Arie-Jan Mulder

God

30 oktober 2018 door Arie-Jan Mulder

Wat het koninkrijk van God te maken heeft met het avondmaal

Als het koninkrijk komt, zal Jezus met ons de wijn nieuw drinken, zegt Hij bij de instelling van het avondmaal. Het koninkrijk van God heeft dus ook alles met het avondmaal te maken.

Het Bijbelboek dat ons de meest indringende beelden geeft van de komst van het koninkrijk is natuurlijk het boek Openbaring. In Openbaring 19:6-9 staat beschreven dat God aan het eind van de geschiedenis het koningschap op zich neemt. En tegelijk wordt die gebeurtenis daar de bruiloft van het Lam genoemd. Als het koninkrijk komt, zal er bruiloft zijn van het Lam en Zijn gemeente: die twee zullen samengaan en bij elkaar wonen. En Johannes, de schrijver van het boek Openbaring, krijgt in zijn visioen heel nadrukkelijk de opdracht om op te schrijven: ‘...gelukkig zijn zij die voor het bruiloftsmaal van het Lam zijn uitgenodigd.’

Jezus komt om de bruiloft van God en mens voor te bereiden, die uiteindelijk gevierd zal gaan worden.

Bij de komst van het koninkrijk zal er een maaltijd zijn, en wel een bruiloftsmaal. Dat is alweer de vierde maaltijd waarnaar de maaltijd van de Heer blijkt te verwijzen. En wie voor dit bruiloftsmaal is uitgenodigd, is gelukkig.

Jezus werkt in Zijn aardse bestaan naar die komende bruiloft toe. Het is dan ook echt geen toeval dat Zijn allereerste openbare optreden (Joh. 2:1-11) zich afspeelt op een bruiloft, de bruiloft in Kana. Dat optreden is een soort beginselverklaring. Het eerste wat iemand doet zet immers de toon. Daaraan zie je wat je kunt verwachten. De evangelist Johannes beschrijft dan ook heel nadrukkelijk het optreden van Jezus op de bruiloft in Kana ‘als begin van zijn tekenen’ (NBG). Wat Jezus doet op die bruiloft is een teken, dus het verwijst ergens naar. Als we dat beseffen is het wel heel mooi om te zien wat Jezus daar doet.

Want wat doet Hij? Er staan daar vaten ‘... voor het joodse reinigingsritueel’, dus voor het ritueel spoelen van handen, bekers, enz. De vaten waren door veelvuldig spoelen blijkbaar gedeeltelijk leeg geraakt. Jezus laat ze bijvullen en verandert dan dat water in wijn. Maar waarom gebruikt Hij niet gewoon wijnvaten om daar wijn in te maken, zoals je zou verwachten? Omdat Jezus met dit teken gaat laten zien wat Hij komt doen op aarde. De watervaten zijn een beeld van het oude verbond, waarin uiterlijke en herhaalde reiniging moest plaatsvinden. Dat gaat Jezus veranderen in een nieuw verbond, waarin het vergieten van Zijn bloed blijvende verzoening bewerkt: het water van het oude verbond verandert in de wijn van het nieuwe verbond.

Als het koninkrijk komt, zal er bruiloft zijn van het Lam en Zijn gemeente: die twee zullen samengaan en bij elkaar wonen.

En wat lezen we direct na het verhaal van de bruiloft: het was vlak voor Pasen. Dit is een paasverhaal! En dat is het natuurlijk ook helemaal, als je het zo leest.
Wat Jezus doet is dus niet in de eerste plaats voor de gezelligheid, zodat het feest lekker door kan gaan. Wat Hij hier doet heeft een veel grotere betekenis. Eigenlijk kan deze geschiedenis alleen maar begrepen worden binnen het grote geheel van wat Hij doet. En zo is ook dit wonder, net als zoveel andere, eigenlijk een mini-evangelie. Want Hij doet geen ‘kunstje’, maar iets heel wezenlijks: Messiaanse openbaring. Op de grens van het oude verbond en het nieuwe verbond verandert Hij alvast zinnebeeldig het oude in het nieuwe, als een teken van wat er gaat komen.

Jezus laat daarmee zien dat Hij eigenlijk komt voor een bruiloft. Hij komt om de bruiloft van God en mens voor te bereiden, die uiteindelijk gevierd zal gaan worden. Daarom staat er een bruiloft aan het begin van Zijn werk, precies op de overgang van het Oude Testament naar het Nieuwe Testament.

Als Jezus in Lukas 22 de instelling van het avondmaal verbindt met de komst van het koninkrijk, dan is dat dus ook een aankondiging van de komende Koning, van de komende bruiloft, en dus een rechtstreekse verwijzing naar het komende bruiloftsmaal.
Zo is het vierde element in de maaltijd van de Heer een vooruitzien naar het komende bruiloftsmaal, het feest van de voltooiing van Gods plan. En weer blijkt het avondmaal een feestmaal te zijn.

Arie-Jan Mulder is spreker en schrijver. Zijn boek over het avondmaal is verkrijgbaar als papieren boek en als ebook. Klik hier om zijn website te bezoeken.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher