Emeritus-predikant: Ouweneel hanteert vervangingsleer van eigen soort
Volgens dr. Willem Ouweneel (foto) komt tussen Pinksteren en wederkomst de christelijke kerk tijdelijk in de plaats van Israël. Dit geldt als een soort vervangingsleer, stelt ds. Dirk Visser in het Reformatorisch Dagblad.
Onlangs stelde Ouweneel dat wie consequent gereformeerd is, per definitie een vervangingstheoloog (geloven dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen, red.) is. Hierover zegt de christelijke gereformeerde emeritus-predikant: "In deze visie worden de beloften voor Israël vergeestelijkt. Daardoor heeft de kerk de verwachting van het aardse koninkrijk vervangen door de verwachting van de hemel."
Visser stelt dat in de gereformeerde theologie juist geen plaats is voor vervangingsdenken. "Ouweneel weet heel goed dat veel gereformeerde theologen, net als hij, grote verwachtingen hebben voor het volk Israël: een nationaal herstel tijdens het komende vrederijk, waarin Israël het centrum van de wereld zal zijn en zijn God zal dienen onder de heerschappij van de Koning uit het huis van David. Wie het op dit heikele punt niet met Ouweneel eens is, wordt door hem een vervangingstheoloog genoemd.
Opmerkelijk genoeg is dat bij Ouweneel anders. Weliswaar is het zijn overtuiging dat God Israël eeuwig trouw blijft. Maar volgens hem onderbrak God Zijn weg met het volk Israël door met Pinksteren een nieuw project te beginnen: de christelijke gemeente. Zo kon de gemeente van Christus (vooral) uit de andere volken ontstaan. Die gemeente zal op aarde blijven bestaan tot de dag dat zij door Jezus zal worden opgenomen in Zijn heerlijkheid. Dan pakt God de draad met Zijn volk weer op. Er breekt dan voor Israël een nieuwe periode aan, waarin alle beloften van God aan Zijn volk volkomen in vervulling zullen gaan.
Kort gezegd: Volgens Ouweneel komt tussen Pinksteren en Jezus’ wederkomst, het moment dat Hij Zijn gemeente opneemt, die gemeente tijdelijk in de plaats van Israël. Dit is te typeren als een vervangingsleer van eigen soort, die voortvloeit uit de visie van Ouweneel op de Schriften. Daardoor is volgens mij Ouweneel meer een vervangingstheoloog dan een consequent gereformeerd theoloog. De laatste heeft namelijk oog voor de doorgaande lijn in Gods openbaring, met in het centrum Christus alleen."
Praatmee