Marien Kollenstaart

God

04 april 2019 door Jeffrey Schipper

Marien ontwikkelde de Christen Code Cursus: "Beelden zeggen vaak meer dan woorden"

Zeven verschillende symbolen en figuren heeft Marien Kollenstaart omgedoopt tot ‘7 cruciale codes van het christendom die gekraakt moeten worden.’ De PKN-predikant ontwierp onlangs de Christen Code Cursus. De titel van deze cursus is een knipoog naar de bekende verfilmde roman De Da Vinci Code van Dan Brown. Als deelnemer ben jij als het ware één van de hoofdrolspelers professor Robert Langdon of Sophie. Die net als zij de taak heeft om cruciale codes te kraken. Marien beantwoordt een aantal vragen over de cursus.

Je hebt gewerkt aan een nieuwe geloofscursus: de Christen Code Cursus. Wat was de aanleiding van deze cursus en hoe onderscheidt het zich van de vele andere cursussen in christelijk Nederland?
“De aanleiding was een conferentie van NederlandZoekt. Op de terugweg kwam een vraag die toen aan de orde kwam naar boven toen ik van Assen naar mijn toenmalige woonplaats Ottoland reed. Ik werd tijdens de conferentie geïnspireerd door de aangeboden leervormen: figuren die helpen op je discipelschap, leiderschap en missie te reflecteren. Toen dacht ik: ‘Hoe gaaf zou het zijn als er figuren en symbolen bedacht kunnen worden waardoor ook de inhoud van het christelijk geloof beter uitgelegd kan worden?’ Al biddend kwam ik tijdens die autorit tot vijf symbolen. Later heb ik er twee bij bedacht. Deze symbolen en figuren heb ik later omgedoopt tot ‘7 cruciale codes van het christendom die gekraakt moeten worden.’

De Christen Code Cursus onderscheidt zich van veel andere cursussen omdat het zeer geschikt is voor visueel ingestelde mensen. Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Ik hoop dat deelnemers aan deze cursus door deze codes een bril aangereikt krijgen waardoor een belangrijk aspect van het christelijk geloof helderder wordt voor hen.
Niet alleen kan de cursus in groepsverband gebruikt worden, als materiaal bijvoorbeeld voor een vervolg op een Alphacursus of een belijdeniscatechisatie, maar ook voor zelfstudie. Ook is het gratis online ter beschikking gesteld.”

Wat is de link tussen je cursus en de bekende verfilmde roman De Da Vinci Code van Dan Brown?
“De naam Christen Code Cursus is een knipoog naar die beroemde roman en film. Je bent als deelnemer een soort Robert Langdon die net als hij aan de hand van symbolen allerlei ontdekkingen doet. Een bekend kunstwerk van Leonardo Da Vinci is de Mens van Vitruvius. Daarmee wilde de beroemde kunstenaar en wetenschapper aantonen dat de mens het volmaakte middelpunt is van de kosmos. Zo hoop ik dat deelnemers aan mijn cursus ontdekken dat Jezus Gods middelpunt is van de geschiedenis en ook het centrum wil worden van hun leven.”

"Al biddend kwam ik tijdens die autorit tot vijf symbolen. Later heb ik er twee bij bedacht."

In de cursus worden zeven codes gekraakt. Kun je ter illustratie één code beschrijven?
“De vlieger als beeld van het werk van de Heilige Geest. Stap voor stap wordt in de les een vlieger opgebouwd: het begint met een verticaal lijntje tussen God en de mens. Die goed was in het paradijs, zegt de Bijbel, maar verbroken werd door de zonde. Een horizontale dwarslijn verbindt de gebroken lijn weer en zo wordt een kruis gevormd: Jezus stierf om ons lijntje met God te herstellen. Zoals het kruis het hart vormt van een vlieger, zo is wat Jezus gedaan heeft aan het kruis de kern van wat de Geest wil duidelijk maken aan mensen. Vervolgens zijn er vier dingen die de Heilige Geest doet als je tot geloof in Jezus bent gekomen parallel aan de vier kanten van een vlieger. Wát die vier aspecten zijn, verklap ik nog niet: beschouw dit maar als de cliffhanger om naar les 5 te kijken…”

Waarom is het zo waardevol om het christelijk geloof aan de hand van figuren en symbolen inzichtelijk te maken? Hoe heeft dit jouw eigen geloof verrijkt?
“Het is waardevol omdat het visuele tools zijn die jou in je persoonlijke zoektocht naar God hopelijk kunnen helpen. Of jou handvatten geven om anderen die geïnteresseerd zijn iets van het mysterie van God uit te leggen.

Zelf heeft het mijn geloof verrijkt omdat ik gedwongen werd om de kern van het geloof goed te doordenken. En vooral is het heel gaaf om te merken dat zowel mensen die niet opgegroeid zijn met de Bijbel als doorgewinterde kerkgangers hierdoor enthousiast worden en meer inzicht hebben gekregen over God.”

Klik hier voor meer informatie over de Christen Code Cursus.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher