Ds. A. K. Wallet

God

15 april 2019 door Jeffrey Schipper

Je kinderen leren bidden: hoe doe je dat?

'Ik ben een moeder van opgroeiende kinderen. Waar ik nu zo tegen aanloop is dat het gebed zo ‘standaard’ wordt: een nieuw hartje geven, bekeren. Daardoor krijgt het een soort lijdzaamheid. Hoe kunnen we kinderen leren bidden?,' aldus een moeder in de vragenrubriek van Refoweb.nl. Ds. A. K. Wallet geeft antwoord.

"Als je iets moet leren dan is dit dat wel," maakt de christelijke gereformeerde emeritus-predikant duidelijk. "Bidden is gelovig spreken met God. De discipelen hebben Jezus horen bidden en zien bidden. Zij ondervonden dat het Zijn kracht was. Wij als ouders dienen ook bij onze kinderen door ons gebed, verwachting te wekken bij onze kinderen. Daartoe is dan wel nodig dat we als ouders hardop voorgaan in gebed bij de maaltijden. Dan horen de kinderen waarvoor en voor wie gebeden wordt.

We kennen verscheidene standaardgebeden, zowel bij de maaltijden als bij het begin en het eindigen van de dag. Denk aan de morgen- en avondzang die we vinden achter de psalmberijming van 1773, de gezangen 9-12. Ik begrijp dat u bang bent voor de geijkte zinnetjes die te gewoon worden. Toch is het goed om een goed standaardgebed te leren en bij het ouder worden ook een uitgebreider gebed aan te leren.

Een kind vroeg eens aan een vader nadat hij gebeden had: 'Pa u vraagt altijd om bekering, maar u bent toch bekeerd?' De vader antwoordde: 'We hebben elke dag bekering nodig.' Dat wil zeggen: er zijn altijd weer de zonden en de neiging tot zonde waarvan we steeds weer bekeerd moeten worden. Dat is wel uit te leggen en ook nodig voor de kinderen. Wel moeten we er voor oppassen dat het niet zo over komt, dat het nog eens een keer moet gebeuren dat God ons een nieuw hart geeft.

We verlangen als godvrezende ouders het beste te zoeken voor onze kinderen, maar Wie is de Heere en wie zijn wij? We hebben zelf ook dagelijks de heilige Geest nodig om in geestelijk zaken geestelijk richting te geven. Dat bid ik u van harte toe."

Lees hier het volledige antwoord van ds. A. K. Wallet.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher