wetenschap

God

21 november 2018 door Erik Jan Vinke

Als je christen bent, loop je achter!

“Geloof jij in God? Vertel eens… waarom houd je vast aan een oud boek? Waarom wil je mij dingen opdringen? Waarom accepteer je niet gewoon de wetenschap?” Herkenbaar? Deze vragen heb ik de laatste jaren meerdere keren gekregen. Er is iets wat mij mateloos irriteert aan deze vragen en toch zijn deze gesprekken zeer waardevol en heb ik ze gewaardeerd. In mijn laatste column als vicevoorzitter van SGP-jongeren wil ik er graag iets over kwijt.

Veel van de jongeren die ik heb ontmoet volgen wetenschappelijk onderwijs. Een wereld waar weinig plaats lijkt te zijn voor religie. Een onderzoek in Nederland (uitgevoerd door ForumC in 2011) wijst uit dat 72% van de wetenschapper zichzelf als atheïst of agnost beschouwt en dat maar 17% van de wetenschappers zichzelf omschrijft als theïst. Wanneer je aan een wo-student vertelt dat je gelooft, levert dat vaak de eerder genoemde vragen op.

Mijn probleem is dat uit de gesprekken blijkt dat veel jongeren een tegenstelling opwerpen. Namelijk je bent wetenschappelijk en rationeel, of je bent religieus en irrationeel. Behoor je bij deze laatste categorie dan sta je op 1-0 achterstand en moet je wel heel sterke argumenten hebben om er nog een gelijkspel uit te halen. Het gaat mij niet om ‘gelijkspel’ of het winnen van een discussie. Waar het wel om gaat is de houding die mij mateloos irriteert, het lijkt wel alsof deze ‘vrijdenkers’ zich ver verheven voelen boven religieuzen. Alsof christenen achterlijk zijn en in een schijnwereld leven. Gelukkig zijn er ook wetenschappers die de tegenstelling tussen geloof en wetenschap niet kunnen accepteren. “Je doet je werk volgens de regels en methodes van de wetenschappelijke integriteit, en daarnaast geloof je”, stelt Beatrice de Graaf, Nederlands hoogleraar aan de Universiteit Utrecht, die ook een hekel heeft aan deze vermeende tegenstelling.

Alsof christenen achterlijk zijn en in een schijnwereld leven.

Persoonlijk zie ik wetenschap en religie als twee verschillende gebieden die niet per definitie met elkaar botsen. We moeten ze beiden op het eigen terrein beoordelen en beseffen dat zowel wetenschappelijke als theologische interpretaties beperkt kunnen zijn. Als er conflicten ontstaan dan zullen we die per situatie moeten beoordelen. Het besef dat de waarheid niet iets is wat wij waarnemen en interpreteren maar dat de waarheid een Persoon is, namelijk Jezus Christus, relativeert enorm.

Ik heb gemerkt dat je, in de gesprekken met niet gelovige jongeren, geduld op moet brengen. We moeten als christenen bereid zijn aan een ieder verantwoording af te leggen. Waarvan? Van de hoop die in ons is, van het geloof in de personificatie van de waarheid, Jezus Christus. Deze Waarheid verandert het leven! Het geeft houvast, biedt hoop en relativeert.

De gesprekken waar ik aan refereerde zijn uitstekende gelegenheden om je argumentatie te laten zien waarom jij een bepaalde mening bent toegedaan. Leg uit waar je voor staat en wat dat betekent in het dagelijks leven. De kans is namelijk groot dat jij de enige levende Bijbel bent die zij ooit hebben gezien. Wees begripvol, wees zorgvuldig en voorzichtig. Laat die irritatie die ik bij mijzelf vaak ervaar niet merken zodat het Evangelie niet benadeeld wordt. Niet vooraan staan en op agressieve wijze acteren, maar rustig en beheerst op de achtergrond. In die zin, loopt een christen toch achter.

Zullen we het dan “winnen” op basis van argumenten, of op z’n minst een gelijkspel behalen? Nee, dat hoeft ook helemaal niet. We zijn gelukkig niet geroepen om te overtuigen, wel om te getuigen!

Erik Jan Vinke is vicevoorzitter van SGP-jongeren.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher