Turkije

God

13 december 2018 door Trans World Radio

Selin maakt niet zonder gevaar christelijke radio in Turkije

"Elke dag bidden we dat we niet gearresteerd zullen worden, of gedwongen om te stoppen met ons werk. We ervaren dat de druk steeds meer toeneemt. Maar we kunnen niet anders dan vertrouwen op de Heer. We zullen doorgaan met onze bediening zolang de Heer ons daar mogelijkheden voor geeft." Woorden van Selin*, een van de twee programmamakers bij TWR. Samen met haar collega werkt ze aan het Turkse jongerenprogramma ‘Youth’ dat elke werkdag wordt uitgezonden.

Trans World Radio Nederland laat het Evangelie horen in meer dan 230 talen via de radio en andere media. De christelijke radioprogramma's van TWR zijn voor velen de enige manier om het Evangelie te horen.

"Het is moeilijk om christen te zijn in een land waar 99% van de bevolking moslim is," vervolgt ze. "Christelijke programma’s uitzenden is een gevaarlijke bezigheid. Het is zelfs streng verboden om te evangeliseren onder jongeren beneden de achttien jaar. Toch willen we Jezus bekend maken aan de jongeren in Turkije. Hoe we dat doen? We spreken niet rechtstreeks over het Evangelie, maar we vertellen verhalen om hen te bereiken. We bidden dat iedereen die luistert Jezus persoonlijk mag ontmoeten."
En dat gebeurt soms ook. Een jonge man van 19 vertelde zijn verhaal:

"Omdat ik gehandicapt ben, kom ik maar zelden de deur uit. Ik ben namelijk afhankelijk van de hulp van mijn familie, maar die schaamt zich voor me. Thuis kan ik me grotendeels zelf redden, maar als ik weg wil moet iemand me helpen.
Mijn familie is heel conservatief. Ik heb nooit enige liefde gevoeld in hun godsdienst. Daar praat ik niet met hen over, omdat ik bang ben voor hun reactie, maar het is wel de waarheid. Jullie programma’s zijn als een vriend voor me. Nadat ik een poosje had geluisterd naar jullie en naar de muziek die gedraaid wordt, wist ik dat ik de goede weg had gevonden. Ik voel me niet langer alleen. Ik weet nu dat God zich niet voor mij schaamt. Diep in mijn hart heb ik altijd gedacht dat ik op de een of andere manier vervloekt was. Maar door jullie programma’s denk ik daar nu anders over. Ik denk dat ik een christen ben geworden, maar moet ik dan nog iets doen?"

Christelijke programma’s uitzenden is een gevaarlijke bezigheid. Het is zelfs streng verboden om te evangeliseren onder jongeren beneden de achttien jaar.

In de eerste helft van 2018 kwamen er bijna vijfhonderd reacties binnen op de programma’s, grotendeels van mensen die moslim zijn. Enkelen van hen gaven aan dat ze christen waren geworden door wat ze op de radio hadden gehoord. De medewerkers gaan heel voorzichtig met deze reacties om.

"Het komt voor dat mensen ons bellen en uit onvrede over de situatie in dit land van geloof willen veranderen. Dan adviseren we hen altijd eerst om de Bijbel te gaan lezen. Het gaat ons namelijk niet om de grote getallen, maar om mensen echt te winnen voor de Heer. Als ze de Bijbel lezen en vragen hebben, dan staan we voor hen klaar. En als ze de Bijbel lezen en begrijpen wat er staat, dan zijn we er ook voor hen. Zo zijn er ook een paar luisteraars geweest die ons belden om te vertellen dat ze Christus in hun leven hadden aangenomen. Zij luisterden al langere tijd naar ons en zeiden dat dat een zegen voor hen was. Ze gingen het christendom onderzoeken en leerden de Heer kennen. Ze houden dit geheim voor hun familie en vrienden. De meesten van hen gaan ook niet naar een kerk, omdat ze bang zijn dat iemand dat ziet. Bid met ons mee dat deze jonge gelovigen zullen groeien in Christus en sterke getuigen van Hem worden."

* Selin is niet haar echte naam, ivm haar veiligheid kunnen we die niet noemen.

TWR laat wereldwijd het Evangelie van Jezus Christus horen via radio, internet, mobiele telefoon en audiospelers. Lees hier meer over het werk van TWR.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher