Brexit: wat de apostel Paulus hierover te zeggen heeft
"Centraal in Handelingen staat Paulus’ rede in Athene (Hand. 17:22-31). Zijn rede eindigt met de aankondiging dat God een rechtvaardig oordeel gaat vellen over deze wereld door een mens die Hij uit de dood heeft opgewekt," schrijft theoloog Arco den Heijer in het Reformatorisch Dagblad. Hij merkt op dat Paulus’ rede in Athene theologisch perspectief biedt op Brexit.
"Het is niet zomaar dat Paulus juist hier over rechtvaardigheid en oordeel spreekt – hier in het midden van de Areopagus en later nog eens tegenover Felix, gouverneur van Judea (Hand. 24:25)," merkt de promovendus Nieuwe Testament aan de Theologische Universiteit Kampen op. "Het komend koninkrijk van God is niet alleen evangelie voor armen en verdrukten (Luk. 4:18), maar ook een kritische maatstaf voor het handelen van de overheid.
In het Verenigd Koninkrijk delen voor- en tegenstanders hun frustraties over de wijze waarop de discussie over de Brexit gevoerd wordt. Politici lijken niet bereid om constructief aan oplossingen te werken en gebruiken deze crisissituatie om zich als potentiële partijleider of toekomstige premier te profileren.
Paulus’ optreden helpt om een theologisch perspectief op de politiek te krijgen. Het evangelie houdt politici voor dat ze eigenbelang, partijbelangen of het belang van de meerderheid niet voorop moeten zetten. Uiteindelijk gaat het erom een rechtvaardige samenleving te bevorderen. Wat in het Britse politieke debat leidend moet zijn, is hoe de Brexit vorm kan krijgen zonder minderheden en de zwaksten in de samenleving de dupe te laten worden van de ingrijpende veranderingen die voor de deur staan."
Praatmee