Brexit

God

17 januari 2019 door Jeffrey Schipper

Brexit: wat de apostel Paulus hierover te zeggen heeft

"Centraal in Handelingen staat Paulus’ rede in Athene (Hand. 17:22-31). Zijn rede eindigt met de aankondiging dat God een rechtvaardig oordeel gaat vellen over deze wereld door een mens die Hij uit de dood heeft opgewekt," schrijft theoloog Arco den Heijer in het Reformatorisch Dagblad. Hij merkt op dat Paulus’ rede in Athene theologisch perspectief biedt op Brexit.

"Het is niet zomaar dat Paulus juist hier over rechtvaardigheid en oordeel spreekt – hier in het midden van de Areopagus en later nog eens tegenover Felix, gouverneur van Judea (Hand. 24:25)," merkt de promovendus Nieuwe Testament aan de Theologische Universiteit Kampen op. "Het komend koninkrijk van God is niet alleen evangelie voor armen en verdrukten (Luk. 4:18), maar ook een kritische maatstaf voor het handelen van de overheid.

In het Verenigd Koninkrijk delen voor- en tegenstanders hun frustraties over de wijze waarop de discussie over de Brexit gevoerd wordt. Politici lijken niet bereid om constructief aan oplossingen te werken en gebruiken deze crisissituatie om zich als potentiële partijleider of toekomstige premier te profileren.

Paulus’ optreden helpt om een theologisch perspectief op de politiek te krijgen. Het evangelie houdt politici voor dat ze eigenbelang, partijbelangen of het belang van de meerderheid niet voorop moeten zetten. Uiteindelijk gaat het erom een rechtvaardige samenleving te bevorderen. Wat in het Britse politieke debat leidend moet zijn, is hoe de Brexit vorm kan krijgen zonder minderheden en de zwaksten in de samenleving de dupe te laten worden van de ingrijpende veranderingen die voor de deur staan."

Lees hier het volledige commentaar van Arco den Heijer.

Reacties

Nog een onbesproken kant is m.i. dat als je de Bijbel analyseert op de vraag: "Wat vindt God van wereldrijken", dan lijkt het erop dat God daar een hekel aan heeft. Of het nou gaat om Egypte, Assyrië, Babylonië, het Persische Rijk, het Grieks Romeinse Rijk, eigenlijk vindt God zulke rijken getuigenissen van menselijke hoogmoed. Zijn eigen volk zet Hij daarvan apart en houdt die rijken daar weg zolang Zijn volk Hem gehoorzaamt. Jezus komst en optreden was ook een reactie op het Romeinse Rijk, dat tegenwoordig in de vorm van de EU hersteld wordt.
Daar zeg je wat, Kees. Wat ooit opgericht is als economische en monetaire unie zou wel eens geruisloos omgevormd kunnen worden tot een politieke unie. Eigenlijk wordt er al heel veel vanuit Brussel gedicteerd. Het herstel van het Romeinse Rijk (EU) is m.i. de grootste angst van de islam.
Terecht wijst Arco den Heijer erop dat de boodschap van Jezus en Paulus politieke implicaties heeft, zodat Christenen vanuit hun geloof richting kunnen geven aan het bestuur van hun land. M.i. vergeet Arco dat er eerst een rechtvaardige politieke situatie moet komen waarin elk volk zelfbeschikkingsrecht uitoefent dmv een eigen politiek leven, pas dan kan er gekeken worden naar minderheden. Brexit leidt tot herstel van zelfbeschikking, waar Christenen blij om zouden moeten zijn, want dat is Gods wil.
REAGEER
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify