Nicole besteedde veel tijd op haar smartphone: “Ik had veel moeite om tot rust te komen”
Als Groningse studente had Nicole van Dijken een zeer drukbezet leven. Dat had te maken met een drukke studie, vrijwilligerswerk, een roeiploeg waar ze in zat, maar óók door haar smartphone. Dit jaar doet ze het EH-Basisjaar en daar leert ze om haar telefoongebruik beter te controleren. “Ik had op een gegeven moment moeite om tot rust te komen.”
Ze vertelt: “Ik studeerde eerst in Groningen en door de studie, de roeiploeg en de sociale contacten, had ik het best druk. Als je dan ook je mobiel nog hebt, ben je de hele dag bezig. Ik was best wel vaak gestrest en tijdens colleges regelde ik nog een heleboel op mijn telefoon. Je was continue bezig en ik merkte aan mezelf dat ik nog maar moeilijk tot rust kon komen. Ik zag het leren soms ook niet meer zitten. Dan zat mijn hoofd vol en werd ik sneller emotioneel.”
“Het idee dat je altijd bereikbaar moet zijn en steeds wordt afgeleid, zorgt ervoor dat veel mensen op mijn leeftijd al een burn-out hebben. Je bent aanhoudend online. Je kan ook niet makkelijk zeggen: ‘Ik reageer even niet’. Het heeft mij veel extra stress gegeven.”
Wat voor lessen heb je hierover gehad?
“Tijdens een van de colleges over persoonlijke ontwikkeling was ook aandacht voor het thema ‘burn-out’. Het was een eyeopener dat niet alleen de studiedruk daar een oorzaak van was, maar ook de sociale media. Je moet namelijk altijd online zijn, en juist dat is een belangrijke bron van alle stress. Daar ben ik bewust van geworden.
Op de EH zijn sinds het begin van dit cursusjaar de colleges en pauzes schermvrij. Aan studenten wordt gevraagd om hun mobiel in een kluisje te doen, terwijl ze dan een Bijbel eruit halen. Dat hebben ze vanaf het begin aangeraden, om zo face to face contacten belangrijker te maken. Ik heb daar aan meegedaan.”
Hoe was dit voor jou?
“Soms was het wel wennen, maar het was ook heel fijn. Ik besefte ineens dat ik tijdens colleges heel vaak op mijn mobiel of op WhatsApp zat, en nu besef ik hoe asociaal dat kan zijn. Een docent steekt veel tijd in de voorbereiding van het college, en jij zit op je mobiel te kijken. Aan het begin vond ik het wel een moeilijke gedachte, dat mijn telefoon de hele dag in dat kluisje zou liggen. Ik dacht: ‘Moet ik niet dit en dit nog bespreken in de app?’ Maar achteraf merk ik dat ik niet echt iets mis. Als je na een halve dag je telefoon pakt, zie je dat helemaal niet zoveel mensen je nodig hadden als dat je zelf dacht. Soms maak je er een groot ding van, maar het is juist enorm ontspannend als je al die prikkels even niet hebt.”
Wat zijn de positieve effecten ervan geweest?
“Als het in de pauzes wat stiller was, pakte ik automatisch mijn mobiel. Maar nu leer ik om het juist in de pauze gezellig te maken. Met mijn mobiel koos ik de makkelijkste weg, maar nu kan ik meer in het moment opgaan. Ook merk ik het als ik thuiskom dat ik veel vaker bewust kies om mijn telefoon weg te leggen. Het geeft veel meer rust in mijn hoofd.
Met mijn vriendinnen in Groningen heb ik de afspraak dat als we met elkaar zijn, dat we allemaal onze telefoon in een mandje doen. Dan worden we gedwongen om de hele avond op elkaar gericht te zijn. Ook voor een goede nachtrust helpt het als je je telefoon een uur voor het slapen weglegt. Leg je telefoon dan bijvoorbeeld in je nachtkastje.”
Het Basisjaar van de Evangelische Hogeschool in Amersfoort is een bezinnend tussenjaar waarin je wordt geholpen om bewust keuzes te maken. Centraal staan o.a. persoonlijke ontwikkeling, geloofstoerusting en studiekeuze. Kijk voor meer informatie op www.eh.nl.
Praatmee