inclusief

03 december 2018 door Dick van den Bos

400 PKN-predikanten schrijven open brief tegen homobesluit

Dat veel niet-orthodoxe theologen voorstander zijn van het homohuwelijk is geen verrassing - en nu schrijven 400 theologen een gezamenlijke open brief naar de PKN. De brief komt namens de organisatie Op Goed Gerucht, die voor vernieuwing staat binnen de PKN. Ze willen 'een inclusieve kerk, die elke vorm van onderscheid niet accepteert.'

Angst
In de brief staat betreuren ze het dat de kerkorde niet is gewijzigd op dit punt. "Wij betreuren het, dat voorstellen om de kerkorde op dit punt te wijzigen zijn weggestemd, uit angst voor onrust en verdeeldheid binnen de kerk. Wel is er in een toegevoegde tekst uitgesproken, ‘dat de kerkorde in deze bepalingen geen waardeoordeel geeft over de seksuele geaardheid van haar leden noch over hun persoonlijke keuzes als het gaat om het huwelijk of andere levensverbintenissen.’

Echter, door het besluit zoals dit nu is genomen, zou de indruk kunnen ontstaan, dat de PKN als geheel onderscheid blijft maken tussen homo’s en hetero’s, tussen het huwelijk tussen man en vrouw en dat tussen twee mannen of twee vrouwen."

Inclusief
Scriba René de Reuver van de PKN herkent zich niet in de brief, zegt hij in Trouw. "We staan allemáál voor een inclusieve kerk waarin iedereen welkom is”, zegt hij. Hij vindt dat in de brief te veel nadruk wordt gelegd op de kerkorde. Liever wijst hij op de praktijk.

W
M.u.v. de Gereformeerde bond binnen de PKN.
Bestaat die nog? Treedt in mijn beleving nauwelijks als bond naar buiten.
Toon meer antwoorden (3)
Toon meer reacties (3)