begrip naar andere mensen toe.”
“Alleen als je het verwerkt, kunnen de opgeslagen emoties loskomen. Als je het wegstopt, dan komt het een keer terug. Een mooi beeld richting Pasen vind ik het volgende: Jezus stierf op Goede Vrijdag, op Stille Zaterdag sta je erbij stil, tijdens Pasen is daar de opstandingskracht. Die drie fasen moet je ook door. Zowel het voelen van de pijn, het reflecteren, als het genezen en doorgaan.”
Welke rol kan God spelen in deze pijn?
“Ik zou sowieso aanraden om deze reis volledig met Hem te doen. God heelt de innerlijke pijn. David bad in de psalmen: ‘Toets mij en zie of er een heilloze weg is’. Oftewel, hij vroeg God om hem te confronteren met tekortkomingen. God wil je dat laten zien. Vervolgens kun je het aan mensen om je heen vragen. Als mensen eerlijk zijn, dan gaat het ook pijn doen. Dan kun je er samen over bidden of er met God doorheen gaan. Als je vastloopt hierin, is het goed om hulp te zoeken.”
“De mate waarin je met feedback om kunt gaan, zegt veel over hoe gezond jouw hart is. Als je helemaal van de leg bent, is er misschien nog angst of twijfel dat er zit, wat niet in lijn is met je identiteit in Christus.”
Waarom is dit onderwijs belangrijk voor de kerk?
“Ik geloof dat de kerk vol zit met geestelijk sterke mensen. In de kerk is veel voeding voor de geest. Maar je bestaat uit ziel, geest en lichaam. Je kunt je geest voeden en jezelf ook nog (lichamelijk) te pletter rennen voor tien euro per maand, maar er is relatief weinig onderwijs over je ziel en je gevoelens. In deze kwetsbaarheid geloof ik dat we een pionierende rol kunnen spelen. Waar staan mensen, en hoe vinden ze vanuit die plek hun weg naar Jezus?”
Praatmee