Gert-Jan Segers

God

20 december 2018 door Jeffrey Schipper

Gert-Jan Segers: "Kerst gaat over Gods intense liefde voor een wereld die op zoveel plekken kapot is"

"Net als miljoenen andere christenen kwamen wij op kerstavond in Egypte samen in de kerk om de geboorte van Jezus Christus te vieren. Zeer intens heb ik daar de eenheid in Christus ervaren. Een vleugje hemel op aarde." Op zijn Facebookpagina denkt ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers terug aan zijn kerstmomenten tijdens zijn tijd in Egypte.

"Kerst werd het pas echt toen we de kerk binnenliepen. Met heel deze bijeen gestroomde gemeente vierden we de verjaardag van onze Heer Jezus Christus. Hij lag niet in een hoekje, weggemoffeld in een wieg achter de kerstboom. Geen onbekende figurant op Zijn eigen verjaardag, zoals Hij dat in Nederland vaak is. De kribbe stond in het middelpunt van de viering, het kerstkind lag er in zijn volle glorie in, en wij zaten om Hem heen.

Het verschil tussen binnen en buiten was groot. In de stad ging men zijn Egyptische gangetje, in de kerk was er vrolijkheid. We dankten God dat hij in de gedaante van een baby de wereld had omhelsd en de liefde verklaard. Tegelijk beseften we hoe noodzakelijk dit goddelijk ingrijpen was geweest. Want laten we wel wezen, wat maken we er met z’n allen een ongelofelijke bende van. Wie om zich heen kijkt, kan niet anders concluderen. Godzijdank en Christuszijdank mogen we opnieuw beginnen. Omdat God zelf opnieuw begon.

Ik weet het: culturen met elkaar vergelijken is weinig zinvol. Maar de boodschap van het kerstevangelie is zo universeel vreugdevol, dat het volgens mij op universele wijze gevierd kan worden. Wat ik daarmee bedoel? Dat het om het kerstkind gaat, niet om de kerstman met zijn commerciële gevolg. Niet om een prettige sfeer rond een copieuze maaltijd. Maar om Gods intense liefde voor een wereld die op zoveel plekken kapot is."

Lees hier het volledige betoog van Gert-Jan Segers.

Reacties

Beste Jan, nergens in 2 Johannes lees ik dat we elkaar angsten moeten aanpraten, maar veel meer dat we in de waarheid en liefde zullen wandelen. En die onophoudelijk yihad? Dat is één van de tekenen van de eindtijd. Die zullen we niet tegen kunnen houden; we moeten er doorheen. Ons verwende leventje maakt dat christenen via dit panel elkaar soms te lijf gaan vanwege meningsverschillen. De apostel der liefde koos ervoor dwars



tegen alle verdrukkingen in te blijven in de liefde van Christus en die ook uit te dragen.

Zie vervolg...

J
Beste Jean Marc,

Dit staat er!

"wandelen in WAARHEID en LIEFDE is: dat wij wandelen naar Zijn GEBODEN.

Dit is het GEBOD, gelijk gijlieden van den beginne gehoord hebt,

dat gij in hetzelve zoudt wandelen.

WANT

er zijn vele verleiders ... die NIET belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is.

INDIEN

iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt,

- ontvangt hem NIET in HUIS, en

- zegt tot hem NIET : ZIJT GEGROET

WANT

Want die tot hem zegt: Zijt gegroet,

die heeft GEMEENSCHAP aan zijn BOZE WERKEN."
B
Dag Gert-Jan,

In je "volledig betoog" op FB lees ik dat met Kerst in Egypte 5 x per dag een (oorlogs)kreet van de koranallah klonk , dwars door een enkele kerk met klokgelui.

Die verwarring is blijkbaar blijven hangen, gezien jouw credo's "islam is een gelijkwaardige religie in ons land" en " de vrijheid voor moslims is ook mijn vrijheid" en de topper, dat het "om dezelfde God " gaat is islam en christendom.

JHWH is mens geworden in Yeshua, te vieren eind sept. met Sukkoth en niet in de Egyptische duisternis van december.
Toon meer antwoorden (10)
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify