Glossy Dordt

Nieuws

21 november 2018 door NEEMA

Glossy over Dordt met Kees van der Staaij

Onlangs is in aanwezigheid van de koning Ode aan de Synode begonnen, een uitgebreid programma om de synode van Dordrecht te herdenken die plaatsvond van 1618 tot 1619. Voor uitgeverij Vuurbaak aanleiding om de glossy Dordt400 te maken, die bij de openingsceremonie werd uitgereikt aan de bezoekers en vanaf nu ook in de winkels te krijgen is. Als gastredacteur werkte SGP-leider Kees van der Staaij mee, die ook op de voorkant prijkt in kleding uit de tijd van de synode.

"Een knipoog naar die periode, maar ook om te laten zien dat in deze glossy verleden en heden samenkomen. Het is niet alleen maar een blad over een stoffig en streng verleden, maar we willen laten zien dat de invloed van die gebeurtenis reikt tot in het nu. Denk alleen maar aan de Statenvertaling. Onze Nederlandse taal zou niet hetzelfde zijn geweest zonder die vertaling, een resultaat van de synode," aldus uitgever Paul van der Niet.

Natuurlijk duikt de glossy de geschiedenis in. De gebeurtenis vond tenslotte 400 jaar geleden plaats. Erik de Boer, kerkhistoricus in Kampen beschrijft waarom de synode plaatsvond en wat het voor gevolgen had. Fred van Lieburg, historicus aan de VU en inwoner van Dordrecht legt het bekende schilderij van de synode uit en neemt de lezer met een wandeling mee langs de belangrijkste plekken van de stad. Journalist en schrijver Rien van den Berg heeft een spannende thriller geschreven over het politieke spel achter de synode.

Echter Dordt400 is geen historisch magazine, maar een glossy. Zo staat er een test in het blad, die je ook online kunt doen: dordttest.nl. Hoe (contra)remonstrants ben je? De test is gemaakt door Joke van Saane, wetenschapper aan de VU, die eerder verantwoordelijk was voor de Calvijn-test. De Dordt-test is online al meer dan 10.000 keer ingevuld en heeft veel reacties op geroepen, waar het Nederlands Dagblad dit weekend over berichtte. Verder gaat Kees van der Staaij in het blad in gesprek met CDA-leider Sybrand Buma en Arno Brok, oud-burgemeester van Dordrecht over actuele thema’s zoals tolerantie, die 400 jaar geleden in Dordt al speelden.

Het blad heeft een oplage van 7.000, en was volgens uitgever Van der Niet al een succes voor het in de winkel lag. "Al in de voorbereiding bleek hoeveel organisaties met dit thema bezig waren, waardoor we in week 1 al meer dan de helft kwijt zijn." Glossy Dordt400 is een initiatief van Refo500, stichting Nationale Synode en uitgeverij Vuurbaak en ligt nu in de winkels voor €8,95.

Klik hier om de glossy te ontvangen.

Reacties

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher