Waarom God houdt van ‘Greenpeace’ en ‘Milieudefensie’

Dagelijks leven7 december 2018 Ronald Blonk, Er op uit!
Ronald Blonk

Bijna vier jaar geleden moest ik mij bekeren van mijn aversie van milieuorganisaties als Greenpeace en Milieudefensie. Ik vond mezelf superieur aan deze activisten die streden zonder God aan hun zijde.

Als ze me op straat aanklampten om mijn geld, dan wimpelde ik ze af. En ik poogde hen te bekeren tot Jezus Christus. Totdat God mij op onaangename wijze in de kladde pakte en mij in Zijn Woord liet zien dat ik veel van Zijn leefregels met mijn consumptiegedrag aan mijn laars lapte. Het drong steeds dieper tot mij door dat ik héél veel kan leren van de activisten van Greenpeace en Milieudefensie als het gaat om de bescherming van Gods schepping en dierenwelzijn.

De laatste jaren heb ik me steeds meer verdiept in wat God van ons verlangt als het gaat om zorg voor de schepping. En het is mij nu duidelijk dat wanneer wij Gods Woord als wet zouden hanteren in Nederland dat de minister van Milieu, landbouw en sociale zaken de belangrijkste zouden zijn in het kabinet. Deze drie zaken vallen in Gods Woord onder dezelfde categorie en ze beslaan meer dan 2000 Bijbelverzen.

Het drong steeds dieper tot mij door dat ik héél veel kan leren van de activisten van Greenpeace en Milieudefensie als het gaat om de bescherming van Gods schepping en dierenwelzijn.

Toen dit tot mij doordrong zijn we als gezin begonnen ons consumptiegedrag bij te stellen van koopjesjagers, lees plof kipeters, naar bewuste vlees en viseters. We gingen doen wat God van ons verlangde, namelijk rechtvaardige prijzen betalen voor voedsel, zodat dierenwelzijn gegarandeerd is, de biodiversiteit versterkt kan worden door de boer en de boer een rechtvaardige prijs krijgt. Dit zijn we niet alleen gaan doen voor lokale producten, maar zeker ook voor koffie, chocolade, thee, kleding, waar nog het aspect van kinderarbeid en slavernij bij om de hoek komt kijken.

Vandaag focus ik niet op dit aspect, maar op de relatie tussen onze moraal en de stand van de natuur in het land. Daarvoor onderzoeken we het eerste verbond dat God sloot in de Bijbel, het verbond tussen, God, schepping en mens. Laten we daarom eerst kijken naar de staat van de natuur in Nederland.

Nederland wereldkampioen vernietiging biodiversiteit
Het rijksinstituut Planbureau voor de Leefomgeving geeft aan dat de stand van de biodiversiteit in Nederland nog ongeveer 15% is van de biodiversiteit is ten opzichte van 1700. Het gaat hierom de hoeveelheid dieren, insecten en planten. Met name de laatste 70 jaar is de biodiversiteit drastisch afgenomen van 45% naar 15%. Geen land op deze aarde doet Nederland dit na.

De afname is vooral veroorzaakt door de manier van landbouw bedrijven. De mono cultuur verbouwing van gewassen en het veelvuldig gebruik van bestrijdingsmiddelen heeft veel kwetsbare bloemen, insecten en dieren de das om gedaan.

De moraal van het volk werd zichtbaar in de vruchtbaarheid van het land.

Bodem onvruchtbaarheid
Een ander probleem dat we in Nederland hebben is uitputting van landbouwgrond. Dit wordt veroorzaakt door overmatig kunstmest gebruik. Hiermee wordt de groei van de plant enorm gestimuleerd en de plant onttrekt dan veel meer mineralen en humus aan de bodem dan dat de bodem van nature kan geven. Als deze mineralen en humus zijn verdwenen, dan is dat niet meer terug te brengen in de bodem! De bodem wordt dus onvruchtbaar en is niet meer te gebruiken voor landbouw en tegelijkertijd is het bodemleven in die gebieden totaal vernietigd.

De conclusie is dat de staat van de natuur in Nederland bijzonder slecht is!
Zijn bovenstaande zaken een verrassing voor God? Hadden we iets kunnen hebben aan de Bijbel om dit te voorkomen?

Nu naar wat de Bijbel ons hierover leert.

De staat van de natuur in een land is de spiegel voor de moraal van het volk
Het eerste verbond in de Bijbel is het verbond tussen de Schepper, zijn schepping en de mens (Genesis 1:26 en 27). Er is onverbrekelijke relatie tussen deze drie. God is de schepper en eigenaar van alles. De mens krijgt de opdracht te heersen over de Gods schepping, zoals God heerst over de mens. Dan geeft de schepping zijn vrucht aan de mens. Dat is een positieve relatie. Al in Genesis 3 wordt duidelijk hoe de moraal van de mens wordt weerspiegeld in de schepping. Als Adam en Eva worden misleid door de slang/satan vallen niet alleen zij in handen van satan, maar sleuren ze de schepping daar in mee. In Romeinen 8 lezen we dat ook de schepping zucht en uitziet naar verlossing.

In het oude Israël verbond God zegen en vloek aan het onderhouden van de Torah. Lees de afsluitende rede van Mozes in Deuteronomium 28. Die zegen en vloek wordt met name zichtbaar voor de Israëlieten in de vrucht die zo ontvangen van het land. Wanneer het volk recht nastreefde en zorgde voor armen en verdrukten, het land braak liet liggen op zijn tijd, dan zou het land vrucht geven. Wanneer zij zich hier niet aan hielden dan zou er geen regen vallen en het land geen opbrengst hebben. De moraal van het volk werd zichtbaar in de vruchtbaarheid van het land.

Is de moraal nog steeds zichtbaar in de natuur?
De vraag die rijst is: kunnen we vandaag de dag ook concluderen dat de moraal van het land zichtbaar wordt in de natuur? Naar mijn stellige overtuiging is het antwoord ja. Genesis 1 tot en met 3 laat zien dat het geldt voor de hele mensheid en niet alleen voor Israël.

Als we dan zien dat de natuur en de bodem in Nederland er bijzonder slecht voorstaan, dan is het tijd om in de spiegel van Gods Woord te kijken en te onderzoeken waar wij staan met onze moraal. Doen wij wat God van ons vraagt in de Bijbel? En kunnen wij überhaupt iets doen? Ja, dat is mogelijk. Lees verder hoe wij vanuit Gods waarden en het offer van de Here Jezus kunnen aansluiten bij de activisten van Greenpeace en Milieudefensie.

Lees het artikel verder op de website van kinderwerk Er op uit! en vindt daarbij een verwerking voor de zondagsschool/kinderdienst.

Praatmee

Beluister onze podcast

#323 Patrick & Jeffrey over het CGK-convent, christelijke PVV-stemmers en vergeving
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Willem Lingeman
Video

Waarom het huwelijk een bloedverbond is

Het huwelijk wordt op basis van de Bijbel een bloedverbond genoemd. Willem Lingeman legt aan de hand van het Oude en Nieuwe Testament uit waarom. "Er werden dieren gedood en in de lengte doorgesneden. De twee helften werden gespiegeld tegenover elkaa

Saati
Nieuws

Twee jaar celstraf voor christelijke vrouw in Iran nadat ze zich liet dopen

Laleh Saati, een christelijke vrouw uit Iran, is veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. Ook krijgt ze een reisverbod van twee jaar. Dat hebben bronnen in Iran gemeld. De Iraanse autoriteiten beschuldigen Saati (45) ervan de nationale veiligheid i

André en Jacolien
Video

Jacolien gaf haar nier aan haar man André zodat ze samen weer in Gods koninkrijk kunnen dienen

André en Jacolien Stam dienen al enkele jaren vol passie in Gods koninkrijk, maar in de afgelopen maanden bleek André nog maar weinig energie te hebben. Dit bleek aan zijn nier te liggen. Zijn vrouw Jacolien besloot daarop een nier aan haar man af te

vervolging nigeria
Nieuws

Radicale moslims slaan weer toe: christelijke moeder en baby vermoord in Nigeria

In de staat Plateau in Nigeria zijn in de afgelopen twee weken meer dan dertig christenen om het leven gekomen bij aanvallen door islamitische Fulani-strijders, waaronder een jonge moeder en haar baby. De incidenten vonden plaats in het overwegend ch

Duizenden Joden bidden tijdens priesterlijke zege om vrijlating gijzelaars en vrede voor Israël
Nieuws

Duizenden Joden bidden tijdens priesterlijke zegen om vrijlating gijzelaars en vrede voor Israël

Gisterenochtend vond bij de Westelijke Muur in Jeruzalem de jaarlijkse priesterlijke zegen plaats. Dat meldt All Israel News. Bij de priesterlijke zegen waren duizenden Joden en verscheidene opperrabbijnen aanwezig. Tijdens het massaal bezochte evene

Ultraorthodoxe Joden
Nieuws

Ultraorthodoxe Jood start campagne om lastigvallen van christenen in Jeruzalem te verminderen

Een ultraorthodoxe Joodse activist is een openbare campagne gestart waarbij hij Joden oproept om christenen niet langer lastig te vallen in de Oude Stad van Jeruzalem. Dat meldt All Israel News. In de voorbije maanden deden zich verschillende inciden

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag-redacteuren blikken terug op historisch convent CGK

De één wil synodebesluiten handhaven, een ander wil ruimte geven aan verschillende opvattingen. Hoeveel verschil mag er zijn binnen de kerken en waar ligt de grens? Daarover werd afgelopen zaterdag een uniek en belangrijk convent gehouden binnen de C

Pakistan vlag
Podcast

Hoe gaat het met Pakistaanse christenen na massa-aanval moslimextremisten?

Augustus 2023: chaos in de straten van Jaranwala. De christelijke wijk in de Pakistaanse stad werd aangevallen voor moslimextremisten. Kerken en huizen werden in brand gestoken en vele christenen vluchtten. SDOK startte gelijk een actie om noodhulp o

Meerartikelen

schip
Nieuws

Mercy Ships gaat derde ziekenhuisschip bouwen dankzij 'gulle donatie'

Mercy Ships is begonnen met het maken van plannen voor de ontwikkeling van een nieuw ziekenhuisschip. Het idee hiervoor komt voort uit de wens om meer capaciteit te ontwikkelen voor het leveren van medische zorg in Afrika. Door de vloot uit te breide

Mirjam Bikker
Nieuws

Tweede Kamer stemt in met ChristenUnie-initiatief: Catshuissessie over Jodenhaat op komst

Alle fracties in de Tweede Kamer, behalve Denk en Forum voor Democratie, zetten hun handtekening onder het voorstel van de ChristenUnie voor een Catshuissesie over antisemitisme in de samenleving. De Kamer debatteerde donderdag over het onderwerp. Ee

Bijbel
God

Refoweb-vragensteller: waarom wordt de antichrist 'zoon des verderfs' genoemd?

'De antichrist wordt in de Bijbel “zoon des verderfs” genoemd. Judas is de enige in de bijbel die deze naam ook kreeg. Zit daar een specifieke betekenis achter?', aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl. 'De Heere spreekt over Zijn

dominee J. C. de Groot
Video

Terugkijken: ds. De Groot over een bevrijdende ontmoeting met Jezus

‘Waar Jezus is, gebeurt er altijd wat,’ zei dominee J. C. de Groot tijdens een toerustingsavond van Geloofstoerusting in Rijssen. Hij sprak over de geschiedenis van Lukas 13:10-17 en hoe die God ook vandaag dezelfde is. Bekijk de lezing van ds. De Gr

Jaap Bönker
Verdieping

De Bijbel is een agrarisch boek

De Bijbel is voor een groot deel geschreven als een agrarisch boek. Er staan in verschillende gedeelten veel passages over zaken die voor de toenmalige mensen heel herkenbaar waren. In onze samenleving (met name in de steden) is het agrarisch begrip

Bobby Schuller
Nieuws

Komende zondag is Bobby Schuller te gast in Hour of Power

Komende zondag is de Amerikaanse televisiepredikant Bobby Schuller te zien in Hour of Power. Samen met presentator Jan van den Bosch blikken de twee terug op het 25-jarig bestaan van Hour of Power op de Nederlandse televisie. Hour of Power viert deze

bidden
Boekfragment

De gave van ‘het onderscheiden van geesten’: wat staat ons te doen?

De apostel Paulus somt in 1 Korintiërs 12:10 enkele gaven van de Geest op. Hij doet dat paarsgewijs. Eén paar betreft ‘profetie’ en ‘het onderscheiden van geesten’. Gezien de parallel met het volgende paar, ‘spreken in (vreemde) talen’ en ‘uitleggen

Arie-Jan Mulder
Column

Waarom droefheid en treurnis tijdens het avondmaal ongepast is

In eerdere afleveringen van deze columnreeks over onze ontdekking van het avondmaal hebben we gezien wat Jezus voor ogen stond bij de instelling van het avondmaal. Hij verwees daarbij naar vier wezenlijke Bijbelse elementen, die in de geschiedenis va

Marc de Vries
Video

Kersverse SGP-senator getuigt in maidenspeech van zijn geloof

"Wat is de zekerheid die je overhoudt als zelfs de vier muren van je huis niet overeind blijven staan? En uiteraard was zijn antwoord daarop: ‘Gods trouw en liefde'", aldus Marc de Vries. De Vries hield deze week zijn maidenspeech als kersverse SGP-s

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden over kerkelijke verdeeldheid: "Uiteindelijk is er maar één Heiland en één kerk"

"Wat hebben wij dan nog veel te leren met al onze kerkelijke verschillen, meningsverschillen, liggingsverschillen en weet ik wat allemaal nog meer voor verschillen. Er is maar één kerk: de algemene christelijke kerk. Evengoed als dat er maar één Zali

Joe Biden
Nieuws

Amerikaanse president maakt kruisteken tijdens pro-abortusbijeenkomst: 'Godslasterlijk'

Godslasterlijk, verachtelijk en walgelijk: zo wordt het optreden van de Amerikaanse president Joe Biden tijdens een recente pro-abortusbijeenkomst in Florida genoemd. The Christian Post meldt dat de Amerikaanse president namelijk tijdens de bijeenkom

Navalny
Nieuws

Russische priester geschorst vanwege herdenkingsdienst voor Navalny

Een Russische priester is voor drie jaar geschorst. Aanleiding is de door het patriarchaat in Moskou georganiseerde herdenkingsdienst voor de in februari overleden oppositieleider Alexei Navalny. Dat maakt Religion News Service bekend. Priester Dmitr