houvast

God

06 maart 2019 door Dick van den Bos

Waarom Teun als baptist pleit voor meer Psalmen in de kerk

Het maakt erg veel uit of je psalmen zingt of opwekkingsliederen in de kerk. Dat zegt namelijk iets over je Godsbeeld, zegt Teun van der Leer, rector van het Baptisten Seminarium aan de VU. “Je ontwikkelt een heel andere spiritualiteit als je psalmen zingt dan als je opwekkingsliederen zingt. Daarom is het goed om je er bewust van te zijn; wat voor Godsbeeld komt er bij ons naar voren?”

Het Evangelisch College (EC) is een interkerkelijk opleidingsinstituut dat (deeltijd)opleidingen en cursussen aanbiedt op het gebied van de Bijbel, Theologie, Missionair Werk, Pastoraat, Jongerenwerk, Prediking en Leiderschap.

Van der Leer gaat spreken op de ETS-studiedag in Veenendaal. Hij zal daar onder meer spreken over het aanbidden van Jezus, en hoe we dat in onze samenkomsten vorm dienen te geven. Hij vertelt: “In de Bijbel wordt niet vaak voorgeschreven hoe de samenkomst precies moet zijn. Wat wel naar voren komt is dat je een gemeenschap behoort te zijn die in de naam van Jezus bij elkaar is. Dat betekent ook meteen een ethisch appèl, want Jezus is nooit vrijblijvend. Je komt daarom niet slechts in de kerk om getroost te worden, maar ook om gestoord te worden en op te horen van het radicale Evangelie, dat soms haaks staat op ons gemakzuchtige leven.”

Is er een aspect van de kerkdienst dat jij ondergesneeuwd ziet worden?
“Ja. Ik kijk het meest in het brede evangelische veld, en daar zie je de rol van de Psalmen steeds kleiner worden. Je ziet ook een verschuiving richting beleving. Dat is niet per se slecht, maar het kan sterk draaien om jouw beleving, in plaats van om God. Natuurlijk is het geen bewuste keuze om het om jezelf te laten draaien, maar onbewust gebeurt het.”

Je ziet ook een verschuiving richting beleving. Dat is niet per se slecht, maar het kan sterk draaien om jouw beleving, in plaats van om God.

“Ook de wereld dreigt een beetje uit beeld te raken. Evert van der Pol noemt in zijn boek ‘Samen in de naam van Jezus’ de evangelische liturgie een kameel met twee bulten: eerst  heel lang zingen en dan een (meestal lange) preek. Dat heeft zijn krachtige kanten, want het brengt je dicht bij de troon van God. Een lange preek kan ook een goede preek zijn. Maar er raken wel elementen verloren. Bijvoorbeeld voorbede voor de wereld, of koningen en voor alle mensen, zoals Paulus aan Timoteüs schrijft. Als we onze gebeden voor Israël of de nood in de wereld niet doen, vormt je dat. Want waar je voor bidt, daar raak je bij betrokken.”

Je doet dus tevens een pleidooi voor de Psalmen…
“Ja, de hele worship-cultuur vind ik goed, omdat het ons verlangen voedt om dichter bij het hart van Jezus te zijn. Maar de Psalmen zijn heel belangrijk. Het grootste boek in het hart van de Bijbel. Het is een gebedenboek, vol met gebed en aanbidding. Het hele leven zit er in. Ook het klagen, het dorst hebben, het niet begrijpen, het vormende. Als je dat zingt, maak je het je eigen. Zingen is soms indringender dan bidden.”

“Het is erg belangrijk om psalmen paraat te hebben. Je ziet in Jona 2 dat Jona allemaal teksten opzegt uit klaagpsalmen. Misschien heeft hij ooit wel gedacht: waarom moet ik die allemaal leren? Maar toen hij in een situatie van nood zat, kwam het hem goed uit. De Heilige Geest kan dan naar boven brengen wat we geleend hebben. Ik besteed daarom een hele sessie aan de Psalmen.”

Veel evangelischen denken misschien ook: ‘Van die Psalmen hadden we ons net bevrijd’.
“Ja, dat komt mede door de melodie en de instrumenten waarmee ze gespeeld zijn. Maar daarmee wordt het kind wel met het badwater weggegooid. Je kunt daarom ook kijken naar ‘The Psalm project’ of ‘Psalms of Korach’. Ook heb je ‘Psalmen voor nu’. Wat ik zelf ook doe als ik voorga in de kerk, is een Psalmtekst voorlezen als opening. Je kunt het op veel verschillende manieren introduceren.”

Wat is jouw favoriete psalm?
“Psalm 27, omdat daar die diversiteit het meest naar voren komen. ‘De Heer is mijn licht, en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De Heer is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?’. Het begint dus heel positief. Daarna vertelt hij dat hij maar één ding van de Heere begeert heeft, namelijk voor altijd in Uw voorhoven te mogen zijn. Maar in vers 7 slaat het helemaal om. ‘Heer, verberg U niet, verlaat me niet, verstoot me niet.’ En aan het eind komt alles weer bij elkaar.”

"In de Psalmen leer je spreken in de grammatica van het evangelie. Daar is wachten een heel belangrijk aspect. Juist door te wachten groeien mensen."

Wat dreig je te verliezen als je de Psalmen loslaat?
“We leven in een tijd dat we alles nú willen hebben. Onze behoeften en begeerten willen we meteen in vervulling zien gaan. Dat vertaalt zich ook naar de kerk. We willen nú gebedsverhoring of lichamelijke genezing zien. In de Psalmen leer je spreken in de grammatica van het evangelie. Daar is wachten een heel belangrijk aspect. Juist door te wachten groeien mensen. Als je zo’n psalm leest, herken je hoe moeilijk het is om te wachten. Het geeft herkenning, maar ook erkenning van waar jij doorheen gaat.”

“Als je dit loslaat, mis je een stuk diepgang in het leven. Want je kunt een aanname hebben dat alles glorie is, maar als het leven toch anders loopt, kun je je houvast kwijt raken. Wat als je niet geneest, of wat als de hemel van koper lijkt? De Psalmen nemen dit allemaal mee en reiken het je aan als instrumenten voor je geloofsleven.”

Tot slot was gemeenschap een heel belangrijk onderdeel in het leven van de vroege christenen, hoe moeten we dat nu toepassen?
“De maaltijd was in die tijd heel belangrijk, en de hele bijbel door eigenlijk. Je ziet in Genesis 18 dat Abraham God en de engelen een maaltijd voorzette. Later in Exodus zagen zij de God van Israël en aten en dronken. Een maaltijd sticht gemeenschap. Als je samen het avondmaal viert kan dat ook in combinatie met een hele maaltijd. Dat wordt ook wel een liefdemaal genoemd. Zorg in elk geval dat het meer is dan even snel brood en wijn met elkaar delen.”

Klik hier om je op te geven voor de ETS-studiedag!

Reacties

Ik ben blij als ook baptisten gaan inzien hoe rijk de psalmen zijn. Diepgang in het geloofsleven is zó waardevol. Vandaag de dag draait er zoveel om ons gevoel, dat het geloof dreigt weg te kwijnen en we uiteindelijk ons doel missen.
REAGEER
P
Lange tijd heeft de kerk de psalmen op de kerk toegepast, profethies gezien kwam je vaak klem te zitten zonder zich af te vragen voor wie de psalmen waren. Israël is door de eeuwen uit beeld geweest van de kerk dus de vervangings theologie, deze liederen die bestemd waren voor het volk Israël en niet in de eerste plaats voor de gemeente maar wel zo belangrijk voor de gemeente waar Zijn koninkrijk bekend word gemaakt aan Zijn uitverkoren volk waar Zijn volk 1000 jaar samen Met Jezus de volkeren mogen regeren.
REAGEER
A
er wordt weleens gezegd de Psalmen is een Bijbeltje in de Bijbel. Thomas Watson zegt , de Heilige schrift is een geestelijke lusthof. Het Boek der Psalmen is als de Boom des levens die in het midden van deze lusthof is geplaatst. De Psalmen zijn met onderscheid en verscheidenheid verrijkt en op de toestand en gelegenheid van iedere Christen gepast. Ze zijn een geestelijk magazijn. Vindt iemand zijn hart koud en dood? Hier kan hij vuur halen. Is iemand zwak in genade? Hier kan hij wapens vinden. Is iemand in een flauwte en aan het bezwijken? Hie
REAGEER
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Jeffrey vond Ds. De Heer een ketter...