Ineke Koops

God

08 november 2018 door Jeffrey Schipper

Het trauma van Ineke én het Joodse volk: "Zonder Jezus zijn we machteloos"

Het Joodse volk en Ineke Koops hadden lange tijd één ding gemeen: een langdurige post-traumatische stress en daarin gevangen zitten. Deze ontdekking deed ze tijdens haar bezoek aan de Westelijke Jordaanoever. Ze hoopt dat Israël net als zijzelf op haar dieptepunt tot de erkenning komt van haar machteloosheid en het besef dat er maar Een is, Die haar kan redden, schrijft ze in haar nieuwe boek 'Jood en Jezus'.

Waarom bracht je in 2016 en 2017 een bezoek aan de Westbank en wat heb je daar gedaan?
“Toen ik in 2015 Israël (Magdala in Galilea) ging bezoeken, vroeg de Heer in de week vóór mijn vertrek: 'Kom je Mij opzoeken in Sichem?' Ik wist dat dat de plaats van de put van Jacob was, waar Jezus de Samaritaanse vrouw had ontmoet (Joh.4). Dat evangelie-verhaal was cruciaal voor mijn bekering en overgave aan de Heer.

Na mijn kortstondige bezoek aldaar, ontving ik in maart 2016 de opdracht: 'Je moet de verdrukte recht verschaffen'. Ik had met eigen ogen gezien hoe de inwoners van Nablus (= Sichem) gevangen worden gehouden in hun stad en geen kant op kunnen. Toen ontstond bij mij het plan om voor christelijke Palestijnse vrouwen te getuigen van mijn redding door de Heer. Dat heb ik gedaan in een oecumenische bijbelgroep voor vrouwen. Daarnaast heb ik lessen Frans gegeven in een onderwijsproject voor kinderen en jongeren uit de vluchtelingenkampen.”

"In Palestijns gebied toonde de Heer mij de parallel tussen mijn leven en dat van het Joodse volk."

Wat is de overeenkomst tussen de tragiek van het Joodse volk en je eigen leven?
“Zoals het leven van de meeste Joden getekend is door trauma, heb ik een leven lang geworsteld met posttraumatische stress, zonder te weten wat daar de oorzaak van was. Die stress was zo onverdraaglijk, dat ik in een verslaving schoot. Pas na mijn bekering en verlossing is mij alles geopenbaard: het misbruik uit mijn jeugd en het verbijsterende misbruik dat mijn moeder als baby heeft ondergaan door mijn grootvader, hoezeer dat ons gezin heeft geteisterd - dit alles leidde tot het wrange besef dat trauma en vernedering van generatie tot generatie wordt doorgegeven. In Palestijns gebied toonde de Heer mij de parallel tussen mijn leven en dat van het Joodse volk. Ik begreep daaruit, dat ook zij kampen met verslaving om die onverdraaglijke stress, die het gevolg is van trauma, eronder te houden en dat ook zij (onbewust) de ondergane vernedering doorgeven aan anderen.”

'Alleen een analyse van wat er gebeurt in een verslaving, in samenhang met het onderliggende trauma, kan de uitzichtloosheid van het Joodse volk begrijpelijk maken en doen inzien in welke mechanismen zij gevangen zit.' Wat bedoel je hiermee?
“Een verslaafde is volkomen machteloos om op eigen kracht uit deze doem te komen. Alleen een 'Hogere Macht' is in staat hem te redden. Dat heb ik geleerd bij de Anonieme Alcoholisten (A.A.), een organisatie die is voortgekomen uit de Oxfordbeweging begin vorige eeuw. Doordat ik zo lang niet wist wat mij mankeerde, heb ik me grondig verdiept in traumastudies. Trauma kenmerkt zich door herhaling en repressie. Door de (onbewuste) herhaling van het trauma, onderdruk je het en kun je het beletten tot je bewustzijn door te dringen. Maar daarmee schiet je in een overlevingsmodus, verslaving bijvoorbeeld, waarbij je een verdoving tot stand brengt van je gevoel.”

Wat hebben jouw levensweg en de tragiek van het Joodse volk tot de lezer te zeggen?
“Dat wij mensen, en dus ook de Joden, zonder de formidabele verlossingskracht van Jezus machteloos zijn en overgeleverd aan Zijn tegenstander, de duivel. Zoals met mij is gebeurd, kan alleen Jezus de Jood bevrijden van die doem om de ondergane vernedering door te geven aan anderen. In wezen is Israëls strijd niet gericht tegen Palestijnen, Arabieren of Christenen, maar tegen Hem Die haar vanaf het prilste begin zo innig heeft liefgehad, zoals ook de betekenis van de naam van Jacob (= 'Israël') aangeeft: Hij strijdt met God (Gen. 32:24-28 en Hos. 11 en 12:3-7)."

Benieuwd naar de volledige boodschap van Ineke Koops? Klik hier om haar boek te bekijken of te bestellen.

Reacties

H
Dit is een vrouw die volgens mij behoorlijk in de war is. Vanuit die verwarring poogt ze haar eigen situatie te verklaren en te plaatsen. Dat is haar goed recht en daar moet ze vooral mee doorgaan. Hopelijk helpt dat bij het vinden van rust, want dat heeft deze vrouw nodig. Alleen moet ze niet haar eigen situatie op het Joodse Volk projecteren. Dat is volkomen ten onrechte en leidt tot ernstige aberraties. Want in het voorbijgaan beschuldigt ze Israël als terloops van alle onrecht waar de vijanden van Israël dat land van beschuldigen.
H
Daarmee sluit ze zich bij deze beschuldigers aan en keert zich tegen Israël. Voor de goede orde, Israël onderdrukt niemand, ook geen Palestijnen. Wat Israël doet is voorkomen dat de Palestijnen zich bewapenen en vervolgens Israël en Joden aanvallen. Als je ziet hoeveel vrachtwagens elke dag de Gazastrook binnenrijden met voedsel en allerlei andere levensbehoeften, dan kun je dat onmogelijk onderdrukking noemen. Maar deze vrouw is zozeer met zichzelf bezig, dat ze vergeet om zich heen te kijken. Ik zou zo zeggen, doe dat eerst en kom dan terug.
Toon meer antwoorden (8)
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher