Dit openhartige statement over Zwarte Piet krijgt veel bijval op social media
Cato Duyvis, social media manager bij The Best Social Studio, deelde onlangs een openhartige statement op Facebook, samen met oude foto waarop ze verkleed is als Zwarte Piet. "Ik schaam me om dit te delen, maar ik denk dat deze foto juist aantoont dat een gedachtegoed van een mens veranderlijk is en mee kan evolueren met de tijd", schrijft ze. "Door naar een ander te luisteren, je in een ander te verplaatsen en door zelfeducatie. Zo kwam ik erachter dat Zwarte Piet racisme is."
December
Toch besloot Cato de foto te delen. "December is de tijd om je bek open te trekken en elkaar te steunen", legt ze uit. "Wij als volwassenen moeten er met elkaar uitkomen, het draait allang niet meer om het kind. Die kijkt er namelijk al niet van op als hij dezelfde wortel uit zijn schoen de volgende ochtend in de koelkast terugvindt."
Racisme
Het is volgens Cato tijd voor verandering. Racisme en postkolonialisme zijn pijnlijke onderwerpen, maar daarvoor mogen we onze ogen niet sluiten, zo stelt ze. "Het is tijd voor verandering!", schrijft ze openhartig. "Die verandering komt langzaam en begint bij jezelf. Dus koop dit jaar geen inpakpapier met Zwarte Piet erop, bekijk de docu 'zwart als roet' met je collega's of ga tijdens pakjesavond het gesprek aan met je racistische oom."
"Sinterklaas is en blijft wat mij betreft een leuk feest, maar dan zonder racisme en dus zonder Zwarte Piet."
Bijval
De reacties op Cato's verhaal lopen uiteen, maar veel mensen vallen haar bij en waarderen haar eerlijke houding.
Onlangs pleiten Theoloog des Vaderlands Stefan Paas en ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers voor het aanpassen van Zwarte Piet. Dick en Jeffrey bespraken dit in de CIP Podcast: Moet je als christen voor of tegen Zwarte Piet zijn?
Vond je dit een mooi artikel? Dit artikel is powered by Bambr.
Klik hier om meer artikelen op Bambr.nl te lezen.
Praatmee