Kerkkleding: casual of toch formele kleding?

Dagelijks leven28 oktober 2019 Jon Bloom, Geloofstoerusting
casual

Toen ik nog een jongen was droeg waarschijnlijk 80% van de mannen een jasje en een stropdas naar de kerk, van de vrouwen droeg 90% een jurk. Tegen de tijd dat ik naar de middelbare school ging was dat gehalveerd. De meerderheid van beide geslachten was van gemiddelde leeftijd of ouder. Al de anderen waren ‘business casual’ gekleed. Spijkerbroeken waren zeldzaam. T-shirts al helemaal. Korte broeken zag je sowieso niet, zelf midden juli.

Vandaag de dag, in de kerk die ik bezoek, zie je geen man in pak tenzij het een speciale gelegenheid is. Stropdassen zie je minder dan een jasje. Ik durf te zeggen dat minder dan 5% van de vrouwen een jurk draagt op zondag. Shorts, t-shirts en sandalen zijn erg gebruikelijk bij warm weer. Mijn zoontje vraagt zich af waarom hij zich netjes moet aankleden wanneer we naar de kerk gaan.

In de kleine protestantse denominatie waar ik toe behoor, ken ik geen dominee die preekt in een jas met een das op zondag. Voorgangers, leden van het worship team en andere mensen die bij de dienst betrokken zijn kleden zich zo ongeveer net als ieder ander. Zonder de korte broek, t-shirts en sandalen dan.

Bredere culturele verandering
Deze veranderingen in wat men draagt naar de kerk spiegelen een bredere culturele verandering van de laatste vijftig jaar op het gebied van kleding. De hele Amerikaanse cultuur is zich ‘minder’ gaan kleden. Dat heeft tot gevolg dat er nu door verschillende generaties wordt gediscussieerd over juiste kleding voor de kerk. Zij die formelere kleding voorstaan zijn geneigd te zeggen dat casual kleding staat voor een minder respectvolle, oneerbiedige houding tegenover God. En zij die een meer alledaagse kledij prefereren vinden dat het een authentiekere houding tegenover God is. Hebben ze allebei een Bijbelse grond?

Vertelt God ons hoe we ons moeten kleden voor de kerk?

Meer respect?
Het debat over formele kleding en alledaagse kleding wordt minder. Daar zijn tenminste twee redenen: 1. Het pro-formele deel wordt kleiner, en 2. Het pro-formele restant is zodanig in de minderheid, dat het niet meer de moeite waard lijkt om nog te discussiëren.

De meeste mensen die de trend van gewone kleding betreuren komen uit een tijd waarin iedereen zich een stuk formeler kleedde. Ze gingen uit van hun eigen culturele normen. Het was gewoon niet juist om alledaagse kleding te dragen naar bepaalde gelegenheden, zeker niet naar de kerk.

Toen de culturele kleding normen veranderde, en de mensen – vooral de jongere mensen – casual kleding begonnen te dragen naar die bepaalde gelegenheden, de kerk incluis, voelde dat ‘fout’. Het voelde als een vorm van respectloosheid, of zelfs rebellie tegen de oudere generaties. In de kerk voelde het als respectloosheid en rebellie tegenover God.

Maar is dat wel waar? Zeker, op een microlevel was er voor elk zondig individu genoeg rebellie tegen ouderen en God, net zoals dat in alle generaties plaatsvindt. Het pro-formele deel heeft haar eigen uitingen van rebellie tegen oudere generaties gekend. Maar van een Bijbels standpunt is erg geen overtuigende exegetische zaak te maken dat een meer formele kleding in principe respectvoller is tegenover God dan alledaagse kleding. Kerkkledij is een voorkeur die gevormd wordt door cultuur en traditie.

Authentieker?
Aan de andere kant, veel van hen die een wat meer alledaagse kledingstijl omhelzen zijn opgegroeid in een tijd waarin iedereen zich minder formeel ging kleden. En zij nemen evengoed hun eigen culturele normen als uitgangspunt. Het voel ‘prima’ om een spijkerbroek en t-shirt te dragen naar de kerk, wellicht hetzelfde als op zaterdag. Waarom voelt dat prima?

