God

19 december 2018 door Dick van den Bos

Hoe 2019 jouw jaar kan worden van enorme geloofsgroei

Eén van de allerbelangrijkste manieren om te groeien in geloof, is om van mensen te leren die verder zijn dan jij. Mensen bij wie je ziet dat hun geloof vrucht draagt en aanstekelijk werkt op hun omgeving. Als je dat niet in je omgeving ziet – en je ziet geen mensen tot bekering komen – dan geloof ik dat het belangrijk is om deze mensen op te zoeken. Een bekende uitspraak is: ‘Jij bent het product van de vijf mensen waarmee je het meest om gaat.’ Een gemeenschap van mensen met een passie van God, hebben we allemaal nodig, om zelf een passie te krijgen.

Ongeveer 5 jaar geleden ben ik zelf actief tot geloof gekomen en ik wilde graag groeien. Ik wilde Jezus leren kennen zoals Hij is en ik wilde mensen tot geloof zien komen. Ik wilde niet geloven dat de kerk geen toekomst meer heeft. Desondanks voelde ik altijd wel een lichte paniek om niet-gelovigen (spontaan) over Jezus te gaan vertellen. Ook vond ik het een grote uitdaging om veel tijd met God door te brengen. Terwijl ik wel besefte; als ik Nederland wil zien veranderen, dan is gebed de sleutel.

Ik heb ontdekt dat Jezus álles is wat mijn hart nodig heeft. Hij wil ons in die tijd voorproeven geven van hoe overweldigend de hemel zal zijn.

Eind 2016 besloot ik dat ik alles wilde geven. Ik wilde leren van mensen die hier wel in slagen – en me omringen met mensen die vurig waren. Toen besloot ik me aan te melden bij de School of Supernatural Heroes. Dit zijn 12-14 zaterdagen per jaar. Ik zag dat daar mensen kwamen zoals Todd White – die elke dag mensen tot bekering ziet komen, vaak gepaard met bijzondere wonderen, en totaal geen schaamte heeft – en Heidi Baker, een Amerikaanse vrouw die haar leven op het spel zet in Afrika en elke dag minstens zes uur met Jezus doorbrengt. Wil ik het jaar 2017 écht significant veranderen, dan moet ik daar heen gaan. Want zij bewijzen dat ook in de westerse wereld het koninkrijk van God kan groeien.

Levensstijl
Toen ben ik ingestapt in 2017. Een van de uitdagendste conferenties was Power and Love (onderdeel van de school) – een conferentie waar je wordt aangemoedigd om het evangelie te delen met de mensen om je heen. Door middel van getuigenissen en preken – en het in de praktijk brengen – werd mij duidelijk dat het christendom als levensstijl niet voor bijzondere mensen is, maar mogelijk voor iedereen. Ik ben het sindsdien in de praktijk gaan brengen. Of je naar werk gaat, of boodschappen gaat doen, overal zijn mensen die dringend behoefte hebben aan een ontmoeting met Jezus.

Daarnaast heb ik mensen ontmoet die Jezus zo lief hebben en hun leven volledig aan Hem hebben gegeven – en er waren sprekers waarbij je gewoon zag: je kan van alles zoeken, maar HET antwoord is Jezus. Dat heeft een grote honger aangewakkerd.

Drie uur met Jezus
Het klinkt misschien bizar voor je, maar ik zit in een fase dat ik echt ervan kan genieten om drie uur (of zelfs meer) met Jezus door te brengen. Omdat ik drukke weken heb, doe ik dat vaak in de vroege ochtend. Ik heb ontdekt dat Jezus álles is wat mijn hart nodig heeft. Hij wil ons in die tijd voorproeven geven van hoe overweldigend de hemel zal zijn.

Ik ben er achter gekomen dat veel Nederlanders achter een dikke muur van trots, materialisme en zelfzucht – een grote leegte ervaren.

Op CIP.nl staan ook verschillende getuigenissen van dingen die ik heb meegemaakt, juist doordat ik samen met Jezus mijn leven ben gaan doen. Ik ben er achter gekomen dat veel Nederlanders achter een dikke muur van trots, materialisme en zelfzucht – een grote leegte ervaren, en ten diepste niets lievers zouden willen dan een ontmoeting met Jezus. En wat een eer is het dat wij de personen mogen zijn die mensen in contact kunnen brengen met Hem.

Niet perfect
Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat ik verre van perfect ben. Ik ben veel onderuit gegaan – ik heb ook mensen afgestoten, ik heb vaak gezien dat ik ‘er naast zat’ – en er zijn ook momenten dat de honger naar God er helemaal niet lijkt te zijn. Ik ben hard aan het leren. Maar ik wil nooit opgeven, of stoppen met leren, of er genoegen mee nemen dat ik niet groei. Voor het komende jaar ga ik met broeders en zusters geweldige evenementen organiseren op de Amsterdamse Wallen om de mensen daar ook naar het hart van de Vader te brengen.

De kern van mijn boodschap is wel dit: Je hebt echt mensen om je heen nodig die verder zijn dan jou, anders is het heel moeilijk om van 2019 een ander jaar te maken dan 2018. Want je kunt heel veel willen – je wilt je buren tot bekering komen, meer Bijbel lezen etc. – maar soms is hier een radicale stap voor nodig.

Vandaar dat ik je wil uitdagen: zet een volgende stap in 2019. Zorg dat je niet wegzakt! Persoonlijk kan ik je echt aanraden om de School of Supernatural Heroes 2019 te gaan doen. Je gaat mij ook zien daar en je zult zien dat 2019 het jaar gaat zijn dat je de dingen die je al zo lang wilde, ook echt gaat doen. Ik hoop je te zien!

Voor meer vragen: dick@cip.nl

Zie hieronder het verhaal van Heidi Baker - die ook bij SSH 2019 zal zijn.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher