Reformatorische vrouwen

Dagelijks leven

09 april 2019 door Jeffrey Schipper

Bijbelwetenschapper: "De vrouw is los, ook in het reformatorische volksdeel"

"De vrouw is los, ook in het reformatorische volksdeel, en de mannen krijgen haar niet meer terug in het hok van keuken en kinderen," merkt dr. Sam Janse op in het Reformatorisch Dagblad.

"Willen reformatorische christenen terug naar de positie van honderd jaar geleden?," vraagt de emeritus-predikant uit de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) zich af. "Willen reformatorische vrouwen het actieve kiesrecht nog inleveren? Weer handelingsonbekwaam worden, zoals vóór 1956? Dus alleen met toestemming van haar man een bankrekening mogen openen? Ontslagen worden als ze trouwen? Ik weet vrij zeker van niet."

De vrouwendiscussie binnen de SGP vindt de auteur illustratief voor hoe men in de reformatorisch gezindte met dit vraagstuk omgaat. "Lilian Janse werd als eerste SGP-vrouw in de gemeenteraad gekozen. Het blijft rond dit item dan ook erg stil. Het is de wapenstilstand die voorafgaat aan de overgave. Men geeft het vrij en ontwijkt de discussie in een ongemakkelijk besef dat het niet tegengehouden kan worden en misschien ook wel niet tegengehouden hoeft te worden. Innerlijk is de kopgroep al om. Terwille van de achterhoede houdt men het thema stil.

De Geest werkt niet alleen door theologen en synoden, maar ook via geseculariseerde denkers en doeners. Dat denk ik tenminste, als ik in Jesaja 45 lees dat God de heidense koning Kores gebruikt om de Israëlieten weer terug te brengen naar Jeruzalem. De kinderen van het licht lopen wel eens achter bij de kinderen van de duisternis. Het vraagt om een geestelijke instelling om hier te kunnen onderscheiden wat 'des Geestes' is. Wat we nodig hebben, is een besef dat Christus ons in de vrijheid heeft gezet, ook om nieuwe wegen te gaan."

Aangstig conservatisme is volgens Janse geen onschuldige levenshouding. "Ik ben het niet eens met de vergoelijking van de behoudzucht in reformatorische kringen. Het is geen plus bij het geloof, het is een min. Het vreet het geloof zelf aan. Het concurreert. Het is iets naast het geloof. Naast Christus blijkt er nóg een macht te zijn die heerschappij over mij heeft."

Lees hier de volledige blog van dr. Sam Janse.

Foto: Reformatorisch Dagblad/YouTube

Reacties

Beste Joop. De 19e eeuw is de periode tussen 1801 tm 1900. Victoriaanse tijd. In de Bijbel staan enkele passages over vrouwen, die veel ruimer zijn van 19e eeuwse opvattingen, oa spreuken 31. Hoogte van de stem is geen fundamenteel verschil. Voor je vragen stelt, eerste zelf nadenken, er bestaan namelijk wel degelijk domme vragen.
J
"Hoogte van de stem is geen fundamenteel verschil. Voor je vragen stelt, eerste zelf nadenken, er bestaan namelijk wel degelijk domme vragen."

Je kijkt niet door mijn sarcasme heen. Volgende keer zet ik er een knipoogje bij, OK? ;)



Toon meer antwoorden (5)
Toon meer reacties (2)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify