vasten

Dagelijks leven

22 februari 2019 door Jeffrey Schipper

Dit zijn 4 bijzondere manieren om te vasten

6 maart begint de vastentijd, een tijd om te minderen en bewust toe te leven naar Pasen. Vasten kun je op verschillende manier: door te minderen met eten, te drinken of op een andere manier. Bekijk hieronder vier bijzondere manieren om te vasten!

Tear helpt mensen zelf op te staan uit armoede en onrecht. Ze helpen, geven trainingen en steunen initiatieven die mensen in staat stellen weer in hun kracht te gaan staan. Recht doen is volgens Tear een opdracht van God.

1. Een kop koffie onderweg, kleding, eten, uitstapjes, nóg een overbodige vaas. Probeer tijdens de veertigdagentijd wat minder geld uit te geven. Vraag je steeds af: ‘Heb ik dit echt (nu) nodig?’ Het creëert rust als je die drang tot consumeren even tot zwijgen brengt. Het geld en de tijd die je zo bespaart, kun je besteden aan een doel dat past bij jouw veertigdagentijd.

2. Schermpjestijd
We kunnen bijna niet meer zonder schermpjes in onze tijd. En hoewel die technologie ons veel brengt, leidt ze ons ook voortdurend af. Wil je meer rust en focus, vast dan eens op prikkels. Dus laat die autoradio uit, leg je telefoon weg, laat de tablet onberoerd. En nee, je hoeft heus niet elke dag de krant te spellen. In de rust en ruimte die nu ontstaat, krijg je meer oog en oor voor wie of wat jouw aandacht nodig heeft. Richt je daar op. Hier vind je handige apps die je helpen om je minder af te laten leiden.

3. Veertigdagentijdkalender
Tijd voor God. Volg bijvoorbeeld de Veertigdagenkalender van Tear en leef bewust toe naar Pasen. In deze kalender vind je voor iedere dag een Bijbelse overdenking geschreven door Jurjen ten Brinke, Jan Wolsheimer, Mirjam van der Vegt en anderen.

4. Gij zult niet tobben
Ongemerkt kunnen we veel tijd kwijt zijn aan tobberijen. Misschien zijn het concrete problemen waar je over in zit, zoals ziekte of dreigend ontslag. Maar hoe reëel ook, tobben helpt niks. Vaak sijpelt er ongemerkt veel tijd weg, doordat je bijvoorbeeld ’s avonds voor het slapen nog ligt te piekeren. Wat helpt om die piekermodus te stoppen is op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Bijvoorbeeld in een ‘dankbaarheidsdagboek’.

Je ziet het, vasten kan op heel veel verschillende manieren! We wensen je een gezegende veertigdagentijd toe!

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher