Hans Eschbach

God

05 februari 2019 door Hans Eschbach

Heer, hoor mijn smeken, sla acht op mijn gebed

Als jij zo’n zin leest, wat denk je dan? Herken je het gevoel van wanhoop? Vraag je je af of God jouw gebed hoort? Mág je dit wel denken? Voed je dan je geloofstwijfel niet?
Nou, als zo’n zin in de Bijbel staat en het koning David is die hem opschrijft, kan het nooit helemaal fout zijn. Ook met je gevoelens van zwakheid en angst mag je de hemel bestormen. Ik ben blij, dat ik niet altijd ‘sterk’ hoef te zijn. Ook ik bidt wel eens: 'Ik roep U aan, want mijn hart bezwijkt’.

Bij het lezen van Psalm 61, waar je deze woorden tegenkomt, dacht ik: wat kan ik leren van deze psalm? Wat bidt David in een tijd van nood en wat mag ik bidden in mijn situatie?

‘Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’? Ik zeg: ‘Resultaten uit het verleden bieden mij vertrouwen voor de toekomst’!

Ik heb vier kernwoorden ontdekt, die ik graag met je deel.
1. VERTROUWEN - ‘U bent altijd mijn schuilplaats geweest’.
Als de crisis heftig is en je denkt: ‘Ik trek dit niet langer, mijn hart bezwijkt’, dan is het eerste wat nodig is: vertrouwen. Waar vind je dat? David denkt aan wat God in het verleden voor hem deed: ‘U bent altijd mijn schuilplaats geweest!’. Ken je die waarschuwing van de bank: ‘Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’? Ik zeg: ‘Resultaten uit het verleden bieden mij vertrouwen voor de toekomst’! Zo vaak heb ik Gods hulp mogen ervaren.

2. VISIE - ‘Breng mij op de rots hoog boven mij’.
Hier moest Ik denken aan het woordje VISIE. David is koning. Hij is een leider. Kenmerk van een goede leider is, dat hij ook in tijden van nood, de grote lijn vasthoudt. Het overzicht bewaard. Die hoge rots biedt uitzicht. Zicht op Gods doel: wat is Zijn doel voor mijn leven en hoe ga ik daar komen? Misschien ervaar ik mijn leven als ‘mislukt’. Maar hoe kijkt God daarnaar? Jozef in de gevangenis, Mozes in de woestijn, Jona op z’n bergtop: Ze voelden zich niet ‘geslaagd’, maar pasten perfect in Gods plan. Hoe kan ik met Gods ogen naar mijn leven kijken? Ben ik op koers om Gods doel voor mijn leven te bereiken?

Jozef in de gevangenis, Mozes in de woestijn, Jona op z’n bergtop: Ze voelden zich niet ‘geslaagd’, maar pasten perfect in Gods plan.

3. INTIMITEIT - ‘Veilig verscholen onder uw vleugels’.
David bidt: ‘Laat mij altijd wonen in uw tent’. God is een schuilplaats. Ik kan situaties die van buiten af op mij aankomen alleen aan als er vrede is van binnen. Wat ben ik dankbaar, dat ik een stevig geloofsfundament heb mogen opbouwen in de jaren, dat het goed met me ging. Want nu kan ik schuilen bij God als ik wordt aangevallen. ‘Veilig verscholen onder Uw vleugels’: wat een intimiteit spreekt er uit die woorden.

4. TOEWIJDING - ‘U hoort mijn geloften, God’.
Doordat ik me veilig weet bij God durf ik mij aan Hem toe te vertrouwen. Als ik niet begrijp, waarom dingen gebeuren kan ik zeggen: ‘Vader, ik begrijp U niet, maar ik vertrouw U.’ Ik was 17 jaar toen ik tot persoonlijk geloof kwam. Ik heb mijn leven overgegeven aan God en gebeden: ‘Neem mijn leven, laat het Heer, toegewijd zijn aan Uw eer.’ Denk niet dat het altijd makkelijk is geweest. Maar als ik terugkijk kan ik met diepe dankbaarheid getuigen van Gods trouw.

Psalm 61 eindigt met een persoonlijk gebed, waarin David over zichzelf spreekt. Hij begint met de woorden: ‘Voeg dagen toe aan de dagen’. Dat is ook mijn gebed. Ik ben ziek. Ik bid om tijd en kwaliteit van leven. De afgelopen 6 maanden heb ik ervaren, hoe dat gebed wonderlijk verhoord is. Daarom wil ik Zijn Naam bezingen en mijn geloften volbrengen.

Hans Eschbach heeft een inoperabele tumor aan de alvleesklier. Dankzij een goede palliatieve behandeling kan hij gedeeltelijk nog functioneren. "Met veel vreugde heb ik de HEER altijd mogen dienen. Nu mag ik mij voorbereiden op de reis naar het Vaderhuis," zei hij onlangs.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher