Piet Vergunst

God

15 april 2019 door Piet Vergunst, De Waarheidsvriend

Verharding... ook in de kerk?

Over vólharding hebben we het liever dan over vérharding. Toch wijdt de Bijbel aan het laatste begrip ook de nodige woorden. Wie zich verhardt, is onbereikbaar voor het spreken en handelen van God, schrijft Piet Vergunst in De Waarheidsvriend.

Neem de voorzitter van de Europese Raad, Donald Tusk. Over mensen die het prima vinden dat Groot-Brittannië zonder overeenkomst uit de Europese Unie stapt, zei hij dat er voor ‘deze patriotten een speciaal plekje in de hel gereserveerd is’. Een Engelse politicus reageerde niet minder scherp: ‘Na de brexit zullen we vrij zijn van niet verkozen, arrogante pestkoppen als u – dat lijkt mij de hemel.’

De Waarheidsvriend is het huisorgaan van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland.

Onder de titel De verdwijnende hemel schreef prof. H.W. von der Dunk ooit duizend pagina’s over de cultuur van Europa in de twintigste eeuw. Als de hemel buiten beeld is en er geen perspectief reikt dat de aarde ontstijgt, krijgen hemel en hel een alledaagse, platte invulling. Aan de leefregels voor de omgang met elkaar die God ons schonk, hebben we dan geen boodschap. Niettemin, zelfs dat zou voor de liberale Tusk geen vrijbrief mogen zijn voor grove uitspraken. Een respectvolle omgang met andersdenkenden, zelfs met je grootste politieke tegenstander, kan nooit en nergens gemist worden.

Fout en goed spitsen zich beide toe: wie vuil is, die wordt nog vuiler; wie rechtvaardig is, wordt nog meer gerechtvaardigd.

Tweede Kamer
Je hoeft niet lang te zoeken naar veel voorbeelden van mensen die in hun taalgebruik uit de bocht vlogen. Halverwege de politieke beschouwingen na de laatste Troonrede greep Tweede-Kamervoorzitter Arib in: ‘Burgers ergeren zich aan het harde en grove taalgebruik, aan de manier waarop wij met elkaar omgaan.’ Verharding van standpunten, in de omgang met elkaar maakt het het leven er niet aangenamer op.

In Mattheüs 24 worden verharding en volharding aan elkaar gerelateerd, als Jezus spreekt over de voleinding van de wereld. Hij voorzegt een toename van wetteloosheid, een verkilling van de liefde. Fout en goed spitsen zich beide toe: wie vuil is, die wordt nog vuiler; wie rechtvaardig is, wordt nog meer gerechtvaardigd. Om die reden tekent de Heere Jezus niet alleen het levensklimaat van de laatste dagen, maar geeft Hij ons vooral een opdracht en een belofte: ‘Wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.’ Volharding als antwoord op verharding.

In Egypte
In de Bijbel is verharding een aangrijpende realiteit, die we tegenkomen als mensen onbereikbaar worden voor het spreken en handelen van God, voor Zijn reddende daden, onbereikbaar voor de liefde van Christus. Verharding is een bewust antwoord op ontferming. Zo reageert farao op Gods bevel om Israël te laten vertrekken. Zijn weigering om te luisteren betekent uiteindelijk de dood van alle eerstgeboren jongens én de verdrinkingsdood van het Egyptische leger in de Schelfzee. Verharding, ze leidt tot de dood.

Laat ik me leiden door de Geest Die uit God is (1 Kor.2) of door de geest van de wereld?

Die verharding is een wisselwerking in het handelen van de mens en van de Heere. Als de mens in ongehoorzaamheid het gebod ten leven afwijst en zich verhardt, brengt de Heere deze verharding ook zelf, wat Jesaja (63:17) doet bidden: ‘Heere, waarom doet u ons afdwalen van Uw wegen? Waarom verhardt U ons hart, zodat wij U niet vrezen?’ Niets rest de profeet in die situatie dan een beroep te doen op Gods machtige daden, op Zijn innerlijke barmhartigheid, op Zijn Naam, ‘onze Verlosser van oude tijden af’.

Onze houding
Met een beroep op Psalm 95 klinkt in de Hebreeënbrief een appèl op de gelovigen om zich niet te verharden. Wie van Gods daden weet en niet luistert, die speelt met vuur, omdat de ingang in het beloofde land op het spel staat, de ingang in de rust. Verharding binnen de gemeente, ze heeft plaats door de verleiding van de zonde. (Hebr.3:13)

Verharding krijgt niet alleen vorm in zondige daden, maar ook in onze houding. Het gaat om niets minder dan om je hard maken tegen de invloed van het Woord van God. Laat ik me leiden door de Geest Die uit God is (1 Kor.2) of door de geest van de wereld? Dat komt voor elke christen dichtbij, omdat we hier niet meer spreken over Donald Tusk, over al dan niet populistische leden van de Tweede Kamer.

Lees het volledige artikel op de site van De Waarheidsvriend en klik hier voor een abonnement op het magazine.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify