Dagelijks leven

08 januari 2019 door Dick van den Bos

Deze geestelijke sleutels helpen je om écht van je leven te genieten

"Ik heb het een prioriteit gemaakt om de Bijbel te bestuderen over liefde. Het is levensveranderend voor mij geweest om een openbaring te krijgen over hoeveel God van mij houdt en om deze liefde ook te ontvangen. Het is de sleutel geweest om echt van mijn leven te genieten. Want omdat ik Gods liefde ontvang, kan ik ook andere mensen liefhebben," vertelt Bijbelleraar Joyce Meyer in Charisma Magazine.

"Ik heb ontdekt dat de enige manier om een gelukkig en krachtig leven te hebben, is dat je je gedachten weghaalt bij jezelf, en richt op het gelukkig maken van anderen. Mensen helpen, een zegen zijn en waarde toevoegen aan het leven van een ander - dat is wat het betekent om te leven in liefde en het voorbeeld van Jezus volgen."

"Efeze 5:2a (NLT) zegt: 'Leef een leven gevuld met liefde, volg het voorbeeld van Christus. Hij had ons lief en offerde zichzelf als een offer voor ons'. Jezus - onze perfecte en heilige Redder - gaf Zijn leven voor ons, nam alle zonden op zich en zijn bloed vloeide, zodat we een persoonlijke relatie met Hem kunnen hebben en de rechtvaardigheid van God kunnen hebben. Dat was Zijn gave aan ons. Als we eenmaal de gave van redding hebben, dan is ons geschenk aan God hoe we onze levens leven."

"Jezus zegt in Johannes 13:34b, 'Heb elkaar lief, net zoals ik jullie lief heb gehad. Zo zou je elkaar lief moeten hebben.' Als we leren om deze geboden te volgen, dan zal de rest in je leven op z'n plaats vallen. Omdat we alleen kunnen zijn waar we voor gemaakt zijn als ons leven gevuld is met Gods liefde."

Wees een barmhartige Samaritaan
"In Lukas 10 vertelt Jezus het verhaal van de barmhartige Samaritaan, om te demonstreren wat het betekent om God lief te hebben, net zoals je je buren liefhebt. IN verzen 30-37, lezen we dat een man reisde van Jezus tot Jericho, toen hij aangevallen werd door bandieten. Ze haalden zijn kelding weg, sloegen hem, en lieten hem halfdood achter langs de weg."

"Een priester en een Leviet passeerde hem en ze stopten niet. Vers 33 zegt dan: 'Toen kwam er een verachte Samaritaan langs en toen hij de man zag, kreeg hij veel bewogenheid. Merk op dat 'kreeg hij bewogenheid' ervoor zorgde dat hij hen wilde helpen."

"Hij maakte zijn wonden dicht en bracht hem naar het ziekenhuis. Hij betaalde de bewaarder van het huis en zei: 'Zorg goed voor deze man. Als zijn rekening hoger wordt dan dit, dan zal ik je de volgende keer betalen.'

Er zijn een paar dingen die ik hierover wil zeggen. Allereest ging de Samaritaan waarschijnlijk ergens heen waar hij moest zijn - hij had een plan. Maar hij was gewillig om te stoppen en deze man te helpen, zelfs als dat betekende dat zijn plan werd verstoord."

Daarnaast deed hij zijn beste moeite om ervoor te zorgen dat de man goede hulp kreeg en hij betaalde voor hem om dat voor elkaar te krijgen. Hij was duidelijk gewillig om alles te betalen wat er maar nodig is. 'Als zijn rekening hoger wordt, dan zal ik het betalen.' Hij was dus van plan om terug te komen en zeker te zijn dat al zijn benodigdheden gedekt werden.

Dit is liefde!
Jezus laat ons in dit verhaal zien hoe echte liefde eruit ziet. En in 1 Korinthe 13 laat Hij de karakteristieken er van zien: liefde is geduldig, vriendelijk, nooit jaloers, schept niet op en is niet onbeleefd, het kiest niet zijn eigen weg, het onthoudt niet wat mensen fout doen. Liefde verheugt zich over de waarheid. Het geeft nooit op, het verliest geloof niet, het is altijd hoopvol, en het blijft door alle omstandigheden overeind. Liefde faalt nooit.

Als jij denkt: 'Ik kan niet voldoen aan deze lijst', dan wil ik zeggen: 'Je kan het wel!' Je kan je buren liefhebben op deze manier, omdat een wedergeboren christen alles heeft wat je nodig hebt om als Jezus te zijn.

Het is niet altijd makkelijk, omdat we verleiding moeten werstaan om zelfzuchtig te zijn. Maar 1 Johannes 4:4 zegt dat de geest van God in ons groter is dan onze vijand. Dus in Christus hebben we de kracht die we nodig hebben om in geloof te wandelen.

Het is belangrijk om te begrijpen dat God niet van je verwacht dat je perfect ben in je liefde of in je leven - of het zonder Zijn hulp. Hij wil dat je Hem zoekt door gebed en het studeren van de Bijbel, en als je dat doet, leun op Hem voor de genade; om te doen wat Hij van je vraagt om elke dag te doen.

"God is liefde, dus je kunt rusten in de waarheid dat Hij geduldig is met you. Hij is altijd met je - Hij gelooft in je en Hij zal je nooit opgeven. En met Gods liefde in jouw leven, kun je leren om een leven van liefde te hebben."

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher