Dit model is helemaal klaar met fotoshop: 'Het zou verboden moeten worden'
Jameela Jamil is helemaal klaar alle fotoshop en filters die tegenwoordig zoveel gebruikt worden. Het model en actrice, voornamelijk bekend van de populaire Netlfix-serie 'The Good Place', maakte een sterke statement op Twitter waarin ze laat zien hoe fotoshop vrouwen discrimineert.
"We realiseren niet hoe groot het probleem is", zei ze in een interview met de BBC. "Omdat we blind worden gehouden door de media, onze cultuur en onze maatschappij."
Fotoshop als wapen
"Dit is een perfect voorbeeld van het gebruik van fotoshop als 'wapen' tegen een vrouw", schreef Jameela in een pakkende statement op Twitter. "Dit is hoe vijftigjarige mannen er op de covers van magazines uitzien, ten opzichte van vrouwen in de vijftig. Kijk naar het verschil! Mannen die ouder worden zijn sexy in HD, terwijl vrouwen niet eens één rimpel mogen laten zien."
"Mannen mogen vieren dat ze ouder worden, terwijl wij bang moeten zijn voor alle aftakeling."
An example of Photoshop being weaponised against women: This is how we portray men in their 50s on magazine covers and women in their 50s. Look at the difference. Men who age are sexy in HD. Women mostly just shouldn’t dare age. Men can celebrate the inevitable, we must fear it. pic.twitter.com/XKykaZuiYf
— Jameela Jamil (@jameelajamil) 2 december 2018
Op de foto's is te zien hoe acteurs als George Clooney en Josh Brolin ruig en gerimpeld op de voorpagina staan, terwijl ieder detail van actrices Nicole Kidman en Sandra Bullock glad gestreken is.
"Er komt weinig goeds voort uit fotoshop", vervolgt Jameela haar verhaal, die zelf als tiener veel last ondervonden van alle 'perfecte' beelden die ze zag in magazines. Na jaren geworsteld te hebben met een eetstoornis wil ze dan ook de ogen openen van de mensen om haar heen.
Ieder mens heeft zijn eigen schoonheid en zijn of haar unieke kenmerken. "Fotoshop verveemd ons juist van die normale kenmerken die een gezond mens heeft en dat kan alleen maar slecht aflopen." Jameela houdt ons christenen op deze manier een belangrijke spiegel voor!
Photoshop in advertising and magazines is so often used in ways that are ageist, ableist, fatphobic, racist and deeply sexist. It does more harm than good. We are making people almost allergic to the mere sight of normal human features. This only ends badly.
— Jameela Jamil (@jameelajamil) 2 december 2018
Vond je dit een mooi artikel? Dit artikel is powered by Bambr.
Klik hier om meer artikelen op Bambr.nl te lezen.
Praatmee