Zoals ik eerder noemde, ‘authenticiteit’ is een populair antwoord. We komen zoals we zijn, zonder ons beter voor te doen of een masker op te zetten.

"Zoals ik eerder noemde, ‘authenticiteit’ is een populair antwoord. We komen zoals we zijn, zonder ons beter voor te doen of een masker op te zetten."

Klinkt goed, maar ik geloof er niet zo veel van. Gewone kleding is in principe niet geestelijk authentieker dan formele kleding en zo ook met formele kleding die niet persé geestelijk respectvoller is. Het kan goed dat we helemaal niet authentiek zijn terwijl we in onze spijkerbroek voor Hem verschijnen. Het kan evengoed zijn dat we de alledaagse kleding kiezen om sociaal niet uit de toon te vallen, om aandacht op onszelf te vestigen of om ons ‘coole’ imago te handhaven. Met andere woorden, we kunnen gewone kleding dragen naar de kerk en God loven met onze lippen terwijl ons hart verre van Hem is. (Jesaja 29:13)

Wellicht kan casual kleding ons helpen om authentieker tot God te naderen, op een manier waarop formele kleding dat niet kan. Misschien kan formele kleding ons helpen respect en eerbied te uiten tegenover God op een manier dat alledaagse kleding dat niet kan. Ik heb behoorlijke twijfels bij beiden.

Wat wil God dat we dragen?
God geeft geen expliciete voorkeur voor casual of formele kleding. Hij doet ook niet mee aan het debat. Buiten de wetten uit Leviticus, die niet meer gelden in het nieuwe verbond, zegt God niets over hoe we ons moeten kleden als we samenkomen om hem te aanbidden.

Het is niet zo dat de kleding niet uitmaakt voor God. Kleding maakt erg veel uit voor God – alleen niet op dezelfde manier en voor dezelfde redenen als voor ons. God weigert te kiezen voor een zijde in dit debat tussen formeel en casual. Hij vertelt ons wel expliciet wat Hij ons wil zien dragen in de kerk:

‘Wees met nederigheid bekleed, want God keert Zich tegen de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade.’ (1 Petrus 5:5)

Wat moeten we dus dragen? Nederigheid.

Alle kleding – formeel, casual, werk, sport, strandkleding, nachtkleding, ondergoed, hoofddeksels of wat voor kleding dat ook – kan een bron van trots zijn. Er is geen kledingstuk dat niet in een uiting van zelfzuchtige, zelfverheffende zelfaanbidding kan veranderen.

Maar als we ons kleden met nederigheid, als we ‘de ander voortreffelijker achten dan onszelf’ en ‘niet alleen oog hebben voor wat van onszelf is, maar ook oog hebben voor wat van anderen is.’ Dan maakt het niet uit hoe we ons kleden, dan eren en lijken we op Christus. (Fillipenzen 2: 3-4)

De kleding in ons
God specificeert niet welke kleding Hem het meest eert, omdat Hij het belangrijk vindt wat er in ons hart leeft. Wat in ons is, eert Hem of eert hem niet, nadert tot hem met authenticiteit of zonder authenticiteit. Als onze harten bekleed zijn met nederigheid, zonder te letten op wat we dan uiterlijk voor kleding dragen, zullen we bekleed zijn met liefde. Als onze harten bekleed zijn met trots, zal formele kleding altijd respectloos en casual kleding altijd onecht zijn.

Als onze harten bekleed zijn met nederigheid, dan gaat het ons er om dat God wordt verheerlijkt en dat we onze naasten liefhebben. Maar als ons hart trots draagt, laten we Gods glorie buiten beschouwing en onze eigen voorkeuren en vrijheden boven de geestelijke gezondheid van anderen stelen.

En, uiteindelijk, als onze harten met nederigheid bekleed zijn, zullen we zo min mogelijk over kleding nadenken wanneer we naar Gods huis gaan om Hem te verheerlijken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#322 Patrick & Jeffrey over David de Vos, de Trump-bijbel en een opvallende arrestatie
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Enquête toont aan dat katholieke priesters steeds jonger gewijd worden
Nieuws

Enquête toont aan dat katholieke priesters steeds jonger gewijd worden

Jonge katholieke mannen die later dit jaar tot priester worden gewijd, zijn jonger dan gemiddeld. Dat blijkt uit een nieuwe enquête die onlangs door de United States Conference of Catholic Bishops werd vrijgegeven. Daarnaast stellen veel toekomstige

CGK-convent
Video

Terugkijken: unieke landelijke vergadering CGK

Afgelopen zaterdag kwamen vertegenwoordigers van alle kerken binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) samen in een convent. Deze bijzondere bijeenkomst was bedoeld om te peilen hoe de kerken de toekomst van het kerkverband zien. In paneldisc

Chris Verhagen
Nieuws

Zijn alle mensen kinderen van God? Chris Verhagen reageert op David de Vos na eerder verwijderde video

In een nieuwe YouTube-video reageert de christelijke apologeet Chris Verhagen op het inmiddels veelbesproken boek van evangelist David de Vos. Dat deed Verhagen eerder al, maar die video moest offline gehaald worden vanwege geschonden auteursrecht. I

Jezus-film
Nieuws

Christelijke organisaties slaan de handen ineen en lanceren speciale Jezus-film voor dove mensen

Een nieuwe christelijke film geeft dove mensen de kans om het verhaal van Jezus op een geheel nieuwe manier te ervaren. Dat meldt Christian Today. De film, die geschreven en geproduceerd is door dove professionals, is door een samenwerking tussen Dea

Joe Biden
Nieuws

Amerikaanse bisschop verontschuldigt zich nadat hij Biden 'dom' noemde

Een katholieke bisschop biedt zijn excuses nadat hij onlangs de Amerikaanse president Joe Biden voor ‘dom’ uitmaakte. Dat meldt The Christian Post. De bewuste Amerikaanse bisschop, Robert Gruss, zei dit nadat Biden tijdens een bijeenkomst opmerkte da

Mannenzang Katwijk - 19 april 2024
Video

Kijk hier de Katwijkse mannenzangavond van afgelopen vrijdag terug

1700 mannen die psalmen, gezangen en geestelijke liederen zingen in de Nieuwe Kerk van Katwijk aan Zee: de mannenzangavonden zijn razend populair. In de afgelopen twee weken vonden er drie mannenzangavonden plaats in Katwijk die stuk voor stuk door 1

Ds. Henk Poot
Verdieping

Waarom iedere christen Joden in Judea en Samaria zou moeten steunen

Christenen voor Israël steunt de Joodse dorpen in Judea en Samaria omdat zij vragen om bescherming. We steunen hen met camera’s en beveiliging, om gewelddadige infiltraties door terroristen te voorkomen. Bij veel mensen leeft de angst dat bij hen op

christen in india
Nieuws

Christelijke broers in India aangevallen met zwaarden en messen voor organiseren kerkdiensten

Afgelopen week zijn in het noorden van Indiase deelstaat Punjab twee christelijke broers, pastor Gurjeet Singh en Gurdeep Singh, aangevallen door leden van een Sikh-krijgerorde, bekend als de Nihang Sikhs. De aanval, uitgevoerd met zwaarden en messen

Meerartikelen

Synode PKN
Nieuws

VOG wordt verplicht voor medewerkers en vrijwilligers binnen PKN

In haar vergadering van 20 april besloot de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) unaniem dat een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) per 1 juli 2025 verplicht wordt voor medewerkers en vrijwilligers van lokale gemeenten binnen de P

Paul van Geest
Podcast

Andries Knevel in gesprek met markante katholiek: Paul van Geest

Het cliché wil dat protestanten de Bijbel uit hun hoofd kennen, terwijl katholieken het ‘boek der boeken’ nooit openslaan. Maar wat is daar van waar? Die vraag is het uitgangspunt van de podcast Het Gedeelde Woord. Andries Knevel voert daarin iedere

ds. A. Simons
Video

Terugkijken: ds. A. Simons beantwoordt Refoweb-vragen

In onderstaande aflevering van 'Pastorie online', een programma van Refoweb.nl op de Reformatorische Omroep, is ds. A. Simons te gast om te spreken over het thema 'Beloften en bedreigingen'. De hervormde predikant uit Valburg is al vanaf 2006 actief

Toer voor het Goede Doel
Nieuws

Toer voor het Goede Doel 2024: Fietsen voor IZB-projecten

Het kleinste dorp van Nederland, met één – doodlopende – straat. De eerste achthoekige protestantse kerk in Nederland. En een monumentale preekstoel met een verhaal. Liefhebbers van bijzondere feitjes komen ruimschoots aan hun trekken bij deze Toer v

Giovanca Ostiana
Video

Giovanca's geloof liep een deuk op toen haar tante overleed: "Ik zei: God, waarom?"

Je zou Giovanca Ostiana gerust een alleskunner kunnen noemen. Naast het zijn van zangeres en presentatrice, is ze ook moeder en brengt ze binnenkort een boek uit. Afgelopen weekend schoof Giovanca aan in Hour of Power. In een persoonlijk gesprek met

J. Mack Stiles
Boekfragment

Is er in jouw kerk een gezonde of zieke evangelisatiecultuur?

In zekere zin heeft iedere gemeente een bepaalde evangelisatiecultuur. Zelfs gemeenten die evangelisatie verwerpen, hebben een evangelisatiecultuur, ondanks dat het een onbijbelse cultuur is. De vraag is niet: ‘Hebben we een evangelisatiecultuur?’ ma

Dineke van Kooten
Verdieping

Ik ben faliekant tegen de moderne invulling van de papadag

We hebben een lunchafspraak om ons netwerk te verbreden. Hij komt te laat en rent, zuchtend, langs andere tafeltjes naar mijn plekje bij het raam. Hij had toch minder tijd dan hij dacht, want hij heeft een papadag. “Papadag?” vraag ik. Natuurlijk wee

vluchtelingen
Nieuws

Gigantisch verschil in immigratie-standpunt achterban CU en SGP

Het thema immigratie speelt een grote rol bij het formeren van een eventueel nieuw kabinet. Voor Maurice de Hond en Peil.nl was dit reden om er in een nieuw onderzoek aandacht aan te besteden. Daaruit blijkt dat ChristenUnie en SGP ontzettend ver uit

Rasanen
Nieuws

Finse politica staat voor de derde keer terecht vanwege haatzaaien

Het Finse Hooggerechtshof heeft bevestigd dat Päivi Räsänen, een Finse parlementariër, voor de derde keer terecht zal staan wegens een vijf jaar oude tweet waarin zij een Bijbelvers citeerde. In deze tweet bekritiseerde zij de Finse Lutherse Kerk voo

 ds. G. Clements
Nieuws

Ds. G. Clements aanvaardt beroep gereformeerde gemeente Benthuizen

De gereformeerde gemeente in Benthuizen mag een nieuwe dominee verwelkomen. Ds. G. Clements heeft het beroep aangenomen dat de gemeente uit Benthuizen op hem uitbracht. Clements dient al liefst 24 jaar lang in de gereformeerde gemeente te Gouda, nada

nieuwe website
Nieuws

Schreeuw om leven lanceert nieuwe hulpverleningswebsite voor vrouwen én mannen

Schreeuw om leven heeft deze week een nieuwe website gelanceerd voor de hulpverlening. Op deze manier wil de stichting groeien naar 1.000 hulpvragen per jaar. De hulpverlening wordt uitgevoerd onder de naam Er is hulp. Via de website www.erishulp.nl

HGJB
Nieuws

HGJB sluit 2023 af met onverwacht positief resultaat

Tegen de verwachting in sluit de Hervormd Gereformeerde Jeugdbond (HGJB) het jaar 2023 qua financiën met een positief resultaat. Terwijl een tekort was begroot van € 130.000, eindigde het jaar met een plus van € 29.000. De jeugdorganisatie verklaart