God

23 oktober 2018 door Jeffrey Schipper

Zendingspiloot bezocht rampgebied Sulawesi: "Overal waren mensen die hulp nodig hadden"

“Links en rechts, overal zag ik mensen die hulp nodig hadden. Helaas kunnen we niet iedereen helpen. Daarvoor heeft een dag te weinig uren,” vertelt Wilbert Rietveld. De Indonesische afdeling van Mission Aviation Fellowship (MAF) maakt overuren met de ondersteuning van de slachtoffers van de aardbeving en tsunami in Sulawesi. Ook Wilbert maakt deel uit van dit team.

MAF (Mission Aviation Fellowship) vliegt het Evangelie naar zeer afgelegen gebieden in de wereld.

Een totaal van bijna 2000 mensen is volgens de laatste cijfers om het leven gekomen bij de aardbeving op 28 september. Door de beving ontstond een tsunami van zes meter hoog die delen van de noordelijke kust verwoestte. Het zwaarst getroffen zijn de 380.000 inwoners van de stad Palu, hoofdstad van de provincie Centraal-Sulawesi.

Een dag na de ramp kreeg Wilbert een telefoontje. “Omdat het communicatienetwerk was vernietigd, heeft MAF mij gevraagd om op communicatieterrein hulp te verlenen,” vertelt hij in een door MAF toegestuurd Engelstalig interview. “Daarnaast had men in het rampgebied behoefte aan een tolk. Ook die rol nam ik op mij. Omdat ik werkzaam ben geweest in Papua en Kalimantan bevond ik mij in een unieke positie. Ik was de uitgelezen persoon om in beide gebieden hulp te zoeken.”

De zendingswerker kijkt terug op een zeer boeiende periode. “Ik heb plannen meer dan ooit zien veranderen. Het gebeurt op het zendingsveld vaker dan dingen veranderen. Maar nooit eerder heb ik het als zo intens ervaren. ’s Morgensvroeg was het helder wat we gingen doen, maar rond de klok van 08:00 uur kregen we al te horen dat de plannen waren gewijzigd. En ondertussen wisten we niet hoe veilig onze verblijfplaats was en voelden we de naschokken van de aardbeving.”

Geen water en elektriciteit
Lange tijd beschikte Wilbert niet over water of elektriciteit en sliep hij op de grond. “Voortdurend bevond ik mij in de overlevingsmodus. Na aankomst moest ik als het ware helemaal op nul beginnen. Opeens maakte ik deel uit van een nieuw team en werkte ik samen met mensen met wie ik nooit eerder heb gewerkt. Soms hadden we dan ook nog eens te maken met een taalbarrière. Ik deed mijn uiterste best om dat wat de lokale bevolking zei op een juiste manier te interpreteren en naar het Evangels te vertalen.

"Links en rechts, overal zag ik mensen die hulp nodig hadden. Helaas kunnen we niet iedereen helpen. Daarvoor heeft een dag te weinig uren."

De eerste twee dagen op de rampplek hadden we geen water. Totdat we eindelijk in staat waren om bij iemand thuis een douche te nemen. Deze persoon beschikte toevallig over een generator. De volgende dag zijn we erin geslaagd om een douchekop te kopen. Dat was een wonder op zich, want tot op de dag van vandaag zijn nog altijd veel winkels gesloten. Ook zijn veel winkels leeg geroofd, omdat mensen er alles aan deden om te overleven.”

Enorme verwoestingen
Wilbert geeft aan dat hij er bewust voor heeft gekozen om zijn emoties uit te schakelen. “Ik heb zoveel traumatische dingen gezien. Mensen zijn echt alles kwijtgeraakt. Sommigen hebben alleen nog een paar dakplaten. De rest is onder de grond verdwenen. Er is niks meer over. Ik ben op plaatsen geweest waar geen enkele steen meer op een andere steen staat. Gelet op de enorme verwoestingen van huizen was ik verrast door het feit hoeveel overlevenden ik tegenkwam.”

Op een dag vloog Wilbert met een helikopter naar een andere rampplek om medicijnen bij een dokter af te leveren. “Wat ik zag toen ik naar beneden keek, was verschrikkelijk. Tussen het puin lagen allemaal mensen. Overlevenden zwaaiden naar ons. Met grote letters schreven ze het woord ‘hulp’ op de weg. Ze hadden duidelijk hulp nodig. Links en rechts, overal zag ik mensen die hulp nodig hadden. Helaas kunnen we niet iedereen helpen. Daarvoor heeft een dag te weinig uren. We kunnen slechts een klein beetje bijdragen…”

MAF heeft 130 vliegtuigen over de hele wereld en verzorgt transport voor honderden hulporganisaties naar crisisgebieden. De organisatie heeft 150 medewerkers en vijftien vliegtuigen gestationeerd in de regio rondom Sulawesi, in Papoea en Kalimantan.
MAF richt zich op mensen die in afgelegen gebieden leven; met vliegtuigen en communicatiemiddelen maakt MAF deze mensen bereikbaar voor hulp. Meer dan 1.000 (hulp)organisaties kunnen dankzij MAF sneller, efficiënter en veiliger hun werk doen. Elke 5 minuten stijgt ergens ter wereld een MAF vliegtuig op om te helpen.

Klik hier om het werk van MAF in het rampgebied te steunen.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher