geluk

Mooi

22 januari 2019 door Redactie

Met deze mini-veranderingen van een gelukspsycholoog heb je meer geluk

We willen allemaal een gelukkig leven. Daarom geeft gelukspsycholoog Josje Smeets tips voor kleine veranderingen die je dagelijks kunt toepassen. Door deze mini stappen word je gelukkiger. Dat meldt Bedrock.

Begin de dag met een succes
"Hè wat? Je gaf aan dat het makkelijke veranderingen zouden zijn. Lekker hoor. Geen zorgen, het beginnen van de dag met een succes-ervaring is makkelijker dan je denkt. We beginnen bij het opstaan. Ik ga er even vanuit dat je doorgaans gewekt wordt door je wekker. Ben je een snoozer? Dikke faal. Dat moet vanaf nu anders. Hup, gelijk dat bed uit. Wanneer je binnen de minuut opstaat na het afgaan van de wekker, heb je je eerste succes te pakken. Wist je dat je namelijk veel lichaamsenergie kan verliezen voor de rest van de dag wanneer je snoozt?"

Neem meer pauzes
"Weekend of drukke werkdagen? Zorg er altijd voor dat je pauzeert. Bewezen is dat onze hersenen maar een aandachtscurve kennen van 40 minuten. Houd je elk uur (!) een micropauze, dan reset je je brein en kun je er weer vol tegenaan. Door even een een kopietje te halen bij de printer of een sapje om de hoek, word je productiever en gelukkiger."

Beweeg elke dag
"Een open deur. Een krakende en piepende open deur voor velen. Maar zó belangrijk. Bewegen is geluksbevorderaar nummer één. Het is de enige bewezen manier om allevier de gelukshormonen gelijktijdig te laten vrijkomen en dansen in je brein. Dus, hijs die slobberlegging achter uit je kast en go fot ir."

Eet gezond
"Nog zo’n deur. We weten het allemaal. Wees lief voor dat lijf van je. Je hebt er maar één. Fitte en gezonde mensen zijn niet alleen minder vatbaar voor ziektes, angst en depressies; maar hebben bovendien een groter zelfvertrouwen en meer en betere slaap. Dat laatste vergroot je geluksgevoel nog meer!"

Geef aandacht aan de mensen om wie je geeft
"Jaha, we hebben het allemaal druk. Maar een appje kan er heus nog wel vanaf. Op het moment dat je interesse toont in de ander, krijg je dit dubbel zo hard terug. Je voelt je met elkaar verbonden. En bonding zorgt voor happiness. Fun fact: hoe meer face to face contact op een dag, hoe gelukkiger we ons voelen."

Eindig je dag met een succes
"Wen jezelf aan om net voor het slapen gaan even stil te staan bij datgene waar je dankbaar voor bent. Noem minimaal 3 zaken op. Noem daarnaast nog minimaal één ding op dat goed ging vandaag. Gegarandeerd dat jij met een goed gevoel gaat slapen en een nog beter gevoel de dag erna weer opstaat."

Josje zegt dat kleine stapjes belangrijk zijn. Want soms is geluk dichterbij dan je denkt!


Vond je dit een mooi artikel? Dit artikel is powered by Bambr.
Klik hier om meer artikelen op Bambr.nl te lezen.

Reacties

Vier gelukshormonen ?
REAGEER
A
Stille tijd met Vader God is het beste en meest voedzame ontbijt. Het gaat niet om ziels geluk, dat gaat al snel weer stuk.

De Shalom, en rust, is een ware eeuwigdurende MUST.
REAGEER

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher