Waarom zending geen kwestie is van je baan opzeggen
Een paar maanden geleden hebben we bij Operatie Mobilisatie een nieuw boek uitgebracht: Neem je baan op en ga! Veel mensen denken dat we bij de titel van het boek een foutje hebben gemaakt. Moet het niet zijn ‘Zeg je baan op en ga’?
Ik snap wel waarom mensen dat denken. De afgelopen eeuwen is dit immers het gangbare zendingsmodel geweest: op een dag ontvang je een speciale roeping van God om ergens op de wereld het Evangelie te gaan verkondigen. Je zegt je baan op, je gaat met de pet rond voor financiële support en vervolgens ga je fulltime de christelijke bediening in.
Op zich is hier natuurlijk niets mis mee. Het bezwaar tegen deze visie is echter dat het van zending iets exclusiefs maakt, iets voor een kleine groep christenen met een speciale roeping. Het gevolg is dat het overgrote deel van de gemeente van Christus denkt: ‘Zending is niets voor mij, want ik heb geen speciale roeping’. Maar ik geloof dat zending niet een kwestie is van roeping, maar van identiteit: wij zijn gemaakt voor zending.
De missie van God, voortkomend uit het diepst van Zijn wezen, is dat Zijn glorie gekend wordt over heel de aarde, en dat Hij aanbeden wordt door elk volk en in iedere taal. En alles wat God doet, doet Hij met oog op Zijn missie. Ook de gemeente (en daarmee iedere volgeling van Jezus) is er voor Gods missie. Zending betekent dan ook: meewerken aan Gods missie. Dit is geen kwestie van roeping, maar van identiteit en gehoorzaamheid. Roeping gaat alleen over het waar en het hoe, en dat komt pas aan de orde wanneer wij in gehoorzaamheid ja hebben gezegd op Gods missie.
Ons karakter, onze persoonlijkheid, ons temperament en onze talenten en gaven zijn door de Vader in ons gelegd. Hij had daar een bedoeling mee. Deze unieke combinatie van persoonlijke kwaliteiten, talenten en werkervaring hoeven we niet aan de kant te zetten als we de zending in gaan, integendeel. We kunnen onze baan en professionele capaciteiten meenemen naar het zendingsveld, of, anders gezegd: we kunnen ons werk strategisch gaan inzetten voor de zending, door ons als professionals te laten uitzenden over de hele wereld, om vervolgens daar Gods glorie bekend te maken.
Het Koninkrijk van God heeft het nodig dat wij ons beeld van zending aanpassen. Zending omvat veel meer dan we eerst dachten: nieuwe manieren, nieuwe modellen, nieuwe methoden. God verlangt ernaar dat wij allemaal op onze eigen manier, Zijn glorie bekend maken en zo onze bijdrage leveren aan de missie van God. Dit levert automatisch meer werkers op. En dat dat hard nodig is, laten de cijfers ons zien: ruim drie miljard mensen op deze wereld hebben nog nooit over Jezus gehoord.
Praatmee