Wat gebeurt er met je als je wordt vervuld met de Heilige Geest?

God28 februari 2019
vervuld

De vervulling met de Heilige Geest: voor sommige mensen een angstaanjagende gedachte. Voor anderen is het iets ongrijpbaars. Daar zou evangelist David de Vos het vroeger wel mee eens zijn geweest. Maar nu weet hij: “Het is de mooiste en meest verrijkende ervaring die je ooit kunt wensen in je leven.”

We spreken vaak over God de Vader en Jezus de Zoon… en o ja, de Heilige Geest. Hij komt pas als derde in het rijtje aan bod, maar Hij is echt niet minder belangrijk. De Bijbel spreekt over God als een drie-eenheid. Vader, Zoon en Geest zijn alle drie evenveel God en even belangrijk, maar ze hebben ieder een andere taak. De Heilige Geest is geen vage superkracht, maar de persoonlijkheid van God die tot uiting komt. Maar wat gebeurt er dan met je als je wordt vervuld met de Heilige Geest?

Krachtcentrale
Vanaf het begin van de schepping zien we hoe de Heilige Geest Gods bedoelingen uitwerkt. In Genesis 1 staat dat de aarde eerst woest en doods was en dat er duisternis lag over de oervloed, maar Gods Geest zweefde over het water. Toen zei God: ‘Er moet licht komen’ en het lijkt wel of Gods Geest erop wachtte tot God die woorden zou spreken, zodat Hij kon volbrengen wat de Vader zei. Hij is de grote krachtcentrale achter alles wat God zegt. God de Vader spreekt en de Geest bewerkt het. Hij creëert dingen vanuit het niets. Dat doet Hij in de schepping, maar ook in jouw leven. In het Oude Testament greep Gods Geest mensen soms aan met zijn kracht en tilde Hij hen boven henzelf uit.

Hij voegde een goddelijk element toe aan hun talenten en competenties. Daardoor versloegen kleine jongens reuzen, werden mensen van wie je het nooit zou verwachten koning en konden anderen ineens profeteren. Was dat te danken aan hun godsvrucht? Nee! Het was de Geest van God die hen aangreep. In het Oude Testament waren dat korte momenten, maar in het Nieuwe Testament kwam Gods Geest in mensen wonen en nu gaat Hij nooit meer weg. In het Oude

Testament zien we de kracht van Gods Geest aan het werk, maar in het Nieuwe Testament wordt Hij bovendien geïntroduceerd als persoonlijkheid.

Als je de levens bestudeert van geloofshelden die een verschil hebben gemaakt in de wereld, zie je dat zij een hechte relatie hadden met de Heilige Geest. Ze waren zich bewust van zijn persoon en betrokkenheid. In het Oude Testament was Gods Geest exclusief beschikbaar voor een kleine elite, maar door de komst van Jezus is Gods Geest voor ons allemaal beschikbaar. Wat een geweldig nieuws!

De profeet Joël kondigde het al aan: in de laatste dagen zou God zijn Geest uitstorten op alle mensen. Jongens, meiden, mannen, vrouwen, arm, rijk… Het meest onbegrijpelijke gebeurde: de God die zo heilig en onbereikbaar was dat Hij zich in de tempel achter een gordijn moest verschuilen, kwam in gewone mensen wonen!

Goed genoeg zijn
In de tijd van Salomo probeerden de mensen een plek te bouwen die goed genoeg zou zijn voor God, maar toen Gods heerlijkheid neerdaalde in de tempel vielen de priesters plat op hun gezicht vanwege Gods aanwezigheid. Geen tempel kon ooit plaats bieden aan God. Hoe hadden we ooit kunnen vermoeden dat God nooit een gebouw voor ogen had, maar dat Hij mensen als dragers van zijn tegenwoordigheid had gekozen? De heerlijkheid die tientallen priesters niet aankonden wil in jou en mij wonen!

Stel je voor dat koning Willem-Alexander vandaag bij jou zou binnen wandelen. Zou je hem dan begroeten? Zou je hem bedanken dat hij de tijd neemt om bij je langs te komen of zou je hem negeren? Zo is het ook met de Heilige Geest. Hij is altijd bij je, maar ben je ook opmerkzaam voor zijn aanwezigheid? Jezus beloofde dat Gods Geest in zijn plaats zou komen (Johannes 14) en zei: ‘Het is beter dat Ik wegga en de Heilige Geest komt.’ Misschien denk je: hoe kan dat nou beter zijn? Omdat de Heilige Geest op alle plekken tegelijk kan zijn! Toen Jezus nog op aarde was, kon Hij dat niet, maar Gods Geest wordt niet beperkt door tijd of ruimte. Hij kan bij iedereen tegelijk zijn. De Heilige Geest is bij mij op kantoor nu ik dit schrijf, maar Hij is ook bij jou in de woonkamer of in de bus als je dit leest.

Levende relatie
Als je wordt vervuld met de Heilige Geest ontvang je een levende relatie met God en grotere vrijmoedigheid dan ooit tevoren. God gaat je dan leiden in je leven, niet alleen van buitenaf door zijn Woord, maar ook van binnenuit door zijn Geest. Gods Geest hecht zich aan onze geest en verzekert ons er bijvoorbeeld van dat wij Gods kinderen zijn (Romeinen 8:16). De Geest van God tilt mensen boven zichzelf uit en maakt hen vrijmoedig om te getuigen van Jezus. Dat zie je bijvoorbeeld in het leven van de apostel Paulus. Nadat Paulus tot bekering kwam, werd er voor hem gebeden door Ananias. Op dat moment werd hij genezen van zijn blindheid en vervuld met de Heilige Geest (Handelingen 9:17). Daardoor was Paulus in staat om de enorme taak te vervullen die God voor hem had voorbereid.

Jezus zei dat de Heilige Geest stromen van levend water uit je binnenste laat opborrelen. Je wordt van binnenuit aangespoord om dingen van God te gaan doen en geloven. Wat een geweldig wonder als Gods Geest in je binnenste komt!

Praatmee

Beluister onze podcast

#322 Patrick & Jeffrey over David de Vos, de Trump-bijbel en een opvallende arrestatie
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Nigeriaanse vrouwen/Gerhard
Opinie

Ontvoeringsindustrie in Nigeria moet stoppen: tien jaar wegkijken is niet te verteren

Tien jaar geleden reageerde de wereld geschokt op de ontvoering van 276 meisjes van een school in Chibok, in het noorden van Nigeria. De geruchtmakende kinderroof werd de opmaat voor een bizar verdienmodel. Eerst even het geheugen opfrissen. Op 14 ap

nigeria
Nieuws

Tientallen christenen gedood bij driedaagse islamitische aanval in Nigeria

In het bisdom Pakshin in Nigeria hebben islamitische Fulani-herders drie dagen lang een bloedbad aangericht. Daarbij zijn minstens 29 christenen om het leven gekomen. Daarnaast raakten er twee christenen gewond en werden er kerken en huizen van chris

Engelse leerlingen
Nieuws

Rapport toont aan dat Engelse scholen hevig tekortschieten in godsdienstonderwijs

Op veel Engelse scholen ligt de kwaliteit van godsdienstonderwijs te laag. Dat is de conclusie uit een rapport dat deze week door onderzoeksbureau Ofsted gepubliceerd werd. In het rapport staat onder meer dat scholen hun godsdienstonderwijs veel meer

Myanmar
Nieuws

Predikant en christelijk leider in Myanmar kort na vrijlating opnieuw gearresteerd

De prominente christelijke leider en voorvechter van mensenrechten dominee Hkalam Samson is in Myanmar kort na zijn vrijlating opnieuw gearresteerd. Hij was nog maar enkele uren uit de gevangenis toen hij opnieuw werd opgepakt. Dat meldt een familiel

Miss Amie
Nieuws

Dragqueen cancelt voorleesbeurt in Amerikaanse kerk na aanhoudende kritiek en bedreigingen

Een Amerikaanse dragqueen ziet af van haar voorleesbeurt die ze volgende week zou verzorgen in een kerk in Pennsylvania. Dat meldt The Christian Post. Aanvankelijk zou de dragqueen haar voorleesbeurt houden in een bibliotheek maar na aanhoudende krit

Manchester
Nieuws

Politiebegeleiding voor pro-life studenten Manchester na scheldpartijen en bedreigingen

In het Engelse Manchester heeft de politie moeten ingrijpen om een jonge pro-life spreker te beschermen tegen een schreeuwende menigte pro-abortus demonstranten. De spreker, Madeline Page, CEO van de Alliance of Pro-life Students (APS), moest onder p

Ds. G. van Zanden
Video

Hervormde predikant waarschuwt voor valse nederigheid: "Dat is een christen op zijn slechtst"

"Het leek zo nederig, alsof het haar om de eer van God te doen was en dat ze dat wilde beschermen. Maar in feite zette ze zichzelf in de laagte neer om er de hoogte voor terug te krijgen. Dat is een christen op zijn slechtst", aldus ds G. van Zanden.

Anja Haga
Nieuws

ChristenUnie: BBB verkoopt Europese luchtkastelen

Europarlementariër Anja Haga (ChristenUnie) is verbijsterd na uitspraken van BBB over de inzet van Nederland in Europa wat betreft de mestderogatie: ‘Als je weet hoe het werkt in Brussel weet je ook dat duurzame afspraken voor boeren en natuur baat h

Meerartikelen

opperrabbijn
Column

Een moment verdwaald in Friesland

In zijn nieuwe dagboek vertelt opperrabbijn Jacobs hoe hij moest spreken in Friesland en plotseling alleen in de regen stond. Verder deelt hij een verdrietig verhaal van een oud-leerling die op 52-jarige leeftijd overleed en vertelt Jacobs uit te kij

Nigeriaanse Bethany dankbaar voor hulp Open Doors
Video

Nigeriaanse christen werd ontvoerd nadat haar dochter overleed

De Nigeriaanse Bethany heeft veel meegemaakt. Nadat haar dochter ontvoerd werd en later overleed, viel zij zelf in handen van diezelfde ontvoerders. Open Doors hielp haar door middel van traumazorg en de bouw van een huis. Bethany’s dochter, Mary, we

Een sterke kerk op een kwetsbare plek
Video

Ontdek in deze video het bijzondere werk van christenen in Ghana

In Noord-Ghana wonen veel moslims en zijn christenen in de minderheid. Naast dominees zijn vrijwillige voorgangers van grote betekenis voor de kleine dorpskerken in dit extreem arme gebied. De Presbyteriaanse Kerk van Ghana traint catechisten. Een ca

evangelisten
Nieuws

Straatevangelisten organiseren tweedaags event in Amsterdam

Op donderdag 9 mei (Hemelvaart) en vrijdag 10 mei organiseert Evangelist.Network het tweedaagse event ‘Take The City Amsterdam’. Dit initiatief is eerder geboren uit een enthousiaste groep straatevangelisten, die het verlangen hebben om met vele gelo

Elbert Smet en Kinga Bán
Video

Nog steeds indrukwekkend: Kinga Bán en Elbert Smelt zingen 'Leef met volle teugen'

Het is bijna vijf jaar geleden dat de bekende en geliefde christelijke zangeres Kinga Bán op 37-jarige leeftijd overleed. Kinga, onder meer bekend van haar jarenlange deelname aan Sela, nam tijdens haar ziek-zijn de single 'Leef met volle teugen' op.

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt hoe Jezus door te sterven de angel uit de dood heeft gehaald

“Paulus noemt de zonde ‘de angel van de dood’ die de hand van Jezus zou doorboren. Maar niemand wist dat daardoor de dood zijn macht over ons zou verliezen. Door Jezus met onze zonden tot zonden te maken, drong de angel van de dood Zijn ziel, geest e

Giovanca Ostiana
Video

Giovanca Ostiana is komende zondag te gast in Hour of Power

Komende zondag is zangeres en presentatrice Giovanca Ostiana te gast in Hour of Power. In een persoonlijk gesprek met Jan van den Bosch vertelt Giovanca welke impact het overlijden van haar tante op haar gelooft heeft.  Je zou Giovanca gerust een all

Arie-Jan Mulder
Column

Wat heeft het avondmaal te maken met de komst van Gods koninkrijk?

Als het koninkrijk komt, zal Jezus met ons de wijn nieuw drinken, zegt Hij bij de instelling van het avondmaal. Het koninkrijk van God heeft dus ook alles met het avondmaal te maken. Het Bijbelboek dat ons de meest indringende beelden geeft van de ko

Vluchtelingen in Soedan
Dagelijks leven

ZOA: vergeet miljoenen vluchtelingen in Soedan niet in gebed

Christenen moeten rampen als die in Soedan niet vergeten in hun gebed. Dat is de stelling van KlaasJan Baas, woordvoerder van ZOA. Daarom roept hij namens de noodhulporganisatie Nederlandse christenen ertoe op te bidden voor miljoenen mensen die op d

Dit is onze God
Video

Luister naar het nieuwe 'Dit is onze God' van Stichting Opwekking

'Dit is onze God. Dit is wie Hij is: Hij houdt van ons. Dit is onze God. Dit is wat Hij doet: Hij redt ons. Hij droeg het kruis, versloeg het graf. Laat de schepping vol ontzag zingen voor Hem, Koning Jezus.' Deze zijn woorden zijn afkomstig uit het

Bisschop
Nieuws

Neergestoken bisschop vergeeft dader: "Moge de Heer Jezus je zegenen en de weg wijzen"

Bisschop Mar Mari Emmanuel heeft gereageerd op de terroristische aanslag waar hij slachtoffer van werd. Tijdens zijn preek in de Christ The Good Shepherd Church in Sydney werd hij maandagavond neergestoken door een 16-jarige moslim. Dezelfde avond on

Kevin R. Johnson
Nieuws

Amerikaanse kerk kiest ondanks aanklacht voor 'genderdiscriminatie' opnieuw mannelijke pastor

Een baptistenkerk in New York, die eerder dit jaar werd aangeklaagd wegens ‘genderdiscriminatie’, kiest opnieuw voor een mannelijke pastor. Dat meldt The Christian Post. De kerk in kwestie, de Abyssinian Baptist Church, heeft pastor Kevin R. Johnson