John Mark Comer: "Jezus daagt voortdurend mijn definities van liefde uit"
Als volgers van Jezus is het onze roeping niet alleen om lief te hebben, maar om daarin ook steeds meer te groeien. Dat zegt de Amerikaanse voorganger John Mark Comer in zijn boek Liefdeologie. “Jezus daagt voortdurend mijn definities van liefde uit.”
“Onze cultuur definieert liefde als lust”, begint John Mark te vertellen, die voorganger is van Bridgetown Church in Portland, waar hij samen met zijn vrouw en drie kinderen woont.
“Het verlangen om seksueel en emotioneel een andere persoon te ‘hebben’. Of liefde te zien als niet meer dan een gevoel van aantrekking, van chemie en plezier.”
De enige keer dat Jezus liefde definieerde, zei Hij dat liefde betekent: “Je leven afleggen voor je vrienden.” “Ik zou dat willen uitbreiden met deze definitie van liefde: het goede voor een ander boven het belang van jezelf stellen. Zelfs als dit grote kosten voor jezelf met zich meebrengt. En je verheugen in de ander, op zo’n manier dat zij gaan geloven dat ze geliefd zijn. Het is onze roeping, als volgers van Jezus, om niet alleen lief te hebben, maar om steeds meer te groeien in de liefde, in het zijn van liefhebbende mensen.”
Waarom heb je dit boek geschreven?
“Als voorganger is het mijn taak om mensen te helpen bij het navigeren in de reis naar Jezus. Ik begon te beseffen dat seksualiteit een belangrijk aspect is van reizen in de moderne wereld, en dat seksualiteit echt meer over je gedachten en antropologie dan over moraliteit gaat. Dit betekent dat het gaat om wat het inhoudt voor de mens, nog voordat het over goed en slecht gaat. Als je denkbeeld verkeerd is, is het onmogelijk om je moraliteit te verbeteren,” zegt John Mark, die naast Liefdeologie ook de boeken ‘Garden City’ en ‘My Name is Hope’ heeft geschreven.
“We leven in een seculiere wereld, waarin de evolutietheorie de visie van Jezus op menselijke seksualiteit niet bepaald ondersteunt. Als je gelooft dat je niet meer bent dan een dier, met niets anders dan tijd en toeval aan je zijde, en het geloof dat het huwelijk alleen is ontwikkeld voor economische groei, lijkt dat totaal niet op de bestemming die Jezus voor ogen had. Maar als je gelooft dat er een Schepper is, dan impliceert dat ontwerp. Ontwerp impliceert intentie, intentie impliceert ethiek en met ethiek komt verantwoording.”
“Ik wilde een boek schrijven over Gods idee en bedoeling met seks en alles wat daarbij komt kijken: liefde, romantiek, huwelijk, vrijgezel zijn en alles ertussenin. Vandaar deze theologie van de liefde. Er zijn natuurlijk al tal van geweldige relatieboeken. Ik wil mensen helpen om in lijn met Jezus te denken over hun menselijkheid, hun seksualiteit en Gods bedoeling met het huwelijk.”
Er zijn mensen die zeggen dat seks zondig en vies is. Wat is jouw mening daarover?
“Seks is door God geschapen, door God bepaald en oorspronkelijk door God gezegend. Maar tragisch genoeg, zoals zoveel van Gods andere gaven, is seks misbruikt, gekaapt, opnieuw gebruikt. Seks is het probleem niet. Het probleem is alle manieren waarop we seks uit de context hebben gescheurd.”
In je boek schrijf je dat 50% van de huwelijken in een scheiding eindigt. Je schrijft over het teruggaan op het goede pad, we hebben het oorspronkelijke idee verloren. Hoe kunnen we teruggaan naar het begin?
“We moeten het huwelijk zien als een verbond, één die bindend is tot de dood. We moeten het huwelijk niet zien als een contract.”
Hoe veranderde de betekenis van het huwelijk in je eigen leven?
“Mijn vrouw en ik zijn echt jong getrouwd (niet wetende wat de statistieken zijn van mensen die jong trouwen, die lopen het grootste risico om te scheiden) en we hadden een hele lastige start. Ik heb de culturele veronderstelling geërfd dat geluk het doel van het huwelijk is. Toen het huwelijk mij dat niet bracht, wilde ik ermee stoppen. Ik moest de betekenis van het huwelijk vanuit Gods perspectief opnieuw leren kennen in plaats van eindeloze romantiek najagen. Het zorgde ervoor dat mijn vrouw en ik een nieuwe vrijheid vonden.”
Het huwelijk maakt je nederig, op welke manier? Kun je een paar voorbeelden delen?
“Zoals elke hechte relatie brengt het het beste in je naar boven, en het ergste! Er zijn maar weinig dingen die je compleet blootstellen aan je volwassenheid, zoals het huwelijk dat doet. Dat maakt je onwijs nederig. Wanneer we alleen oppervlakkige relaties hebben, is het gemakkelijk om het gevoel te hebben dat we geweldig zijn. Maar ik zie het ook als een geschenk, omdat het ons naar het einde van onszelf brengt en dat is de plek waar we kunnen gaan veranderen.
Wat zou je tegen je jongere zelf zeggen als je terugkijkt op de eerste ontmoeting met je toekomstige vrouw?
“Eerlijk? Volg Jezus, en leer onmiddellijk de theologie van het huwelijk en leer jezelf en je partner kennen.”
Liefde kan mooi zijn. Maar zo is het niet altijd. Waarom bloeden we als we liefhebben?
“Het vermogen om lief te hebben is verbonden met het vermogen om grote schade aan te richten. Dit is de vreugde en de pijn van onze menselijke vrijheid. Liefde is een risico; maar het is het waard. Onze diepste pijn wordt veroorzaakt in de gebrokenheid van relaties, maar als we het op Gods manier doen is het de bron van onze grootste vreugde, vrijheid en genezing.”
Bestel het boek 'Liefdeologie' van John Mark Comer bij Unravel Publishers.
Praatmee