VWO scholiere: "Docenten spreken neerbuigend en stereotype over het christendom"
VWO-scholiere Lisanne Bosman vertelt in Trouw dat ze zich stoort aan het feit dat docenten neerbuigend praten over het christendom. Ze roept docenten op om meer neutraal les te geven, en niet vanuit frustratie of eigen voorkeuren.
Bosman vertelt: "Ik zie mezelf zitten in de klas. De les geschiedenis gaat over de Middeleeuwen, en natuurlijk over de rol van het christendom in die tijd. En ook deze keer gaat het als alle andere keren: venijnige opmerkingen over aflaatbrieven verkopende priesters, corrupte bisschoppen, en domme gelovigen die tot de Verlichting moesten wachten met leren nadenken."
"Maar gelukkig weet de geschiedenisdocent ook alles van geloof in het hier en nu en heeft hij er geen enkel probleem mee dat met zijn leerlingen te delen. Naar zijn mening zijn er nog steeds gelovigen die denken dat de wereld in zes dagen is geschapen, gelovigen die ook nu nog wachten op de zegeningen van de Verlichting."
Neutraal onderwijs
Lisanne vindt dat docenten neutraal onderwijs moeten geven. Ze merkt dat docenten willekeurige onderwerpen aangrijpen om zich af te zetten tegen een type christendom dat je in deze tijd eigenlijk nauwelijks tegenkomt. Bijvoorbeeld de verkoop van aflaten, waar vind je dat nog?
Daarnaast heeft deze benadering grote gevolgen voor mensen die geloven. "Wie ‘nog’ wel gelooft, voelt zich in de zeik gezet, met als gevolg dat je je eigen geloof maar zo diep mogelijk verstopt houdt. Daarnaast krijgen de andere niet-gelovigen leerlingen een nogal verknipt beeld van het christelijk geloof."
Ze roept docenten op om hun frustratie in hun vrije tijd te uiten, en niet hun leerlingen ermee te belasten.
Praatmee