Michael en Dina Beener

God

12 december 2018 door Michiel Steenwinkel, CGI

Gemeenten in Israël: af en toe net een beetje het boek Handelingen

Wie vandaag de dag gelovigen in Israël bezoekt, krijgt bijzondere verhalen te horen. Over wonderlijke bekeringen, vijandige reacties en discussies over de vraag of Jezus nu wel of niet de Messias is. Het is soms net als in het Bijbelboek Handelingen, toen het geloof nog een stroming binnen het Jodendom was. In oktober bezocht het Comité Gemeentehulp Israël zowel Joodse als Arabische gemeenten en voorgangers.

Het CGI ondersteunt Joods Messiaanse gemeenten in Israël met gebed en financiën en maakt christelijke gemeenten in Nederland bekend met haar Joodse wortels.

Voorgangersechtpaar Michael en Dina Beener (foto) woont in Sderot, op een paar kilometer van de Gazastrook. Als het luchtalarm af gaat, hebben ze hier 15 seconden om die kamer te bereiken. Regelmatig zitten ze met hun gezin of gemeenteleden in de ‘bomkamer’, een soort schuilkelder die een raket uit Gaza moet kunnen weerstaan.

Onvermoeibaar is het echtpaar bezig met hulpverlening en pastoraat. Michael organiseert daarnaast busexcursies langs Bijbelse plaatsen en vertelt dan over het Oude Testament en het geloof in Messias Jezus. “Afgelopen jaar wilden 75 deelnemers naar onze Pesachviering komen terwijl er maar plek is voor 50. Mensen voelen zich hier thuis, ze hebben behoefte aan liefde. Het leven is hier hard, velen zijn getraumatiseerd door de raketten.”

"Er zijn hier veel Nikodemussen in de stad, orthodoxe Joden die ervan overtuigd zijn geraakt dat Jezus de Messias is."

Een echtpaar in Zuid-Israël vertelt over heftige momenten die het de afgelopen jaren in hun woonplaats heeft meegemaakt. Ze wonen te midden van een flinke orthodoxe gemeenschap. Op een gegeven moment werd er voor hun deur gedemonstreerd waarbij ook de ruiten van hun huis sneuvelden.

Vanwege de eeuwenlange kerkelijke vervolging van Joden heerst er onder veel orthodoxe groepen een diep geworteld wantrouwen tegen christenen. De naam van Jezus (Yeshua in het Hebreeuws) wordt door hen nogal eens verbasterd tot yeshu, wat een de afkorting is van ‘moge zijn naam voor eeuwig worden uitgewist.’

Om het werk van het echtpaar niet in gevaar te brengen, blijven ze graag anoniem. Ze vertellen: “Er verscheen een heel negatief artikel over ons in de plaatselijke krant. Maar door al deze nare dingen gingen mensen juist naar ons kijken. Nu moeten we volhouden, zeiden we tegen elkaar. We hebben echt ervaren dat God met ons is. Hij bemoedigde ons ook met de tekst uit Handelingen 18 ‘Niemand zal het op u toeleggen om u kwaad te doen, want ik heb veel volk in deze stad’. Ik begin zelf nooit over Jezus, maar mensen komen naar ons toe en willen van alles weten. Er zijn hier veel Nikodemussen in de stad, orthodoxe Joden die ervan overtuigd zijn geraakt dat Jezus de Messias is.”

Onlangs werden ze op straat door een onbekende man geroepen. Met tranen in haar ogen: “Een boom van een kerel vol met tatoeages vertelde ons dat hij door de Tweede Wereldoorlog niet meer in God kon geloven. Maar hij zei: Ik zie dat God met jullie is. Wat is jullie geheim? Ik vertelde over dat geheim: dat is jullie Messias! De Bijbel spreekt erover dat we de Joden tot jaloersheid zullen wekken. Dat zien we gebeuren omdat we hun TeNaCh (Oude Testament) liefhebben en eruit citeren. Dat kunnen ze niet begrijpen.”

"Een aantal orthodoxen kocht hier het Nieuwe Testament om het vervolgens voor de deur te verbranden. Ze waarschuwden anderen dat wij hun Joodse ziel afnemen."

Ook Victor Kalisher, directeur van het Israëlisch Bijbelgenootschap in Jeruzalem, maakt wel eens een opstootje mee. “Een aantal orthodoxen kocht hier het Nieuwe Testament om het vervolgens voor de deur te verbranden. Ze waarschuwden anderen dat wij hun Joodse ziel afnemen. Maar een andere orthodoxe man kwam later naar mij toe. Hij zei dat hij onder de indruk was van hoe ik reageerde en hoe rustig ik bleef. Hij kocht vervolgens een Nieuw Testament voor zichzelf.”

Niet alleen Messiasbelijdende Joden hebben soms te maken met tegenstand. Ook evangelische Arabische christenen komen het tegen. Ze hebben vooral last van mensen uit de Rooms-Katholieke en Grieks-orthodoxe kerk, die beide een lange traditie hebben in het Heilige Land, maar die evangelische christenen vaak als sektariërs zien.

Ehab Ashkar is zo’n voorganger in wiens leven tegenwerking en zegen vaak samenkomen. Hij leidt samen met zijn vrouw tientallen huisgemeenten in een regio met veel Arabische dorpen. Een fatsoenlijk kerkgebouw is er niet overal. Ashkar: “Ze zien ons in veel traditionele dorpen als sekte en vragen enorm hoge huurprijzen die wij nooit kunnen betalen.” Ehabs vrouw Majida leidt een aantal vrouwengroepen. “Als wij samenkomen, wordt er gehuild want er is veel verdriet. Onze samenkomst duurt soms wel 8 uur. Veel vrouwen zijn misbruikt. Jonge meisjes van tien jaar worden hier al uitgehuwelijkt. Dank God voor de staat Israël en de wetten die ons beschermen, waardoor het huwelijk pas plaatsvindt als die meisjes 18 zijn.“

Zowel in Joodse als Arabische gemeenten in Israël zie je mensen die heel bewust kiezen om Jezus te volgen in de wetenschap dat het hen iets kost. Daarnaast zie je aan beide zijden een nieuwe generatie leiders die onderlinge samenwerking en verzoening zoekt. Dat wordt ook versterkt doordat Joden en Arabieren samen studeren aan de Bijbelschool ICB in Netanya.

Journalist Michiel Steenwinkel bezocht Israël in oktober met een delegatie van het Comité Gemeentehulp Israël (CGI), een hulporganisatie die de Joods-Messiaanse en Arabische gemeenten ondersteunt en Nederlandse christenen hierbij wil betrekken. Lees hier meer over CGI en klik hier voor meer informatie over de CGI-reis voor leiders van kerken en gemeenten (1-12 mei 2019).

Reacties

J
Fantastisch!!
REAGEER
B
Inderdaad Joop, fantastisch. Ik noem de Handelingengemeente vaak als "de beste gemeente ooit" en als Tora-Yeshua gemeente is dat ons voorbeeld: Torapraktijk, die wijst op Yeshua ha Mashiach als de enige weg tot JHWH.

Dus de Feesten van JHWH vieren, kosher eten, zoals Yeshua deed en Hem volgen in alles, Lev. 19 bijv. en de bergrede, Matth. 5-7 en de duisternis ontmaskeren (islam, RK, NWO etc)

Waarom doen al die kerken en gemeentes dat niet, behalve dan ten dele een paar "messiaanse" gemeentes ?

Shabbath shalom

Ben Kok (joods-chr. pastor)
T
Een grondige oriëntatie op de Tenach is een verrijking KOLOSSENZEN 2 6-23. geeft antwoord.

Ik zing met je mee Yeshua Hamashiach - Jesus Is Lord?

www.youtube.com/watch?v=z-j_1e13qlE
Toon meer antwoorden (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher