maskers

God

Auteur: Israël en de Bijbel

Poeriem: maskers ontmaskerd

Poeriem: maskers ontmaskerd Het is Poeriem! Vandaag kom je in Israël op straat veel gemaskerde Joden in grappige kostuums tegen.

Hun maskers verwijzen naar het ‘verstoppertje spelen’ in het Bijbelboek Esther. Zo verbergt Haman zijn plan om op één dag het Joodse volk uit te roeien en maskeert Esther haar Joodse identiteit. Ook de Heere lijkt verstopt, want Zijn naam komt in het boek niet voor, hooguit op verborgen wijze. Maar uit alles blijkt dat God wel degelijk de touwtjes in handen heeft.

Vanuit de geschiedenis van Esther zijn veel parallellen te trekken naar de huidige situatie in het Midden-Oosten. In Perzië, het huidige Iran, is niet veel veranderd als het gaat om Jodenhaat en anti-Israël retoriek.

Het dragen van maskers is ook een belangrijke strategie binnen de islam. Takiya (verdediging) is voor moslims geoorloofd. Zij mogen ten gunste van de islam bedrog plegen. Dit principe gaat terug tot Mohammed, die met leugens grote delen van Saoedi-Arabië veroverde. Ook Yasser Arafat hanteerde de regel toen hij in 1993 de Oslo-akkoorden ondertekende. Feitelijk betekent dit voor Israël dat alle vredesakkoorden en compromissen met haar buurlanden, vanuit islamitisch oogpunt, van de ene op de andere dag kunnen worden ontbonden.

Vanuit de Bijbel weten we dat er nog een valse vrede komt onder leiding van de antichrist, die zich net als Haman zal verschuilen achter een masker van list en bedrog. Daarom begint de Heere Jezus Zijn eindtijdrede met de woorden: “Pas op dat niemand u misleidt. Want velen zullen komen onder Mijn Naam en zeggen: Ik ben de Christus” (Matt. 24:4-5). Alleen de waarheid kan de leugen ontmaskeren en daarom blijven we als Stichting Israël en de Bijbel trouw aan onze opdracht: het Woord van de Waarheid verspreiden onder het Joodse volk.

Maar houd dit vast: net als in de tijd van Esther heeft God de touwtjes in handen. Hij gaat straks ingrijpen! Poeriem bepaalt ons vooral bij Gods kracht, bescherming en trouw aan Zijn oogappel Israël en de ontmaskering van haar vijanden!

Bron: IB magazine van stichting Israël en de Bijbel. Onlangs is de stichting uitgekomen met een nieuwe uitgave: de Backpackbijbel in het Modern Hebreeuws. Speciaal voor de meer dan 75.000 Israëli’s die jaarlijks de wereld overtrekken en verstrikt raken in oosterse religies.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher