gebed

God

05 maart 2019 door Gerhard Rijksen

Investeer in je gebedsleven tijdens de 40-dagentijd

Wat we in mijn calvinistische jeugd de lijdenstijd noemden, en katholieken de vastentijd noemen - die begint op Aswoensdag, de dag na carnaval - wordt tegenwoordig door steeds meer christenen de 40-dagentijd genoemd. Een periode 40 weekdagen plus de zondagen die mensen nemen om hun geloofsleven nieuw leven in te (laten) blazen.

Als ik heel eerlijk ben, heb ik er nooit zoveel mee gehad. De periode was te groot voor mijn spanningsboog en het leven te druk voor zo'n lange, contemplatieve periode. De afgelopen jaren raakte 'iets doen' aan de 40-dagentijd om mij heen steeds meer in zwang en in mijn kritische innerlijk noemde ik het een 'hype'. Iets wat wel weer over zou waaien.
Inmiddels heb ik mij van dergelijke kritische overwegingen bekeerd. Ik besef steeds vaker dat het leven zonder tijd voor gebed simpelweg te groot voor mij is en mijn dagelijkse programma te druk. Hoe stem je je gedachten af op God en Zijn Woord als je niet bereid bent daar tijd voor te nemen? Wat heb ik ten diepste toe te voegen aan andermans leven als het niet vanuit God komt?

In november organiseerden we bij Gideon een 'challenge' rondom het thema Gods stem horen. Er deden een kleine 3000 mensen mee. Tijdens de evaluatie na afloop vulden honderden mensen in dat ze de challenge zeer waardeerden en een nieuwe challenge graag over het gebed zouden zien gaan. Dat inspireerde ons tot deze nieuwe gebedschallenge, tijdens de 40-dagentijd. Je kunt je ook vandaag nog aanmelden via de link onderaan dit artikel.

Want... niets menselijks is ons allemaal vreemd. Iedereen worstelt wel eens met gebed. Hoe moet ik bidden? Wat bid ik waarvoor? Wanneer moet ik bidden? Hoort God al mijn gebeden? Waarom verhoort Hij mijn belangrijkste gebeden niet altijd? Hoe lang moeten mijn gebeden zijn? Plat gezegd zoeken we ook vaak simpelweg naar de sleutel: hoe leer ik zo bidden dat God mij wel moet verhoren?

Als je meedoet, ontvang je vanaf morgen tot en met Eerste Paasdag iedere ochtend een mailtje met een korte overdenking over gebed of over het lijden van Jezus, met daarin ook punten om in gebed te brengen en te overdenken of te doen. We hopen dat het je helpt ontdekken hoe God het gebed bedoeld heeft. Hoe Jezus Zijn gebedsleven invulde. Hoe de Heilige Geest je ook in je gebedsleven wil leiden en hoe je meer kunt genieten van gesprekken met je hemelse Vader.

Ik las van de week ergens dat 40 dagen een periode is die precies lang genoeg is om een blijvende verandering te integreren in je leven en je systeem. Misschien is dit ook voor jou het moment om je gebedsleven te verfrissen? Stap je mee in dit avontuur? Meld je aan via deze website.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher